• Frankenmamma

Hitta jobb i Tyskland?

Min tyska är inte särskilt bra tyvärr så jag har ännu inte börjat jobba här. Har gått en kortare språkkurs men fortsatte inte sen eftersom kursen var dyr och dålig. Vad innebär det med 400 Euros jobb? Jag läser småannonserna och söker jobb där, men har inte vågat ringa ännu på något. Det är ju nästan bara städjobb och jag vet inte om jag ens klarar av det faktiskt. Jag är så långsam och glömsk. Har svårt för att lära mig nya saker.

Tacksam för tips och råd!

• Svar på tråden Hitta jobb i Tyskland?
  • Frankenmamma

Tack för svaret! Jag hänger med språket när jag tittar på såpor på tv och underhållningsprogram. Nyheter. Men att prata själv är ju värre. Behöver man gå via en arbetsförmedling för att få jobb? Jag har sett att många själva annonserar efter lätta städjobb så det kanske är svårare än jag tror att hitta ens städjobb. Jo, jag bor i Franken, de äldre pratar fränkisch som är helt obegripligt, men de yngre pratar ju så att jag förstår dem.

• Örnie

Du måste inte gå till arbetsförmedlingen. Frågan är om de är intresserade av dig ifall du inte är berättigad till a-kassa (du är väl hemmafru, eller?). Läs annonserna i gratistidningarna. Det finns alltid jobb som brödförsäljare i bagerierna, men man bör ju kunna språket och lönen ligger på typ 4 euro i timman. Min dotter sökte nämligen där först, och då skulle hon bre smörgås mellan kl. 4 och 6 på morgonen för den lönen.

Jo, som sagt, det är konkurrens om städjobben. Vad har du för utbildning? På lång sikt måste du lära dig tyska, annars kommer du att känna dig utanför. Utan språkkunskaper måste du slåss om jobb som diskare och sånt med asylsökande mfl. Dvs om du behöver pengarna. Var bor du? Det finns svenskar i Nuernberg (sv. församlingen mm). Du kanske skulle kunna bli svensk dagmamma (men då måste du gå en kurs på egen bekostnad först). Dela ut reklam och tidningar är en annan variant.

• Frankenmamma

Jag bor en bit söder om Nürnberg, 30 minuter med tåget.

• Örnie

Ta kontakt med sv. församlingen eller sv. skolföreningen t ex, så kanske du får mer konkret hjälp av svenska grannar (?). Nu är svenskarna i Tyskland väldigt integrerade i samhället och många, särskilt yngre, har inget behov av att umgås just med svenskar i svenskföreningar. Men det är ändå ett tips.

Du svarade inte på vad du har för utbildning.
    Om du fortfarande är väldigt ung och inte har mer än gymnasium eller grundskola, så skulle jag rekommendera att du gick till arbetsförmedlingens "Berufsberatung" och be dem hjälpa dig att ordna en lärlingsutbildning. I Tyskland är det viktigt med en yrkesutbildning. Den tar ca 3 år. Man söker ett lärlingsjobb inom ett lämpligt yrke (tandsköterska, murare, affärsbiträde mm), jobbar ca 3 dagar i veckan för lärlingslön (olika lön för olika yrken) och går i yrkesskola 2 dagar. Yrkesskolan är på lämplig nivå för den som kommer direkt från nian, tian. Inom vissa yrken (hantverk, butiker, banker) kan man t o m göra karriär, antingen som hantverksmästare eller som butikschef.

Men det kan vara svårt att få ett lärlingsjobb om språkkunskaperna inte räcker till. Det finns dock andra utbildningar. Fråga på "Berufsberatung". Och om du har barn (har du inte nämnt) så kan det bli struligt. I princip behöver man en snäll mormor som ställer upp och tar hand om barn när de blir sjuka, ifall det händer ofta.

Om du har en yrkesutbildning, så ska du givetvis försöka få jobb inom den branschen.

• Frankenmamma

Jag kan inte jobba med det som jag är utbildad till. Jag har ett skolbarn.

• Örnie

Okej. Hur går det för barnet i skolan? Det är väldigt tufft i Bayern och barn kan behöva mycket hjälp med läxor. Fast det kanske är din partners barn, som redan kan tyska. Hur som helst, fråga gärna mera eller sök kontakt med svenskarna i Nurnberg.

• Frankenmamma

Det går helt ok för barnet i skolan. Inget geni ;.) , men tillfredsställande.

• Appeltoss

Ett tips är att kolla upp om det finns förberedande kurser inför DSH i närheten. DSH är ett prov som man måste klara om man vill plugga på tyska universitet. För min del var jag inte det minsta intresserad av universitet men kursen var suverän. Jag gick hos Pdl, en förening i Dortmund där de hade olika nivåer på tyska undervisningen och där DSH var slutmålet. Innan dess har jag läst på VHS men min lärare där var värdelös, Goethe institutet var bra men dyrt, för den här sista kursen som var på 8 veckor betalade jag 570 euro, och det var det väl värt.

Samtidigt började jag söka jobb och hade sån himlans tur att jag fick komma på intervju redan andra veckan. Jag fick jobbet för de ville ha någon som kunde engelska och att min tyska var stapplande brydde de sig inte om. Haha, men när jag skulle ringa en leverantör första gången sa jag; Hello, I am rufing from.... så mycket för min engelska!

• velicious

Hej!
    Är i ungefär samma sits.
    Vet nagon hur de funkar med de sk. Zeugnisses? Vill börja en yrkesutbildning men de är otroligt svart om man inte har nagot zeugniss :/ jag har ingen tidigare yrkesutbildning, har inte heller (himla dumt nog) inte gatt ut gymnasiet...Sa hur tusan gör man da?

TS: hur har de gatt för dig?

• velicious

ojj ser att de skrevs sist i traden 09 Skäms men hoppas nagon kan ge svar o tips iaf?!

• 3 barns mamma84
    velicious skrev 2012-04-25 02:38:37 följande:
    ojj ser att de skrevs sist i traden 09 Skäms men hoppas nagon kan ge svar o tips iaf?!
    via jobbcenter ?
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Hitta jobb i Tyskland?