3-åring hemma? (Långt.)
Jag har en jättestort problem.
Jag har en son som fyllde 3 år i januari och en dotter som föddes i slutet av oktober 08. Jag är hemma med henne. Sonen har gått på dagis sedan han var 1 år och 9 månader. Eftersom jag har varit sjuksriven under hela den tiden han har gått på dagis har han så gott som alltid gått 15 h/veckan. Det har gått bra.
Nu till problemet: Sedan lillasyster föddes vill han inte gå till dagis längde. Han gråter hysteriskt när jag lämnar honom och när vi pratar om det hemma säger han att han inte vill, att han vill vara hemma med mig och lillasyster. Han började drömma mardrömmar och började bråka mycket, innan bråkade han aldrig.
Jag planerar att vara hemma så länge det bara går med lillasyster, eventuellt utnyttja vårdnadsbidraget fram tills hon fyller 3.
Min fråga är: Ska jag låta sonen vara hemma med oss? Han har pga av resa och sjukdom varit hemma 3 veckor och bara blivit mer och mer harmonisk, mardrömmarna har slutat, han bråkar inte längre utan kan nöjt leka en hel dag med oss hemma.
För min egen del skulle jag gärna ha honom hemma så länge jag bara kan, jag vill vara nära mina barn, jag vill inte skjuta över uppfostringsbiten på Förskolan, men för hans skull? Till saken hör att vi är relativt nyinflyttade i staden där vi bor och har således inte så många vänner - inga med barn. Vi skulle alltså vara totalt hänvisade till Öppna Förskolan för kontakt med andra barn. Räcker det?
Jag vill hemskt gärna veta om det finns andra föräldrar som har barn i min sons ålder (och äldre) hemma... Erfarenheter?