• Anonym (Fundersam)

Kan man köpa antabus?

Jag kämpar förtvivlat med att inte dricka, men det går inget vidare.
    Har försökt med massa olika metoder, men faller dit hela tiden.
    Blir 3-4 dagar i veckan, men dricker sällan mer än att jag är nykter på morgonen och kan gå och jobba.

Nu undrar jag om man måste läggas in på behandling för att få antabus?
    Eller kan man köpa det själv, eller annat liknande medel?

• Svar på tråden Kan man köpa antabus?
  • Anonym

Hur tar man medicinen?

Antabus finns som brustabletter i styrkorna 200 och 400 milligram. Medicinen är receptbelagd.

Brustabletterna ska röras ut i ett halvt glas vatten högst en timme i förväg. Innan man dricker ska man röra om i lösningen. Tabletterna är känsliga för fukt och ska förvaras i originalförpackningen. Man ska stänga förpackningen ordentligt varje gång man använt medicinen.

Det har visat sig att läkemedelsbehandlingen ofta fungerar bättre om man tar medicinen i samband med regelbundna besök och samtal på mottagningen.

Dosering

När ett läkemedel är utskrivet på recept eller ges på sjukhus eller mottagning är dosen anpassad efter den person som ska använda medicinen. Därför är det viktigt att följa de anvisningar om dosering som står på etiketten på läkemedelsförpackningen. Då får man bästa möjliga resultat av behandlingen och samtidigt minskar risken för biverkningar.

När man påbörjar en behandling med Antabus tar man vanligen 800 milligram om dagen i två till tre dagar. Därefter sänks oftast dosen och kan till exempel sedan vara 100-200 milligram varje eller varannan dag.

• Anonym

Nej, du måste nog få det utskrivet av en läkare....

• Anonym (Fundersam)

Det där visst jag om antabusen, men det är just frågan om man kan köpa det själv.

Om inte, kan man då bara ringa till en läkare och säga att man har problem med alkoholen och sedan komma dit och få det utskrivet?

• Anonym
    Anonym (Fundersam) skrev 2009-03-27 17:43:06 följande:
    Det där visst jag om antabusen, men det är just frågan om man kan köpa det själv. Om inte, kan man då bara ringa till en läkare och säga att man har problem med alkoholen och sedan komma dit och få det utskrivet?
    Nej,det tror jag inte. Som alltid så måste du nog träffa din/en läkare först..

Har inte använt det själv men min pappa har haft anställda på sitt arbete som fick ta antabus och det är ingen "lätt" medicin direkt.
  • Anonym (Fundersam)

Men ska man ringa sin vanliga husläkare då eller?

• Anonym

Min sambo tar antabus.
    Han ringde hc och sa att han hade problem med alkoholmissbruk.
    Innan en läkare skriver ut antabus åt dig får du ta prover å grejer så dom ser att du faktiskt klarar av att äta antabus.
    Sen pratar dom väl med dig om dina alkoholvanor, och skriver därefter ut ett recept om dom anser det är nödvändigt.
    Sen hämtar du på apoteket och tar 3 ggr/v.
    Så gick det till för sambon.

Kan råda dig att gå på AA möten också..

• Anonym (hejsan!)

Vad starkt att du vill börja ta itu med din situation! Jag jobbar på en missbruksmottagning och vi delar antabus - men det är väldigt viktigt att det finns en kontroll! Hos oss måste alla börja med att ta leverprover, är värdena förhöjda finns det allvarliga risker med att ta antabus. Om de inte är förhöjda kan man börja på en gång, men initialdosen - alltså första veckan ska övervakas och sedan ska man ta nya prover efter ett tag för att kolla så levern mår bra.

Vi tycker att de bästa resultaten får de personer som kombinerar sin medicin med samtal, om du har möjlighet - kolla om det inte finns någon missbruksmottagning antingen inom kommunen eller landstingen där du kan få stöd med båda delarna.

Det finns även andra mediciner som Campral och Revia (de har bytt namn alldeles nyligen så jag blir lite osäker - tror Revia heter Naltrexon nu..) De fungerar även som "sugdämpare" och har visat goda resultat tillsammans med antabus.

Ibland har vi mött personer som får medicinen från husläkare som inte alltid är medvetna om detta. Det går ju bra för de flesta, men ibland finns det risker med att inte ha en ordentligt övervakad medicinering.

Lycka till!

• Anonym

Anonym (Fundersam) skrev 2009-03-27 17:43:06 följande:

Det där visst jag om antabusen, men det är just frågan om man kan köpa det själv. Om inte, kan man då bara ringa till en läkare och säga att man har problem med alkoholen och sedan komma dit och få det utskrivet?
    Nej som sagt är det receptbelagt,det går alltså inte att bara köpa det på ica
  • Anonym (Fundersam)

Finns det någonstans i Halmstad man kan vända sig?

Jag har gått på AA-möten, funkade bra ett tag men jag kände aldrig att det riktigt var något som passade mig.

• Anonym (hejsan!)

Hejsan!

tror det här är en motsvarighet till där jag jobbar fast i Halmstad:

www.althea.nu/vuxen.html

Kan kontaktas på 035/138240

Lycka till!

• Anonym (Fundersam)

Tack för informationen, men jag vill inte gå på Althea.
    Vill bara få antabus och möjligen samtala med en alkoholrådgivare någon gång i veckan.
    Gick hos en jättebra sådan i en annan stad innan jag flyttade och det fungerade rätt bra under det 1,5 året.

• Anonym (Fundersam)

Har faktiskt hittat en del utländska siter som säljer antabus.
    Kan väl knappast vara olagligt att köpa, eller?

• Anonym
    Anonym (Fundersam) skrev 2009-03-28 19:18:00 följande:
    Har faktiskt hittat en del utländska siter som säljer antabus. Kan väl knappast vara olagligt att köpa, eller?
    Köp inte via nätet!!!!!!!

Träffa en läkare först...
  • Anonym (Fundersam)

Varför?

• Anonym
    Anonym (Fundersam) skrev 2009-03-28 21:15:08 följande:
    Varför?
    varför?? ja,vad tror du själv? Att beställa läkemedel via nätet är aldrig bra...du vet aldrig vad du får. Sedan så bör du träffa en läkare som skall undersöka dig om du kan ta antabus. Det påverkar hjärtat osv...
     Det är ingen alvdeon som du skall ta....
  • Anonym (Fundersam)

Jag får väl ringa min husläkare på vårdcentralen i veckan då och se om man kan få en tid.

• Anonym (s)
    Anonym (Fundersam) skrev 2009-03-29 10:30:53 följande:

Jag får väl ringa min husläkare på vårdcentralen i veckan då och se om man kan få en tid.

Bra ts, jag tror att det är rätta vägen att gå.
    önskar dig lycka till
  • Anonym (s)

oj, var det en sån gammal tråd, det såg jag inte förrän nu.
    hur har det gått för dig ts?

• Anonym (ponderosa)

Hej TS, vilka metoder har du provat? Du skrev att du provat många olika.

Jag förstår din tanke med Antabus för att inte dricka men egentligen skjuter du bara problemet framför dig. När du slutar med Antabusen så har du inte behandlat missbruket alls så det ligger ju bara och väntar på att vakna igen.
    Att bara ta Antabus är ju att behandla symptomen och inte själva sjukdomen. Ungefär som att man målar den slitna ruttna röda trästugan i ny fin röd färg, men undertill är den fortfarande rutten.

jag tycker att du behöver någon form av behandling. Inte nödvändigtvis på behandlingshem utan det finns öppenvård att tillgå. Halmstad kommun har missbruksvård där man kan gå på enskilda samtal, även gruppsamtal såklart men det verkar inte vara din grej direkt? Sen kan man såklart komplettera samtalen/terapin med Antabus men inte som ensamt botemedel mot missbruket.

Svar på tråden Kan man köpa antabus?