• saraEN

Inget fel upptäcktes vid utredning??????

Hej, fick idag veta av min läkare att inga fel upptäckts på mina prover. Det enda vi kan konstatera är att jag har haft något förhöjda TSH värden, ca 3.5 i början av 2 graviditeter (3 missfall) . Men läkaren vill inte säga att missfallen beror på det. Jag känner mig lite förtvivlad. Han säger att det är troligen bara en jäkla otur. Jäkla otur, man får väl för fasike inte 3 missfall i rad (på 3 år) och det bara är otur?
    Vårt nästa steg är provrörsbefruktning om några månader då det har tagit lång tid för oss att bli gravida vid varje försök. Men provrörsbefruktning är ju ingen garanti för missfall. Har någon här hört om någon som blivit gravid och fött barn efter upprepade missfall där man inte hittat något fel vid utredning? Hjälp jag behöver höra solskenshistorier? Hur vanligt är det att man inte upptäcker något fel vid missfallsutredningar tror ni?

• Svar på tråden Inget fel upptäcktes vid utredning??????
  • Barret08

Vet inte hur vanligt det är men de hittade inget fel på mina prover. Läkaren sa till mig att man oftast inte hittar något. Hon sa att många får barn efter upprepade missfall (och då man inte hittat något fel vid utredning). Så jag försöker hålla hoppet uppe... Tar trombyl och ska börja med crinone om jag blir gravid igen, hoppas att det hjälper.
    Lycka till

• timberhochmandie

Har inga egna erfarenheter av missfall, men ville ändå skriva nåt om det här med IVF. Missfall kan ju bero på att något inte står riktigt rätt till med fostret (=en sabla otur med tre på raken), möjligen kan ju risken för det minska vid IVF i och med att man har tillgång till ett visst urval av befruktade ägg. Om ni dessutom använder den variant där man väntar lite extra med återförandet bör ju chansen för er ha ökat ytterligare att få ett BRA embryo och därmed i förlängningen ett barn.

Vet inte om du känner att det här ger något extra hopp inför det här med IVF, men det var kanske värt ett försök..? Hoppas att det går vägen för er och att ni inte behöver vänta för länge!

*kramar*

• StoraD

Hej, jag tror som du - tre missfall är nog tyvärr ingen slump, men det finns viss behandling som kan verka förebyggande! Och vi är många som fått hjälp. Jag har haft tre missfall och de hittade inget fel på mig heller, jag tog då kontakt med en läkare som forskar på upprepade mf, och får nu innohep. Nu är jag i v. 14+3 och så här långt har jag aldrig gått tidigare.

här är läkaren och behandlingen hd.se/skane/2008/12/01/zoegapengar-till-medicinsk/

Många har fått hjälp av just blodförtunnande, antingen Trombyl som Barret08 tar, eller Innohep som verkar lite bredare (som jag förstått det) och som jag tar. Han söker folk till sin studie (som du ser i artikeln).

Titta in i den här tråden, www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html Här finns många som har mkt erfarenhet och kunskaper! Jag tror också att de funnits de med förhöjt TSH.

Hoppas vi ses i den andra tråden, kram

• repa

hejvet att det är svårt vi hade precis som du ts upprepade mf å inget fel på mig å min sambos prover som togs skillnaden mellan mog å ts är att vi bvlev lätt gravida det tog sig på första försöket när vi väl ville men det slutade aldrig bra!
    på våran 6 graviditet så helt plötsligt stannade h¤n kvar å vi har nu en ettåring här hemma:) vi gav inte upp,men det är jobbigt hela den graviditeten va sååå jobbig för jag trodde hela tiden att vi skulle förlora barnet...men det gick jättebra!!!
    har nu varit gravida två gånger efter vårt första barn så ett till misslyckat då jag även opererade bort min ena äggledare då den va såå trasig å nu är vi gravida i v8 hoppas hoppas att denna lille stannar...
    hoppas det går bra för er å kämpa på men det kommer att vara jobbigt men väl värt alla tårar å känslor...

• Eva X

Hje!

Vi hade tre missfall (ett utomkveds och två MA) och de hittade inga fel på oss innan sonen kom till världen på en fjäde graviditet. Men jag tror faktiskt ändå att det är något som är fel, tror inte heller på slumpen eller "otur", som de kallar det. Särskilt med tanke på att vår son dessutom föddes med ett akut snitt i vecka 36 på grund av tillväxthämning. Känns ju jättemärkligt om det inte skulle hänga ihop på något vis.

• Bispan
    repa skrev 2009-03-19 09:55:19 följande:
    hejvet att det är svårt vi hade precis som du ts upprepade mf å inget fel på mig å min sambos prover som togs skillnaden mellan mog å ts är att vi bvlev lätt gravida det tog sig på första försöket när vi väl ville men det slutade aldrig bra!på våran 6 graviditet så helt plötsligt stannade h¤n kvar å vi har nu en ettåring här hemma:) vi gav inte upp,men det är jobbigt hela den graviditeten va sååå jobbig för jag trodde hela tiden att vi skulle förlora barnet...men det gick jättebra!!!har nu varit gravida två gånger efter vårt första barn så ett till misslyckat då jag även opererade bort min ena äggledare då den va såå trasig å nu är vi gravida i v8 hoppas hoppas att denna lille stannar...hoppas det går bra för er å kämpa på men det kommer att vara jobbigt men väl värt alla tårar å känslor...
    När en så skadad äggledare opereras bort så finns nog svaret till missfallen någonstans där. Det skulle åtminstone jag trott. Läste om en tjej som haft 6 missfall tror jag det var. Läkarna hittade inget fel. Sen fick hon eller sökte en annan läkare och han såg direkt på UL att det var något fel med hennes äggledare. Tror att det räckte med en enkel antibiotikakur för att vätskan som rann från hennes äggledare skulle sluta komma och inte "ta livet" av fostret när hon blev gravid igen.
  • repa

bispan!
    jag tror/hoppas att det är så att det va min ena äggledare som har spökat för oss ska på ul/vul idag skulle tydligen vara i v 10 enligt bm hoppas det ser bra ut...
    hoppas det går bra för er alla!!!

• sazza83

Jag har precis haft mitt 8 missfall och inga fel har hittats på mig eller sambon.....
    Det sista så tog jag Trombyl men det slutade i missfall ändå.
    Mitt råd är att inte ge upp och fortsätta försöka och ta reda på så mycket man kan om olika behandlingar, att vara delaktig så gått det går.

Jag vet par som det har gått jätte bra för till slut med olika behandlingar samt ett "jäklar anama"....

Till frågan, vad vi har fått höra är det mer vanligt att man faktiskt inte hittar nåt fel, men man får ändå inte släppa frågan om en behandling.
    Till nästa gång ska jag ta Provera samt Trombyl och hoppas att detta ska fungera....

Önskar er alla STORT lycka till och med hopp och ett "jäklar anama" att lyckas....

• Elsasmamma

Jag tar pregnyl sprutor denna graviditet (3 mf/ma bakom mig) Hoppas denna ggn går vägen!

• Vaniljkyss

ts- jag fick också 3 mf (eller 2 mf och 1 ma) och i mitt fall berodde det på tsh (nästan säkert). jag har haft problem med sköldkörteln en tid och äter levaxin. problemet var bara att dosen inte hunnit upp till rätt nivå och min doktor sa att kroppen trodde att graviditeten var en infektion och stötte bort fostren. jag fick progesteron (vagiatorer) vid den 4e graviditeten så att kroppen skulle "fatta" att den var gravid. det gick toppen. har nu en son på 2,5 och 2an i magen (fick även progestoron denna gång! lycka till! och stå på dig mot doktorerna - byt om du inte får gehör!!!

ps. fick progesteron från den dagen jag testade plus till runt v.12-13

Svar på tråden Inget fel upptäcktes vid utredning??????