• Fenna

Barnomsorg i Tyskland

Hej, vi funderar lite pa att flytta till Tyskland (min partner ar tysk), men jag har fatt intrycket att det knappt finns nagon barnomsorg dar innan barnen ar 2-3 ar och da ar de bara nagra timmar pa dagis. Jag vill absolut inte bli hemmafru och jag tror inte att min partner vill vara hemma pa heltid heller. Var son ar ett ar och eventuellt blir det ett syskon i framtiden. Det skulle vara snallt om nagon kunde forklara lite hur det fungerar.

• Svar på tråden Barnomsorg i Tyskland
  • ebben

ja.min syrra har bott där-o som hon beskrev så får de ej ha blöja alls då de är på dagis? Måste vara torra.så då är de flesta rätt gamla ca 3år fattade jag att de fick vara på dagis. Däremot är det väl mer vanligt med typ dagmammor .o där kan de ju vara yngre........

• mli00

Jag bor i Tyskland med min 2,5 årige son och han börjar dagis lagom tills han fyller 3 år. Barnomsorgen här nere är rätt komplicerad.
    Det finns barnomsorg för barn som är 1-3 år, Kinderkrippe, men att få en plats där är sällsynt och man ska ha stor tur.
    När barnen är 3 år kan de börja på Kindergarten, men oftast är platserna där begränsade och inte som i Sverige. Vi hade tur som fick en plats, även om det bara gäller från kl. åtta till tolv (utan mat).

Nu har regeringen däremot kommit på att de ska bygga ut fler, så det byggs dagis för fullt, och de bygger dom även för att barnen ska kunna går där längre dagar.
    Att barnen ska vara torra när de går på dagis har jag aldrig hört... Några av våra vänner hade tur och fick en dagisplats där barnen är två år och de är inte torra. Min son är inte torr än heller och han går just nu på inskolning två gånger i veckan...

• Örnie

Nu byggs det som sagt dagis för små barn för fullt och förskolorna har visst blivit mera flexibla sen mina barn var små för 10 år sen. Men jag tror nog faktiskt att det fortfarande är så att vanliga förskolor (från 3) inte tar emot barn med blöjor. Det brukar finnas 1 utbildad och en praktikant i varje grupp med 24 barn och det blir kris när någon blir sjuk, så för blöjbyte finns det ingen tid. I alla fall var det så för några år sen.

• Örnie

Angående fritidshem. Jag bodde i en småstad förut och där ansågs det vara ganska asocialt att ha barn på fritids. De blev ofta syndabockarna i skolan (han går på fritids, det var säkert han som började). Fast efter flytt till storstad såg jag att det var normalt att ha fritidsplats - inget negativt alls. Allt fler skolor har börjat med eftermiddagsundervisning så att barnen inte ska behöva komma hem till en tom lägenhet. Det är alltså saker på gång.

• Frankenmamma

Aj, då. Mitt barn har gått några dagar i veckan på fritids (Hort) för att få mer tyskaträning. Annars pratar jag ju bara svenska med henne. Hjälp med läxorna i tyska framförallt. Min tyska är ju lite rostig. Vi bor i en liten ort söder om Nürnberg.

• Frankenmamma

Här där vi bor finns det Krippe även för småbarn, dvs under 3 år. Men det är tydligen ganska dyrt enligt dem som jag har pratat med. Dagiset där mitt barn gick lät även blöjbarn på plats eftersom de hade lediga platser. Men om det är kö så släpper man inte in barn som inte är torra, då kan man ju gallra lite vilka som får plats. Fritids i vår ort har även lediga platser så här kan man få omsorg på heltid (8-17). Skolan i vår ort vill införa heldagsskola och har börjat lite smått med vissa aktiviter för barnen även efter lunch.

• Örnie

Personligen anser jag att man inte ska bry sig om vad "folk" säger om fritids, ifall man verkligen behöver det. Ditt barn behöver ju lära sig språket och få hjälp med läxorna. En kompis till mig hade sina barn på fritids i småstaden; det är därför jag vet det där med "syndabock". Och det är synd att säga att jag tycker att de gjorde ett bra jobb just där. (Den mest outbildade) personalen brukade stå och röka på skolgården och säga till ungarna "lek nåt".

• Frankenmamma

Jo, personalen på fritidset där dottern går verkar tyvärr rätt slö. Alltid när jag kommer för att hämta så står personalen och pratar enbart med varandra och ägnar inte barnen någon uppmärksamhet alls.

• Ossie

fet beror på var ni ska bo, men det är svårt med barnomsorg och hela systement (i de förbundsländer som tillhörde det forna Västtyskland) är väldigt gammaldags ur svensk synpunkt. Jag försöker själv få plats till min son men det är en ren katastrof enligt mig. Dessutom så dyrt att man egentligen inte har råd med det.
    Vi har egentligen bara privata alternativ innan barnet fyllt 3 där vi bor. Privatdagiset kostar runt 900 euro i månaden för 30 timmar i veckan. Det är DYRT! Dagmamma är i princip det enda alternativet, kostar "bara" 700 euro om man hittar en som inte tar samma timpenning som privatdagiset... Men då måste man fixa barnpassning själv när dagmamman har semester eller blir sjuk.
    Om ni har råd, plats och lust till att ha en aupair eller liknande är det kanske det bästa, speciellt med två barn. För två barn kostar dubbelt så mycket i barnomsorg. Tror inte det finns någon syskonrabatt.

Inte konstigt att de flesta par nöjer sig med ett barn i Tyskland, om de ens vill ha några alls.

• Fenna

Tack for alla svar. Ja, det verkar ju inte sa bra. Dyrt, fa timmar och svart att fa plats alltsa. Ovanpa det eventuellt negativa kommentarer fran omgivningen efter vad jag har hort. Lite synd, jag skulle garna bo nagra ar i Tyskland for att fa lite mer flyt i spraket . 900 euro betalar vi nu ocksa for en dagisplats och det ar en av anledningarna till att vi funderar pa att flytta.

Min sambo blir val glad iallafall, han skulle garna flytta till Skandinavien och det har ar ju ett starkt argument for det .

• Örnie

Nu måste jag lägga mig i igen. Det har byggts många dagis för små barn på sista tiden. Här i trakten har de precis öppnat ett till och vår granne fick en plats på en gång. På min mans jobb har de ett dagis - öppet för alla men med förtur för anställda - och där står många platser tomma. Jag känner bara till vanliga subventionerade dagis som inte är särskilt dyra alls - det är i Bayern då. Där går det bl a på inkomst, tror jag. Min dotter praktiserade på ett dagis, där en del barn var gratis p g a föräldrarnas sociala situation (arbetslösa och klarade inte barnskötsel).

Så kolla upp läget på din framtida bostadsort först. Det kan variera. Dessutom finns det dagmammor. Det kanske är svårare att få ett jobb med en svensk utbildning än att få dagisplats. Beror väl på vilken utbildning man har också.

• Ossie

Fenna, var bor du?

Fenna skrev 2009-03-22 21:54:40 följande:
    Tack for alla svar. Ja, det verkar ju inte sa bra. Dyrt, fa timmar och svart att fa plats alltsa. Ovanpa det eventuellt negativa kommentarer fran omgivningen efter vad jag har hort. Lite synd, jag skulle garna bo nagra ar i Tyskland for att fa lite mer flyt i spraket . 900 euro betalar vi nu ocksa for en dagisplats och det ar en av anledningarna till att vi funderar pa att flytta. Min sambo blir val glad iallafall, han skulle garna flytta till Skandinavien och det har ar ju ett starkt argument for det .
  • meshido

Alltså här hos oss är det så att dagiset oftast är från 2,5 år men om mamman är hemmafru kommer barnet in på det först med tre år. Min dotter börjar till hösten när hon är tre och de på dagiset sa dessutom att om hon har blöja gör det inget. De kan öva med henne om hon vill. I grupperna här där vi bor är det 2 dagisfröknar i varje grupp och en praktikant. Man kan dessutom välja om barnen går bara förmiddagar eller också eftermiddagar. Det finns också dagis som tar barnen från och med 2 år och de blir fler och fler.

Dagisavgiften räknas oftast efter inkomsten men det finns även dagis som inte tar nån avgift alls om man bara har barnen där på förmiddagen.

Dagmammor är ju ganska vanligt och man får oftast en del av avgiften från Jugendamt.

Här i Worms är det i alla fall inte så svårt att få tag på nån plats till barnen och dagmammor finns det gott om. Jag vet inte hur det ser ut i resten av Tyskland.

• Fenna

Ok, utifran de sista inlaggen later det ju ratt positivt. Konstigt att det verkar vara sa olika pa olika stallen i samma land.

Ossie, just nu bor vi i Dublin. Vi trivs bra har, men jag borjar kanna att det kanske ar dags att prova nagot nytt.

Likjornaja: Jag tror inte att det ar nagra storre problem att jag inte har tysk utbildning, jag jobbar inom en valdigt internationell branch. Daremot kan det ju bli svart att fa jobb overhuvudtaget just nu och det ser ju inte direkt ut att ljusna inom den narmaste framtiden.

• Appeltoss

Båda våra barn har börjat på dagis "tidigt" i Tyskland, storebror var två år när vi flyttade hit och fick hade fått klart med plats innan vi flyttade. Lillebror började i höstas när han var 20 månader. De gör om en av de tre grupperna till en småbarnsgrupp, just nu är storebror äldst där med sina 4 år och han ska byta grupp till hösten. De är där 35 timmar/vecka och de får varm mat till lunch som lagas på Kindergarten. För oss var det dyrt med svenska mått, vi betalade ca 450 euro för lillebrors plats, det äldsta barnet blir gratis. Till det tillkommer 9 euro för frukost och 52 euro för lunch per barn och månad. De är två anställda på gruppen och just nu en praktikant. Men när lillkillen fyllde två år så sjönk avgiften till 260 euro. Nu har väl vi haft en väldans tur att få plats, men till lillkillen fick jag även på ett annat dagis så det verkar ju inte sååå svårt just där vi bor.

Haha, fast när min sambo var där och pratade med dem innan vi fick platsen så frågade de om vi kunde ta med Pippi-planscher från Sverige. Så vi får väl tacka Pippi för hjälpen!

• Moniquilla

Hej!

Tror att det varierar ganska sa mycket vad en "Krippe"-plats kostar. Jag betalade 250 EUR per manad, inkl. mat men utan blöjor och frukost (som man skickar med själv). Dagis efter att de är 3 ar kostar ca 70 EUR (bor vid Bodensjön). Men det är bara öppet fran 7:30-13:30 .. . Men mycket har hänt de senaste aren, nu far man t.o.m. föräldrapenning!! Men man kan ju inte jämföra med Sverige, som ju verkligen är ett bra land för familjer, men i jämförelse med England där man betalar ca 1000 EUR i manad, sa är det ju bättre ...

• PetraMunchen

Är ni villiga att betala uppåt 1000 € kan ni hitta privata alternativ. Krippeplats (9 veckor-3år) kan som en del skriver vara lite svårt att hitta. Men långt ifrån omöjligt. Annars kan man ju skaffa "Tagesmutter" (dagmamma). I de kommuner som har ont om krippenplatser subventionerar de ibland dagmamma istället. Dagmamma i vår kommun kostar 410 € i månaden för 40 timmars vecka. Krippe (dagis) ligger på ungefär samma. Dock vid 3 år är det ju i princip "plikt" att barnen ska gå på kindergarten. Eller i vilket fall minst 1 år innan de börjar skolan. Detta är för att säkerställa att barnen kan bra tyska när de börjar skolan. Det finns en hel del invandrare i landet och tyskakunskaperna är inte alltid så bra i alla grupper.

Svar på tråden Barnomsorg i Tyskland