• LittleMee

Någon som har erfarenhet av en TENS apparat?

Var hos bm igår och pratade lite om olika form av smärtlindring inför förlossningen. Hon föreslog TENS apparaten man kunde få hyra från hjälpmedelcentralen nu innan för att prova sig fram.

Vad tyckte ni om apparaten?
    Kändes det som en trygghet att ha med den på förlossningen?
    Hur mkt kostade det för er att hyra?

Berätta

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av en TENS apparat?
  • solsken

Var billig att hyra,
    är ingen smärtlindring när det satt igång på riktigt. Men hjälper bra de första timmarna!
    Jag trivs med den och kommer att ha den när jag föder igen. Haft den med mina två barn.

• LittleMee
    solsken skrev 2009-03-27 20:16:57 följande:
    Var billig att hyra,är ingen smärtlindring när det satt igång på riktigt. Men hjälper bra de första timmarna!Jag trivs med den och kommer att ha den när jag föder igen. Haft den med mina två barn.
    Tack för ditt svar!

Nej, jag förstod att det är nåt man använder i latensfasen när det ex kan värka i ryggen. Men det jag undrar över är hur jag har användning för en sån hemma om jag ex inte har förvärkar eller ryggont?
  • Ankissen

Jag hade en förra graviditeten med Elliot och använde den då hemma när vattnet gått och på bilresan (6mil) in till förlossningen. Efter det blev det inte mycket med den, eftersom jag stod i duschen direkt och då fick jag ta av den. Men i allafall har jag beställt en denna gång oxå och den är super att använda även när jag går och har ont i korsryggen så här i v. 37. Det är även en trygghet att ha den som sagt, på resan in och ger en lite annat att tänka på när värkarna är som värst.
    Vår kostar 100 :- att hyra och vi hämtade ut den i samband med ett bm-besök och lämnar in den på förlossningen. Superbra helt enkelt.

• Alfy85

Hmm. Jag fick min av sjukgymnasten och den kostade inget.

• Ellatösen

Bortsett från varm handuk i rygg slutet var det den enda smärtlindring jag hade under förlossningen. Älskade den!! Jag sa te sambon när en värk börja då fick han trycka på knappen för starkare impulser å när värken var över fick han trycka igen!

Har bf om ett par veckor och ska testa den igen!

Kosta 100kr

• Jempajenny

Jag köpte en billig variant på Clas Olsson som jag hade en del veckorna innan fl. Sedan använde jag den när värkarna satte igång hemma. Vi hade dessutom 50 min bilresa till fl så det var skönt att ha i bilen. Hade sedan TENS:en på fram tills jag var öppen 6 cm då jag testade bad istället.

För mig fungerade den bra, men ärligt talat hade det nog gått lika bra utan. Måste bara tillägga att min erfarenhet är att avslappning och andning är A och O.

Lycka till när det är dags!

• Myscho

Jag hade min sedan v 37 tror jag hjälpte mig enormt mkt mot min ihärdiga foglossning, Och var super på förlossningen

• LittleMee

Tack så mkt för alla svar hittills. Det blir nog att ringa till hjälpmedelscentralen på måndag för lite trött i ryggen blir man ju ibland fast man bara är i v 36.

Går det att använda på nacken?

• heartgirl

Jag hade den med första o ska ha den med andra oxå! hade jobbiga värkar i ca 20 tim så den var super!!

• lijepa

jag var väldigt hjälpt av min TENS vid båda förlossningarna!

• Alesia

TENS-apparaten var helt meningslös, tyckte jag.

• IsaW

Jag tyckte den var bra och använde den ända tills slutet av öppningsskedet. Var fullt öppen när jag kom in och det berodde till stor del på TENSen att jag stannade hemma så sent.

• Trollsländan

Jag fick låna en TENS apparat av sjukgymnasten. Tyckte den var jättebra under graviditeten men helt värdelös under förlossningen. Jag tycker att du ska be att få en utskriven så du kan träna på att använda den och hjälper den är det ju jätte bra!

• Tutti
    Alesia skrev 2009-03-29 12:07:18 följande:
    TENS-apparaten var helt meningslös, tyckte jag.
    Håller med. TENS hjälpte mig inte ett dugg. Blev mest irriterad på den, för att den inte funkade bra. Hade väl för höga förväntingar, men lite kunde den åtminstone ha hjälpt.

Hade värkar i 5-6 dagar innan förlossning så jag använde den men till ingen nytta alls. Och lite innan förlossningen ville jag tom ta bort den eftersom jag störde mig på den.

I och med att den va helt onödig för mig, så tycker jag även att den var lite väl "dyr". Tror vi fick hyra den för runt 100-150, plus själva "plattorna" som vi fick själva köpa från apoteket. De kosta runt 100 kr de med. Och kan väl säga att vi verkligen inte var/är rika. Suck alltså.

Inget jag kommer använda vid nästa förlossning.
  • hejsvej

Tyvärr hjälpte den inte mig alls. Hade förhoppningar om att den skulle hjälpa eftersom min kusin starkt rekomenderade den. men jag tyckte mest den var störande och struntade tillslut i att använda den.

• lilla bunny

Jag har lånat en TENS på min mammas jobb. Hade en sist i värkarbetet hemma innan förlossnngen och under de första timmarna på förlossningen. Tyckte det var kanonbra!

Arvid 061031 ♥ BF 090510 - 2 dagar kvar!
Svar på tråden Någon som har erfarenhet av en TENS apparat?