• velicious

bra/daligt ung mamma

Hej!

Jag är 21 ar och ska köra igang/planera barn/ barnverkstan varen 10.

Nu vill jag veta vad just NI här pa fm, tycker om unga mammor/att bli eller vara en ung mamma.
    Bra som daligt. Ex. varför är det bra att vara en ung mamma än en äldre, eller varför är de daligt etc. etc..

säg precis vad ni tycker =)

• Svar på tråden bra/daligt ung mamma
  • velicious
    Alfy85 skrev 2009-04-14 22:26:02 följande:
    Jag va 22 när vi fick och vi har flera år på oss att resa mm när han blir stor.
    jaa precis :) resa kan man självklart göra med barn ocksa. förstar inte pa mig de som säger: lev livet innan o res en massa INNAN. hmhm lite konstigt tycker jag..
    livet tar vell inte slut da man skffat barn? de är da livet precis börjat :)
    right?
  • Alfy85

Precis! Förstår inte riktigt det resonemanget att man ska skaffa karriär o allt det innan man planerar barn. Allt man det man ska göra innan kan man väl göra efter?

• Fisen89

Är 19 år (snart 20) och har en dotter på drygt 4 månader.

Positivt

Kroppen återhämtar sig och läker snabbare
    Barnet får ha sina föräldrar unga och i livet längre
    När barnen flyttar hemifrån är du inte gammal och kan fortfarande gör allt du vill

Negativt

Ekonomin (behöver såklart inte vara så)?
    Det enda jag kan komma på:S Jag finner inget negativt med att vara ung iaf:)

• Pillan113

Ung mamma har sina för & nackdelar. Jag fick barn som 19 åring vilket inte alltid var så lätt när ingen annan i bekantskaps kretsen hade blev rätt ensam. Jag hade heller inte lika mycket tålamod då men å andra sidan fick sonen rätta sig efter mig & inte jag honom däremot så klara kroppen av det mycket bättre. SKa jag vara riktigt ärlig tror jag att den perfekta åldern att skaffa barn på är mellan 25-30. Skaffar man första barnet efter 30 blir man nog mer nojjig.
    Risken är att om man skaffar barn förtidigt är nog risken större att man som föräldrar inte kommer hålla ihop. Nu är detta enbart från egna erfarenheter & inte något som man skall ta åt sig för. Jag har på äldre dar skaffat två barn till vid 33 & 35 års ålder & känner att kroppen inte riktigt hänger med. Men då fick jag å andra sidan problem med att bli gravid så det var inte sjäv valt att få barn vid den åldern.

Det viktigaste är att man gör som man vill själv & inte vad andra tycker. Får man barn tidigt ska man räkna in att man kan få ta hela lasset själv lite elakt kanske mot alla pappor som faktiskt tar sitt ansvar men det finns så många som inte gör det. Då kan det vara bra att veta att man har en mamma eller liknade som kan ställa upp med avlastning ibland.

• Jävelunge
    elinelversson skrev 2009-04-02 13:05:41 följande:
    precis som min bm sa så är det oftast svårare för de kvinnor som "levt" innan de skaffat barn, gjort karriär, rest mycket osv. de har väldigt svårt att ställa om sig sen när de får barn. de kan inte längre göra allt som de gjort innan på samma sätt.
    Det där tror jag är rena rama dumheterna. Min erfarenhet är den rakt motsatta att de som är runt trettio kommit över den där egogrejen som man ofta känner i 20-årsåldern då man tror att man själv är viktigast i världen. När man blir lite äldre är man färdig med krogen och sånt och tycker att det är helmysigt att bara hänga med barnen. De unga mammor jag känner har haft mycket svårare att sätta sina egna behov av att festa, hänga med polare och sånt åt sidan. Dessutom är de flesta människor lite tryggare när man är 30 än när man är 20. Som 20-åring lyssnar man alldeles för mycket på vad alla säger och har ofta inte lärt sig att gå på magkänsla.

Men som sagt, alla är ju olika. I grunden handlar det väl mer om individ än om ålder.
  • Lizzyzz
    Jävelunge skrev 2009-05-06 14:44:49 följande:
    Det där tror jag är rena rama dumheterna. Min erfarenhet är den rakt motsatta att de som är runt trettio kommit över den där egogrejen som man ofta känner i 20-årsåldern då man tror att man själv är viktigast i världen. När man blir lite äldre är man färdig med krogen och sånt och tycker att det är helmysigt att bara hänga med barnen. De unga mammor jag känner har haft mycket svårare att sätta sina egna behov av att festa, hänga med polare och sånt åt sidan. Dessutom är de flesta människor lite tryggare när man är 30 än när man är 20. Som 20-åring lyssnar man alldeles för mycket på vad alla säger och har ofta inte lärt sig att gå på magkänsla. Men som sagt, alla är ju olika. I grunden handlar det väl mer om individ än om ålder.
    Seriöst.. varför tror alla att unga föräldrar har problem med krogen etc?
    Jag har aldrig haft behov av att gå ut å supa.. aldrig varit full etc. jag Är en ung mamma och jag tror inte man är bättre mamma om man väntar till 30.
    Känner fullt med 30 åringar såväl som 20 åringar som vill supa hela helgerna och inte alls skulle passa som föräldrar.

Visserligen kan det bli så att en "ung" mamma som du säger tar åt sig mer då de tror att alla äldre mammor kollar snett på dem. Men så är de inte.. :)
    Sen känner jag massor av unga som jag vet skulle bli bra föräldrar även om dem nu väntar tills de är äldre :)

många äldre som kollar på en yngre mamma kollar nog inte för att de tycker man är för ung.
    Men det finns de som gör precis som de finns massor med mammor som kollar surt på 40 åringar som är gravida..

man ska inte ta åt sig och bara utgå ifrån att göra det bästa för sitt barn.

Tror det helt beror på hur man är som person och inte har med åldern att göra.
    Jag är 24 år, 4barns mamma och trivs bäst hemma.
    Har alltid gjort. (inte hos min mamma för hon flytta jag från när jag var 16)
  • Jävelunge
    Lizzyzz skrev 2009-05-08 18:36:26 följande:
    Seriöst.. varför tror alla att unga föräldrar har problem med krogen etc?Jag har aldrig haft behov av att gå ut å supa.. aldrig varit full etc. jag Är en ung mamma och jag tror inte man är bättre mamma om man väntar till 30.Känner fullt med 30 åringar såväl som 20 åringar som vill supa hela helgerna och inte alls skulle passa som föräldrar.
    Varför tror alla 20-åriga mammor att man är supergammal och trött eller att man skulle ha svårt att anpassa sig efter barnet när man är över 30?

Jag tror att det är individuellt. Sen är MIN erfarenhet att de flesta 20-åringar jag känner (oavsett om de har barn eller ej) är MYCKET mer intresserade av att vara ute och festa än de 35-åringar jag känner.
  • Lizzyzz
    Jävelunge skrev 2009-05-08 19:31:20 följande:
    Varför tror alla 20-åriga mammor att man är supergammal och trött eller att man skulle ha svårt att anpassa sig efter barnet när man är över 30? Jag tror att det är individuellt. Sen är MIN erfarenhet att de flesta 20-åringar jag känner (oavsett om de har barn eller ej) är MYCKET mer intresserade av att vara ute och festa än de 35-åringar jag känner.
    Det är nog så, att många unga mammor tror man är trött och sliten vid 30 bara för dom sett nån som är de. Själv har jag bara sett någon enstaka 30 årig mamma som inte orkat vara mamma.. precis som jag sett en del 20 åringar som inte Borde vara föräldrar.

Själv har jag en syster som väntar sin nr 4 nu och hon är 39. Tror inte hon kommer klara det sämre än hennes första hon fick när hon var 20

men som sagt. helt individuelt.

Och självklart är de flesta yngre folk i allmänhet mer för att festa än äldre.. för de äldra har nog fått nog av de.
    tycker jag är självklart.

Men många här inne drar tyvär alla över samma kant. gammal som ung.
    ser lika många som säger man SKA vara 30 för de är bäst som jag ser ung mammor promta för att unga är bättre..

Själv vet jag bara vad jag klarat hitils och vad vänner och släktingar gjort.
    Ser båda negativt och positivt i både unga och gammla föräldrar :)
  • levina
    Fisen89 skrev 2009-05-04 21:43:21 följande:
    Är 19 år (snart 20) och har en dotter på drygt 4 månader. PositivtKroppen återhämtar sig och läker snabbareBarnet får ha sina föräldrar unga och i livet längreNär barnen flyttar hemifrån är du inte gammal och kan fortfarande gör allt du villNegativtEkonomin (behöver såklart inte vara så)?Det enda jag kan komma på:S Jag finner inget negativt med att vara ung iaf:)
    Vad har man för garantier (eller vad har du för garantier) att man får ha sina förälder längre? Min farmor dog när pappa var 7 år, ett exempel bra... Vilka är dina garantier?

Vem vet när ens barn kan flytta hemifrån? Kan man inte göra allt man vill med barn? Det är det vissa hävdar annars..?
  • levina
    velicious skrev 2009-04-17 00:37:00 följande:
    jaa precis :) resa kan man självklart göra med barn ocksa. förstar inte pa mig de som säger: lev livet innan o res en massa INNAN. hmhm lite konstigt tycker jag..livet tar vell inte slut da man skffat barn? de är da livet precis börjat :)right?
    Varför har man inte skaffat sig ett liv innan man avlar barn?
  • velicious
    levina skrev 2009-05-08 21:52:38 följande:
    Varför har man inte skaffat sig ett liv innan man avlar barn?
    jag har "skaffat" mig ett liv haha ;D har redan rest en massa, levt ungdomslivet o festat o haft kul med mina vänner.
    sa??
  • levina
    velicious skrev 2009-05-09 00:06:16 följande:
    jag har "skaffat" mig ett liv haha ;D har redan rest en massa, levt ungdomslivet o festat o haft kul med mina vänner.sa??
    Så...då...börjar ditt liv inte...precis när du får barn...som du skrev i det inlägget förut.

Om allt är som du (eller ja- såklart...NI...) vill ha det/behöver ha det innan ni får barn- då är det väl bara att börja.

Ha det bra!
  • gryning2

Jag var 23 när jag fick min son och tycker det är helt perfekt =) Fördelar:
    * Lättare att bli gravid som yngre, mindre risk för komplikationer. Mindre risk att barnet föds med något handikapp.
    * Kul för barnet att ha en ung fräsch förälder. Jag har själv äldre föräldrar och tycker det är tråkigt. Nu när jag är vuxen är de över pensionsåldern och orkar inte vara barnvakt eller knappt leka med min son p.g.a. krämpor.

Huvudsaken är att man har en plan för att kunna försörja barnet. Nackdelen för min son är att vi har sämre ekonomi än vi säkert skulle haft som 35-åriga föräldrar. Vi bor i hyreslägenhet och måste nog göra det närmaste 5 åren iaf eftersom vi måste studera. Men jobb har vi =)

• Kajsala

Självklart är det väldigt individuellt när man känner sej redo att skaffa barn, och det är svårt att säga något generellt om det är bättre att vara ung eller gammal. Lagom är väl kanske bäst,vad som nu är lagom....?

Jag var 33 och 37 när jag fick mina barn, alltså en "gammal mamma" och min sambo är 2 år äldre. Det var väl inte direkt ett aktivt val att vänta så länge utan det var så det blev då jag helt enkelt inte träffat nån jag ville ha barn med tidigare.

Det jag tycker har varit bra med att få barn sent är att jag hunnit med en del, och då menar jag inte bara att festa och resa,det finns så mycket mer. Jag har hunnit bo för mig själv, gjort precis det jag velat när jag haft lust, varit riktigt ego och bara haft mig själv att ansvara för. Haft flera olika förhållanden,hunnit bli hyfsat säker på vem jag är själv och vad det är jag vill.
    Jag hade hunnit utbilda mig i lugn och ro, skaffat en stabil ekonomisk grund innan barnen kom vilket gör livet bra mycket enklare, det handlar inte bara om att kunna skaffa sig prylar för det har jag inget större behov av. Jag kunde vara hemma länge med barnen och jobba halv- och deltid ganska länge då vi hade en bra ekonomi.
    Att ha det kärvt ekonomiskt kan tära på det bästa förhållande hur mycket man än älskar varandra. Småbarnsåren kan i sig vara ganska tärande med lite sömn, lite tid för varandra då barnen givetvis måste komma i första hand.

Håller delvis med det en del skrivit om mor och farföräldrar att de inte riktigt orkar med på samma sätt. Eftersom min mamma var 31 när jag föddes så gick hon i pension strax efter att jag fått mitt första barn. Hon var dock en pigg pensionär och framför allt har hon haft TID för sina barnbarn. Hon är en mycket älskad mormor som alltid finns till hands för dem. Hon tycker själv att hon har kommit mycket närmare mina barn än mina syskons, för när de föddes hade hon inte lika mycket tid.
    Många av mina kompisar som fick barn som yngre har beklagat sig över sina föräldrar som varit mitt uppe i sina karriärer eller kanske skilda med nya förhållanden, och inte alls haft samma tid och intresse för sina barnbarn.

En nackdel med att vara lite äldre förälder är ju förstås den att barnen kanske inte får ha kvar sina mor och farföräldrarna så länge. Men å andra sidan får man aldrig några garantier för sånt.

Jag tror också som nån skrev att man inte oroar sig lika mycket när man är yngre att man kanske är coolare, och möjligtvis är yngre föräldrar piggare men det är ju också väldigt individuellt.
    Dela intressen med sina barn tror jag man kan göra oavsett ålder, och jag vet att mina barn inte tycker det är nån större skillnad på oss och kompisars föräldrar som är yngre.
    Det finns nog för- och nackdelar både med att vara ung och gammal förälder, jag tror att var och en är den bästa föräldern för sina barn oavsett åldern.

• Written Fiction
    Kajsala skrev 2009-05-15 00:39:14 följande:
    Självklart är det väldigt individuellt när man känner sej redo att skaffa barn, och det är svårt att säga något generellt om det är bättre att vara ung eller gammal. Lagom är väl kanske bäst,vad som nu är lagom....?Jag var 33 och 37 när jag fick mina barn, alltså en "gammal mamma" och min sambo är 2 år äldre. Det var väl inte direkt ett aktivt val att vänta så länge utan det var så det blev då jag helt enkelt inte träffat nån jag ville ha barn med tidigare.Det jag tycker har varit bra med att få barn sent är att jag hunnit med en del, och då menar jag inte bara att festa och resa,det finns så mycket mer. Jag har hunnit bo för mig själv, gjort precis det jag velat när jag haft lust, varit riktigt ego och bara haft mig själv att ansvara för. Haft flera olika förhållanden,hunnit bli hyfsat säker på vem jag är själv och vad det är jag vill. Jag hade hunnit utbilda mig i lugn och ro, skaffat en stabil ekonomisk grund innan barnen kom vilket gör livet bra mycket enklare, det handlar inte bara om att kunna skaffa sig prylar för det har jag inget större behov av. Jag kunde vara hemma länge med barnen och jobba halv- och deltid ganska länge då vi hade en bra ekonomi.Att ha det kärvt ekonomiskt kan tära på det bästa förhållande hur mycket man än älskar varandra. Småbarnsåren kan i sig vara ganska tärande med lite sömn, lite tid för varandra då barnen givetvis måste komma i första hand. Håller delvis med det en del skrivit om mor och farföräldrar att de inte riktigt orkar med på samma sätt. Eftersom min mamma var 31 när jag föddes så gick hon i pension strax efter att jag fått mitt första barn. Hon var dock en pigg pensionär och framför allt har hon haft TID för sina barnbarn. Hon är en mycket älskad mormor som alltid finns till hands för dem. Hon tycker själv att hon har kommit mycket närmare mina barn än mina syskons, för när de föddes hade hon inte lika mycket tid.Många av mina kompisar som fick barn som yngre har beklagat sig över sina föräldrar som varit mitt uppe i sina karriärer eller kanske skilda med nya förhållanden, och inte alls haft samma tid och intresse för sina barnbarn. En nackdel med att vara lite äldre förälder är ju förstås den att barnen kanske inte får ha kvar sina mor och farföräldrarna så länge. Men å andra sidan får man aldrig några garantier för sånt.Jag tror också som nån skrev att man inte oroar sig lika mycket när man är yngre att man kanske är coolare, och möjligtvis är yngre föräldrar piggare men det är ju också väldigt individuellt. Dela intressen med sina barn tror jag man kan göra oavsett ålder, och jag vet att mina barn inte tycker det är nån större skillnad på oss och kompisars föräldrar som är yngre.Det finns nog för- och nackdelar både med att vara ung och gammal förälder, jag tror att var och en är den bästa föräldern för sina barn oavsett åldern.
    mycket klokt sagt
Svar på tråden bra/daligt ung mamma