havandeskapsförgiftning på barn nr 2??
hur stor är risken att man får havandeskapsförgiftning igen? tycker att alla inom vården ger olika svar.
hur stor är risken att man får havandeskapsförgiftning igen? tycker att alla inom vården ger olika svar.
Rent generellt tror jag typ 10-20%. Men sen är det så att ju svårare hf desto större risk att få det igen.
Jag fick det med ettan men inte med tvåan. Det är liten risk om det är samma pappa säger de men det finns ju så klart de som har oturen och får det två gånger.
Jag fick hf med både ettan och tvåan. Första gången gick det snabbt och jag var väldigt sjuk. Fick både HELLP och krampanfall innan jag snittades akut i vecka 28. Andra gången var jag mindre sjuk ("bara" högt bltr och äggvita) men under längre tid innan jag blev igångsatt i vecka 35. Precis som läkarna sa efter första barnet; lindrigare och senare... Har dock läst om någon här inne som fick det värre andra gången men det måste vara undantaget som bekräftar regeln.
Jag är ju en sådan som får HF varje gång (extremt ovanligt) och jag blev sjukast med fyran, så det kan vara mig du läste om. Men det brukar bli kortare och lindrigare för varje gång om man inte råkar tillhöra mitt lilla fåtal, då är det lite roulette. Man vet inte hur det slår från gång till gång. Jag har ju både gått tiden ut och varit sjukskriven i vecka 20.
Jag fick havandskapsförgiftning med krampanfall och förlöstes med akut snitt. Jag hade utvecklat svår havandeskapsförgiftning i rekordfart, ingen misstänkte det. Fick kramper när jag låg på bristen på sjukhuset när jag var där för att undersöka min huvudvärk som hade tilltagit. Vad jag har hört så är det inte ovanligt att drabbas av havandeskapsförgiftning igen om man haft en svårare variant. Om jag skulle vilja ha fler barn så måste jag äta Trombyl(blodförtunnande) i förebyggande syfte från starten av graviditeten.
på spec mvc sa dom nåt om magnecyl??? nån som hört om det dom sa att när jag blir gravid igen skulle jag träffa dom och få nån sån tablett.
Magnecyl och trombyl innehåller samma ämne, men trombyl är mycket svagare. Man tror att det kan förebygga HSF men det är inte riktigt klarlagt.
Jag har fått HF alla tre av mina graviditeter, ätit Trombyl under mina två senaste, samma pappa till alla barnen, så nu blev jag tillsagd att inte bli gravid mer, det avråddes jag starkt ifrån. Det är nog väldigt olika från person till person, och ingen vet hur det kommer att gå för dig tills du är gravid. Lycka till.
Jag fick min dotter i v 27, fick den tuffa varianten HELLP, kramper m.m
Jag fick min dotter nr 2 i v 38 med planerat snitt. Jag var ganska nervös under graviditetetn, men med extra kontroller och koll på vikt och mat så gick allt toppen bra, hade inte alls högblodtryck, mådde superbra!