Äter medicin mot epilepsi och var utan extra folsyra första tre veckorna - kan det påverka fostret?
Jag äter alltså medicin mot min epilepsi, väldigt lindrig epilepsi, har haft ett anfall och det var när jag fick epilepsi vid tolv års ålder, sedan har sjukdomen hållits under kontroll med hjälp av medicinering och nu efter mitt senaste EEG visade det att jag inte längre har någon epileptisk aktivitet kvar, är så glad! Vi skulle prova att sätta ut medicinen i början av sommaren, men så blev jag lite oplanerat gravid här nu så troligtvis sätter vi inte ut medicinen förrän efter graviditeten. Nåväl. Nu till min fråga. Jag och min man har två barn och under både de graviditeterna har jag ätit min medicin och dessutom fyra gånger så stark dos mot vad jag äter nu och våra barn är fullt friska. Dock har jag ätit extra folsyra i form av medicinen Folacin från start, nu i och med att jag blev oplanerat gravid började jag med Folacin först tre veckor efter befruktning. Epilepsimedin kan ge viss ökad risk för läpp- och gomspalt samt ryggmärgsbråck, något som alltså kan förebyggas i viss utsträckning med extra folsyra. Men hur stor påverkan kan detta ha haft, att jag inte åt extra folsyra redan från början? Jämför man med exempelvis de som druckit alkohol och varit berusade innan de visste att de var gravida så sägs ju det inte spela någon roll så tidigt i graviditeten, jag tänkte att det kanske kunde vara likadant med en sådan här grej? Tre veckor efter befruktning är det ju egentligen inte så mycket mer än en cellklump där inne i magen... Är det någon som vet något om detta? Jag har en telefontid med min läkare om en vecka, men det skadar aldrig att kolla om någon här inne kan eller vet något om sådant här Kram