• MM 87

Jag vill donera mina ägg!!

Jag har faktiskt tänkt på detta länge, jag skulle absolut kunna tänka mig att donera ägg till kvinnor som inte själva kan producera ägg eller hur man nu uttrycker det.

Jag har funderat på detta jätte mycket och har bestämmt för att göra detta.
    Att kunne ge en familj denna glädjen till att dom ska få en bebis, tänkt att få hjälpa till med detta mirakel.

Jag har dock lite jag undrar över gällande donation. Jag är allergisk mot enhel del saker. Risken att bebisen blir det oxå finns, kan man på ngt sätt medela "mamman" så att hon vet om detta. Så att bebisen inte behöver gå igenom tusen prover innan dom kommer på vad det är för fel på den.

Jag är visserligen själv gravid just nu, så kan inte börja donera right away, men det är ngt jag absolut vill göra närm jag kan.

Jag har uppfattat det som att det doneras knappt några ägg alls , men har ingen aning hur det ligger till.. Någon som är lite mera påläst?

• Svar på tråden Jag vill donera mina ägg!!
  • Cherie

När jag anmälde mitt intresse som donator fick jag svara på frågor om allergier och ev ärftliga sjukdomar i samband med att man tog blodprover etc. På det sättet avgörs det om du är lämplig som donator, och dina allergier dokumenteras också för framtiden.
    Det stämmer att det är väldigt ont om donatorer och många par i kö för att få ta emot ägg, så jag upplever att man får ett fantastiskt mottagande som donator!

• nixxia

herregud du e en ängel somkan tänka göra det atiöö folk som =) å vad ja blir glad, sitter o gr¨tter nu smatidigt som ja skiver heheh. vi har försökt i 5 år men inte lyckats , eller lyckats vi fick en dotter den 23 oktober som skulle kommit den 12 mRS - men nu e det så att vi ska få hj .... åååå gud vad du e en god människa om j afår lov att säga så=)

• Pinglan73

Härligt att det finns människor som du som kan tänka sig donera ägg, det finns många som skulle glädjas över den gåvan!

• slutetpåmaj

Jag skulle vilja donera ägg..

• sonen08

hur går man till väga om man vill donera ägg???

• Miss Maya

Jag har också tänkt tanken på att donera ägg. En liten sak för mig, men en stor sak för de som inte kan få barn på egen väg.

Är det så i Sverige att barnen sedan, om de vill, kan leta upp mig som var äggdonator?

• slutetpåmaj

Miss Maya skrev 2009-06-14 15:50:48 följande:

Jag har också tänkt tanken på att donera ägg. En liten sak för mig, men en stor sak för de som inte kan få barn på egen väg. Är det så i Sverige att barnen sedan, om de vill, kan leta upp mig som var äggdonator?
    Ja, dom frågorna skulle jag med vilja ha svar på. Det står överallt nästan att ingen vill donera ägg men här e vi ju flera stycken juh:D
  • canin

Åååh, vad glad jag blir när jag hör att ni överväger att donera!

Själv har jag och min sambo varit barnlösa i många år och står nu i kö för att få göra ÄD på Umas. Men kön är lång och donatorerna alldeles för få, så väntan tycks aldrig ta slut... Om ni väljer att donera så ger ni bort det finaste man kan ge!

Vill ge en stoor bukett rosor till de underbara äggdonatorer som finns, ni gör det omöjliga möjligt för oss som inte kan få barn på egen hand! TACK

• slutetpåmaj
    canin skrev 2009-06-17 15:28:27 följande:
    Åååh, vad glad jag blir när jag hör att ni överväger att donera! Själv har jag och min sambo varit barnlösa i många år och står nu i kö för att få göra ÄD på Umas. Men kön är lång och donatorerna alldeles för få, så väntan tycks aldrig ta slut... Om ni väljer att donera så ger ni bort det finaste man kan ge!Vill ge en stoor bukett rosor till de underbara äggdonatorer som finns, ni gör det omöjliga möjligt för oss som inte kan få barn på egen hand! TACK
    Hoppas ni lyckas snart.
  • Göteborgsmamman75

Man kontaktar sjukhusens fertilitetskliniker och meddelar sitt intresse. I mitt fall har jag gjort annorlunda efterom att jag har en mottagare som redan är förutbestämd (syrran), det är den kliniken de har (en privatklinik) som jag ska donera till.

Men om man inte känner någon som behöver äggdonation, så kan man ju donera ändå liksom, det är brist på ägg det är därför köerna är så långa.

• trebarsmamma

jag vill också donera lite ägg

jag funderar på om man tar 10 ägg kommer man till klimateriet 10 månader innan man skulle ha gjort det igentligen då eller, nån som vet

• Blå mosaik

Hej!

Alla som kan tänka sig att donera ägg borde få en guldstjärna i himlen!

Jag har själv barn med hjälp av äggdonation och min kompis har donerat sina ägg (inte till mig).

Det är 9 universitetssjukhus i Sverige som gör behandlingar med äggdonation. Dessa är bla Karolinska i Stockholm, Akademiska i Uppsala, Sahlgrenska i Göteborg, MAS i Malmö.

Bra lista med alla 9 universitetssjukhus och telefonnummer till fertilitetsklinikerna finns här:
    www.villhabarn.com/aggsve.html

Här finns bra information om vad det innebär att donera:
    www.villhabarn.com/aggblidon.html

Till trebarnsmamma kan jag lugna dig med att även om du donerar 100 tals ägg kommer du inte in i klimakteriet fortare. Vi föds med miljoner äggblåsor som potentiellt kan bli mogna ägg. Vi har ett GÄNG i reserv! Däremot innebär hormonbehandlingen att du kemiskt sätts i ett sorts klimakterium innan du får hormoner som gör att äggblåsorna mognar.

Din egen äggproduktion fortsätter som vanligt efter behandlingen och du kommer komma in i klimakteriet vid samma tidpunkt oavsett om du donerat eller inte.

Tack för mig.

• Anki85

här är en till som har bestämt sig att donera. har tagit kontakt med salgrenskas fertilitets klinik och pratat med dem.
    eftersom jag är gravid med mitt 4e barn och har väldigt lätt att bli gravid, ville jag gärna ge något annat par möjligheten till samma glädje som jag dagligen upplever med mina barn.
    de ska ringa mig nästa sommar då jag troligtvis har slutat amma och bestämma ytterligare.

jag såg en artikel i aftonbladet och googlade på äggdonation och så fick jag numnmret och mailen till salgrenska.

Svar på tråden Jag vill donera mina ägg!!