• IreneHysteri

Planerat snitt och förlossningen är igång..

Rent hypotetisk o bara en fundering jag fick upp och måste undra över

Vad sker om man har fått godkännt för Planerat kejsarsnitt o innan det sätter förlossnìngen igång..

Tvingas man då föda vaginalt om det inte finns andra risker för barnet, utan "enbart" morderns förlossningsrädsla?

Vad sker om man har fått planerat snitt av en annan orsak där det beror på t ex tidigare komplikationer vid förlossning, testar de då vaginalt eller blir det då akut snitt?

Lite rörigt ställda frågor kanske, men hoppas ni förstår vad jag menar..

• Svar på tråden Planerat snitt och förlossningen är igång..
  • livetlilla

Ett planerat snitt ska i det läget bli ett akut snitt istället. Men det är inte alltid ett snitt hinns med vilket gör att man kan tvingas föda vaginalt. Om snittet är planerat pga förlossningsrädsla, om det finns medicinska skäl till snittet vet jag inte hur man gör...

• Cecese

Går det för fort så att dom inte hinner snitta får man ju såklart föda vaginalt. Annars får man fara in och dom stannar av värkarbetet och genomför ett akutsnitt. Det akutasnittet genomförs mer eller mindre på samma sätt som ett planerat, enda skillnaden är att man inte vet om det på förhand.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • IreneHysteri

Ahh, tack för svar

• Tina30

Jag frågade läkaren och han sa att om det skulle sätta igång innan så är det bara att ringa in och säga att man kommer så gör de det akut. Att modern mår dåligt psykiskt och lider av förlossningsskräck är inget att förringa. Det är en allvarlig åkomma och tvingas man då till en vanlig förlossning så blir den sällan bra. Huvudsaken är att mamma känner sig trygg i situationen så brukar det vara det bästa för barnet också. Det var vad de sa till mig iallafall, men det kanske är olika från landsting till landsting?

• Mirix

Hej!

Vi hade ett planerat snitt den 19november men jag vaknade med värkar kl. 03:00 den 16november. Det gick dessutom super snabbt på bara några timmar hade jag värkar varje minut. Vi var inne på förlossningen kl 5-6 och även om läkaren (som nu e annmäld) hotade att om hon inte fick komma in o titta hur öppen jag var så skulle jag kanske tvingas föda vaginalt (vilket e sjukt när de kan ta ut barn som e halvt ute typ.. vilket hon helt tydligt inte var), sen kom narkosläkaren o frågade Varför ska hon snittas (det hade han verkligen inte med att göra, vi hade ett beviljat snitt, inget att ifrågesätta). Det var dock inga problem att få snittet gjort. Kl. 08:05 kom hon ut, fin och alldeles ljuvlig!

Oroa dig inte Kram/M

• livetlilla
    Tina30 skrev 2009-03-25 14:54:10 följande:
    Jag frågade läkaren och han sa att om det skulle sätta igång innan så är det bara att ringa in och säga att man kommer så gör de det akut. Att modern mår dåligt psykiskt och lider av förlossningsskräck är inget att förringa. Det är en allvarlig åkomma och tvingas man då till en vanlig förlossning så blir den sällan bra. Huvudsaken är att mamma känner sig trygg i situationen så brukar det vara det bästa för barnet också. Det var vad de sa till mig iallafall, men det kanske är olika från landsting till landsting?
    Precis vad jag gjorde när vattnet gick i v 36+0. Åkte in en timme senare, inga värkar, skulle sova några timmar, fick värkar och öppnade mig jättesnabbt, samtidigt som läkarna hade fullt upp. När de väl hade tid var det för sent för snitt. Absolut inte vanligt att det blir så - men det finns tyvärr inga garantier att man får snitt...
  • IreneHysteri
    Tina30 skrev 2009-03-25 14:54:10 följande:
    Jga menade absolut inte att föringa någon, utan satte "" just för att betona att det inte fanns nån fara för barnet... och undrade om de brydde sig om modens rädsla trots att förlossningen satt igång av sig själv...
    Låter bra att det gör det
  • IreneHysteri
    Mirix skrev 2009-03-25 14:54:21 följande:
    Hej!Vi hade ett planerat snitt den 19november men jag vaknade med värkar kl. 03:00 den 16november. Det gick dessutom super snabbt på bara några timmar hade jag värkar varje minut. Vi var inne på förlossningen kl 5-6 och även om läkaren (som nu e annmäld) hotade att om hon inte fick komma in o titta hur öppen jag var så skulle jag kanske tvingas föda vaginalt (vilket e sjukt när de kan ta ut barn som e halvt ute typ.. vilket hon helt tydligt inte var), sen kom narkosläkaren o frågade Varför ska hon snittas (det hade han verkligen inte med att göra, vi hade ett beviljat snitt, inget att ifrågesätta). Det var dock inga problem att få snittet gjort. Kl. 08:05 kom hon ut, fin och alldeles ljuvlig!Oroa dig inte Kram/M
    Tack fär svaret o för att du delar med dig av erfarenheten!

Jag är inte orolig, var bara en fråga som kom upp..
    Jag har fått beviljat snitt pga. tidgare förlossning där huvudet aldrig kom ner eller fixerades, samt inga regelbundna värksra o därför var det stor risk det skulle hända igen.
    Har ingen rädsla för att föda vaginalt annars
  • Tina30

Nej jag förstod att du inte menade att förringa någon, ville bara poängtera för dem där ute som inte förstår eller kan acceptera andras val och skäl, utan måste ifrågasaätta. jag har slutat hålla käften och slutat skämmas! :D Så det var inte menat personligt åt dig!

Men som jag har förstått det så har man väl fått det beviljat så är det oavsett orsak alltid en skälig grund till belsutet. Men klart man blir lite nojig när man hör lillalivet's och Mirix's berättelser! Bara att hoppas på att ungen stannar där den ska tills det är dags för snitt! men om du är orolig så prata med din BM eller läkare! Det känns oftast bättre efteråt!
    Lycka till!

Svar på tråden Planerat snitt och förlossningen är igång..