Pomea skrev 2009-03-23 17:13:14 följande:
Tack så mycket för alla svar. Känns lite bättre:)Jag vet för övrigt inte om snitt är något jag vill ha men det som lockar med tanken på snitt är kontrollen; att man vet vilken dag och tidpunkt barnet kommer. Lugn och ro, tänker jag. Då kommer jag med en fråga till: Kan man planera vaginal förlossning, alltså sätta tid och datum för det så att man slipper paniken?
Man kan visst få en planerad vaginal förlossning!!!!!!! De sätter ofta datumet så sent som möjligt dock för att kroppen ska vara så beredd som möjligt. Problemet, som jag läst, med igångsatt vaginal förlossning är att den ofta tar lite längre tid. I boken jag läser så kunde det ta rätt mycket längre tid (vet man ju kanske inte iofs eftersom man inte vet hur lång tid det hade tagit annars men de har iaf kommit fram till det).
Jag är också rädd! Jag är i sjätte månaden och jag tog kontakt med min barnmorska (som jag inte alls gillar el känner förtroende för men det finns bara en där jag bor) och sa åt henne att skriva en remiss för Aurorasamtal där jag ska föda och det var inga problem. Jag ska dit på torsdag o är rädd bara för det! Men det är enda lösningen. Att leka struts funkar inte. Jag ser heller inte kejsarsnitt eller igångsättning som nåt alternativ - båda sker på sjukhus av läkare o jag är livrädd för båda och jag vill faktiskt föda vaginalt!!!!!!!! Hur konstigt det än kanske låter. Det finns en kraft i det som jag känner en dragning till trots att jag är rädd.
Jag läser just nu en bok som heter "Innan du föder", av Anna Wilsby och det finns även en dvd med enkla andningsövningar och massagetekniker för maken din. Den är jättebra och stärker ens självförtroende och av o till så tror jag verkligen att jag kommer att klara av det här galant! Men varje gång jag läser eller tittar på filmen så blir jag gråtfärdig och rädd men jag är helt övertygad om att jag kommer att bli mindre o mindre rädd för varje gång jag läser/ser. Jag förbereder mig mentalt på att det här kommer att bli av. Jag läser ingenting om "värsta tänkbara scenario" eller kejsarsnitt ens utan jag vill bara veta om en vanlig förlossning för det är ju faktiskt vanligast. Det andra blir bara för mycket att sätta sig in i och jag tänker att jag ändå blir sövd då så då spelar det ingen roll om jag är rädd.
Har du fått svar på vad Aurorasamtal är? Det är iaf samtal med en van barnmorska, man träffas vanligtvis på förlossningen där du ska föda el i närheten och med henne får du prata om allt som skrämmer dig, om vad du tror skulle hjälpa dig, om det är nåt du vill att de speciellt ska göra eller inte göra.......osv och du får hjälp med att skriva en födsloplan som sen finns kvar på förlossningen så när du kommer in o ska föda så läser du o barnmorskan, o annan personal som ska hjälpa dig, igenom den när du kommer till förlossningen. Tycker du, som jag, att det känns som en jättestor grej att bajsa på sig (vilket ju är lite halvvanligt som jag förstått det) så kan man faktiskt få lavemang när man kommer in på förlossningen om man vill. Inget konstigt med det! Inte sånt slang o vatten i rumpan utan en liten tub m vätska (microlax typ) du själv trycker in i rumpan inne på toa. Gör inte ont alls, är väl lite skitskoj direkt men gör absolut inte ont!

hehe var tvungen........
Och PRATA! Prata prata prata prata om din rädsla. Inte som "de kommer inte att ta hand om mig o jag kommer att få så ont" utan " jag är rädd för att de inte kommer att ta hand om mig och jag är rädd för att inte klara av smärtan".
Din barnmorska kan också remittera dig till en psykolog på mvc om du vill prata med nån till. Det här har du rätt till och det är heller inget konstigt om du skulle fråga om det. Får du "lilla gumman" till svar så bli förbannad!!!!!!!! Tycker du det är pinsamt så be din man ringa. Det här är DIN förlossning och barnmorskorna och undersköterskorna och läkarna arbetar för dig!!!!!!!!!!!! Så är det.