• Stossan

Stoppad längd = svårt bli gravid?

Låter kanske som en himla knepig fråga {#lang_emotions_wink}

Men så här är det. När jag var 11-12 år så åt jag hormoner för att komma i puberteten tidigare o på så vis skynda på avstannandet av min längdtillväxt. Jag var beräknad att bli 1.89m men blev 1.83m. Det var nog relativt nytt att göra detta o läkarna kunde inte svara på eventuella biverkningar. Men min fundering är om min oförklarliga barnlös...som genom IVF resulterade i en liten Julia....bottnar i det tidiga hormonätandet? Är det någon annan som möjligtvis varit med som samma sak?

FD Extreme babymaker -numer mamma till Julia född 19 oktober 2008
  • Svar på tråden Stoppad längd = svårt bli gravid?
  • YouILove

Hej! Vad förvånad jag blev när jag läste den här tråden, jag har gjort precis samma sak! Aldrig hört om någon annan. Man lyssnade ju inte så mycket på ev biverkningar mm när man var i den åldern men det enda jag kommer ihåg tydligt är att min läkare sa att jag bara fick äta minipiller när jag blev äldre, INTE p-piller för att jag redan fått i mig så höga doser östrogen(tror det var det). Nu har jag och min man försökt över ett halvår och inte lyckats bli med barn. Precis som du har jag funderingar på om "längdbehandlingen" kan ha påverkat. Jag har väldigt oregelbunden mens och jag tror jag har dålig ägglossning. (får sällan utslag på ägglossnings-stickor)

Jag upplever att ingen läkare vet vad man pratar om när man nämner denna behandling. Hela mitt liv har alla gynekologer sagt att jag kan äta p-piller trots allt för de har aldrig hört talats om att något sådant här. Nu har jag inte gjort det iaf men det känns konstigt att läkarna viftar bort det.

Ojoj ett långt inlägg men jag har tyvärr inte svar på dina frågor, bara samma frågor.
    Hoppas nån annan kan hjälpa oss. Som sagt, kul att höra om någon annan som gått igenom samma sak iaf.

• mullemuppan

En god vän till mig "stoppade längden" i tonåren men blev gravid på 3:e försöket, så svårigheten att bli gravid som biverkning drabbar nog inte alla i så fall.

• elinville

Långt ifrån alla drabbas ju av alla biverkningar en behandling ger.

Jag har inget svar till er, men hade jag varit er hade jag begärt ut journalen från det sjukhuset där ni behandlades så ni vet EXAKT vad ni behandlades med och därefter ta med de journalerna till en läkare. Allra bäst vore ju om ni fick prata med en läkare som arbetar på den avdelningen ni fick behandlingen. De borde ju veta tycker man!

Maja 070703
  • Stossan

YouILove: Den förmaningen fick nog inte jag...eller jag kommer ju inte ihåg så mycket från det besöket när längdutredningen gjordes men mamma har berättat att hon i alla fall frågade om fertilitet o ökad risk för bröstcancer...men de hade nog inget direkt svar på det.

Jag var oförklarligt barnlös..men hade lång menscykel 35-42 dagar men det startade med spottings i flera dagar innan. När jag gjorde utredning så menade läkaren att jag hade dålig ägglossning...lite för lågt progesteronvärde han trodde det kunde va orsaken. Men när jag sen gick o gjorde IVF så trodde de inte det o då berättade jag även om längdstoppningen o han visste inget om det men som han sa att visst kunde det ha del i det.

• Mammate2

Hejsan!
    Detta är en gammal tråd, men jag tänkte uppdatera lite, eftersom jag tycker det är viktigt. Jag har blivit stoppad med hormoner 1981 - de hade då hållt på i 15års tid enligt läkaren och det tar ca 40år innan man kan ge besked om alla biverkingar. Jag blev varnad för problem att bli gravid, kraftig viktuppgång samt gulsot.
    Min dotter, idag 10år, är lång. Hon står inför samma sak som jag gjorde i den åldern. Jag fick nu veta av läkaren att man inte längre ger hormoner till tjejer eftersom man nu konstaterat att det är en förhöjd risk för barnlöshet om man tagit medicinerna. Orsaken att det dröjt så länge med stoppet är att långa tjejer har "i normalfallet" lite svårare att bli gravida än genomsnittet för genomsnittslånga enligt studier som gjorts.

• Stossan

Mammate 2: Tack för din info! Då har min gnagande känsla kanske visat sig stämma.
    Undra om man kan hitta dessa fakta någonstans...

• Mammate2

Hej igen!
    Vänd dig till Endokrinska avdelningen på något av de stora sjukhusen och be dem om information. Det är de som berättat för mig. Ingen annan verkar veta. Sök på Långvuxenhet behandling på Internet, så kanske du hittar mer information.

• Lilith75

Hej! Råkade se den här tråden och måste kolla... För oss är det omvänt, min man fick som barn tillväxthormon för att han slutat växa, och nu när vi försökt få barn i över ett år har ju naturligtvis tanken slagit oss att det är något som kan spela in när det inte lyckas. Processen för utredning är nu igång och då hoppas vi få svar på just detta - eftersom min man inte vet säkert vilken diagnosen var, han var ju för liten för att riktigt förstå då och hans mamma minns ju inte riktigt heller och ger i mitt tycke rätt luddiga svar.

• FrkAgnes

Hamnade också på denna tråd eftersom även jag har blivit hormonbehandlad som 12-åring, blev dock ganska lång ändå ;) Även jag och min kille står och väger mot att påbörja IVF.

MEN, det verkar finnas en del forskning kring detta samband mellan tidig hormonbehandling och infertilitet. Tex här från PubMed (samlade vetenskapliga artiklar): googla på:

Oestrogen treatment to reduce the adult height of tall girls: long-term effects on fertility.
Svar på tråden Stoppad längd = svårt bli gravid?