• Mrs Richter

Svenskar boendes i USA

Hej

Jag och min familj man och två barn ska flytta till antingen Chicago eller NY, några tips på bra områden för och nackdelar med dessa städer etc?

Vi kommer att åka över i april för att titta på hus och olika områden, för och nackdelar med det bägge städerna.

Vore jätte skoj att få lite kontakt med någon som bor och lever där idag med barn, info om skolor, sjukvård etc.

Ser fram emot lite nya vänner.

Kram Katarina

• Svar på tråden Svenskar boendes i USA
  • ChiGirl

Hej! Jag och min man bor utanfor Chicago i en forort som heter Wheaton. Jag har tyvarr ingen erfarenhet med New York men om det ar nagot om Chicago du undrar over far du garna fraga, hoppas jag kan hjalpa dej. Det ar ju verkligen stora stader sa det finns stor variation pa boende, downtown eller forort? Trafiken (och pakering) ar nagot man ska tanka pa, speciellt ju narmare stan man bor. Aven om man jobbar i stan kan det vara vart att ta taget. De norra och vastra forortena ar battre an sodra! Vi ha ringa barn men jag har jobbat som barnvakt ganska lange och har vanner med barn sa om du undrar nagot kan jag forsoka svara. Lycka till!

• southernbelle

Jag bor i Chicago! Flytta hit vettja...
    Jag bor i downtown med min man och våran son. Har bott här i 7 år och kan rekommendera dig om mycket! Bara att emaila så hjälper jag dig! Chicago är superhäftigt tycker jag då vi har både härliga stränder och en jätte mysig stad. Folk är super trevliga här och jag trivs som bara den!

• amnai

Vi bor i Connecticut, en timme med pendeltåg till New York City. Maken pendlar varje dag. Stortrivs! Bor ett kvarter från Long Island Sound, barnen går i en jättebra kommunal skola. Just skolor bör ni titta på innan ni bestämmer er, de kommunala skolornas kvalitet varierar och man hör till en skola beroende var man bor, därför är det dyrare hyror och hus i områden med riktigt bra skolor.

Våra barn är 8 och 10, vi har bott här i 5 år. Har bott utomlands i 13 år, barnen är födda utomlands.

Svar på tråden Svenskar boendes i USA