• zoffan

hur stor är chansen att lyckas vid ÄD?

Som ovanstående fråga undrar jag... och spelar åldern på äggmottagaren någon roll? Finns det någon statistik över detta? Är det lättare statistiskt sätt än bli gravid på "vanligt" sätt?

• Svar på tråden hur stor är chansen att lyckas vid ÄD?
  • Bette

Hej,

Det är lättare än att bli gravid på vanligt sätt. Vissa säger att det ligger runt 50-60% om man sätter in två embryon. Sedan så ska ju mottagaren må bra just då tror jag, man får inte ha så stressigt runt omkring sig för att det ska gå vägen. Det ska vara bra embryon också, äggdonatorn skall gärna ha barn sedan tidigare. Vår donator nu har tre barn själv. Förra donatorn var inte så bra tror jag, hade säkert inga egna barn osv. Den här gången skall det gå vägen för oss, det måste det.

Bette

• spencer

Hej,

Det är som Bette säger runt 50% chans vid insättning av två embryon. Jag har dock alltid haft med mig att man ska räkna med att göra fyra insättningar (alltså vid fyra tillfällen) innan man kan vara någorlunda säker på att det inte fungerar (om det skulle vara så illa). För oss har det tagit tre insättningar x 2 embryon. Nu är jag äntligen gravid - i vecka 22 - men fick tidigt missfall med ena embryot. Vi hade otur med de två första försöken också eftersom vi inte fick några över till frysen, vilket innebär att vi har fått börja om tre gånger från scratch.

Precis som Bette också säger så är det bättre om donatorn redan har fött barn. Denna vår tredje donator verkar vara en perfekt match - 27 år, vilket inte är purungt, och redan mor.

Det är inte en lätt process - men när man väl når fram glömmer man givetvis av all hjärtesorg, alla tveksamheter och alla kostnader.

Bette: jag hoppas innerligt att det är din tur nu också. Det verkar faktiskt vara ett bra år i år. Vilken klinik går ni på?

Mvh / Tina

• Bette

Hej spencer,

Vi går på AVA kliniken i Riga. Vi har ny donator nu, hon är 22 år och hon har tre barn redan, verkar vara superfertil så det är bara bra. Vilken klinik har ni gått till? Vad kul att du är i vecka 22, då har ni sett bebben på flera ultraljud. Vet ni om det blir en kille eller tjej?

Jobbar natt nu, det är ganska segt, får snart gå hem och sova som tur är. Har hoppat in två nätter, jobbar annars heltid dag. Är sjuksköterska.

Hälsn

Bette

• spencer

Vi har också varit på Ava i Riga. Vi litar blint på Jaroslav - och nu visar det sig att det gör vi ju rätt i!

Ingen aning om könet ännu. Det var ett rafflande ögonblick för några veckor sedan när jag trodde att jag kunde se något på ultraljudet - men det är nog inget att gå efter eftersom jag först misstog magen för huvudet! Maken, som är väldigt bra på att tyda bilderna, såg inget, och vi ville inte fråga. Vi kommer att få veta könet innan förlossningen eftersom det förmodligen blir uppenbart på senare ultraljud, men det spelar verkligen ingen roll för mig.

Jag antar att ni ska iväg snart eftersom ni redan har en donator. Det verkar som om kliniken har ett bra år i år - många graviditeter. Det vore kalas om ni bidrog till den utmärkta statistiken. Och jag kan i alla fall intyga att det verkligen är embryon de sätter in. (Jag var lite paranoid efter det misslyckade andra försöket och tänkte att de lika gärna hade kunnat överföra två vattendroppar eller nåt!)

Kram / Tina

• Bette

Spencer: Vår dontator är ännu yngre och har tre barn, det är facinerande. Vi gjorde ett försök i höstas men fick inget över till frysen och bara ett embryo till mig som inte var så bra kvalitet, den här gången är det verkligen min tur, det ska bli bebis. Jag är mycket envis, jag tar inte ett nederlag utan jag kämpar på det är så jag är som individ. Jag har alltid fått kämpa mer eller mindre för olika saker. Den här gången skall det bli bebis.

Vet du vad ni borde göra, okej det kostar en del men det är det värt, det är 3D/4D ultraljud, verkar superhäftigt. Vi kommer göra det när vi väntar barn.

Bette

• Bette

Spencer: Hur många embryon satte de in på dig? De satte in två igår. Sedan har jag fått annan medicin den här gången, kortison, trombyl och mer progesteron.

Bette

• spencer

Bette - Vad spännande att du redan ruvar! Hur mår du? Det är lätt att säga - jag vet -men ändå: försök att koppla av och njut under tiden du väntar. Du väntar på något gott! Kram / Tina

• spencer

Bette: glömde svara på det här med 3D/4D ultraljud. Vi har inte bestämt oss ännu. Jag har varit lite beroende av ultraljud eftersom det var så skakigt i början efter att jag testade positivt. Hittills har vi sett underverket i vecka 5, 7, 10, 13 och 19 - kylskåpsdörren är fullklistrad med ultraljudsbilder! Jag har stundtals varit väldigt ängslig och velat göra ultraljud "just in case", men både barnmorskan och min IVF-läkare här i Sverige har försökt att råda mig till att betrakta graviditeten som helt normal och lita på att fostret utvecklas som det ska. Jag har sett en poäng i detta. Jag är verkligen inte emot ultraljud - skulle tycka det var jättehäftigt. Men för min del har det blivit som en övning i zen - "go with the flow" i mesta möjligaste mån. Jisses vad spirituellt! Men du om någon förstår vad jag menar. . . Lite bortskämd är jag också eftersom vi har extra ultraljud inlagda, bl.a. i vecka 32 för att kolla tillväxten. Det kommer du också att få - det finns visst fördelar med kombinationen lastgammal/äggdonation. / Tina

Svar på tråden hur stor är chansen att lyckas vid ÄD?