Hej!
Jag bor i Norge sedan 5 år och har ett barn tillsammans med min norska sambo (och en liten i magen).
Før det førsta måste ni ordna med norskt personnummer, jag har før mig att jag sende søknad till "Ligningskontoret" her der jag bor.
Som sjukskøterska måste du søka om norsk autorisajon. Det kostade då ca 500 kr, arbetsførmedlingen utland vet allt om det der. Jag er också sjukskøterska, det var en del papperskrångel men fick vel autorisasjonen efter ett par månader.
Dagisplats søker man om via kommunen. Det er intagning två ggr per år ( i alla fall i Fredrikstad der jag bor). En 100% plats kostar ca 2500 kr. Er hutløst dyrt....Men man kan søka om mindre plats också. Hær kan du ha barnet på dagis den tid du betalar før, om du er ledig från jobbet eller ej. Det finns också familjebarnhage her, er vel framfør allt før mindre barn. Då går barnet hos en dagmamma och ær på dagis (med dagmamman) en dag i veckan. Vet inte helt vad det kostar men er sækert detsamma som vanlig dagisplats.
I Norge finns något som heter "kontantstøtte". Om du veljer att inte sætta ditt barn i barnomsorg och er hemma så får du ca 3300 kr i månaden fram till barnet er 3 år. Många gør detta och har svart dagmamma.. Rekommenderas inte, gjorde det sjælv ett par månader men var inte nøjd med dagmamman , kændes otryggt...
Er osæker på om man får detta om man inte jobbat en stund i landet
Det er dyrt, dyrt, dyrt her. Vet inte helt vad det kostar om man ska hyra hus eller lægenhet. Maten er dyr, el er dyrt och kommunala avgifter er dyrt. Som sjukskøterska tjænar du betydligt bættre en hemma men i och med att det er så dyrt att leva har i allfall inte jag mærkt att jag blivit rikare
Den svenska ambassaden ligger i Olso, jag har haft bra hjelp av dem flera gånger. Nær jag flyttade hit tog det tid, personnummer skuller ordnas och kontonummer och autorisajson...
Lycka till. Norge er ett fantastiskt land æven om det er dyrt...