• fairyfloss

ÅH vad jag hatar att vara mamma idag!!

Fan jag vill bara iväg, jobb, skola, soparbetare jag skiter i vilket men jag orkar inte vara hemma med grinit barn idag! Sov 5 timmar bruten och trodde jag skulle sova middag när han hade förmiddagssömn, normalt 2 timmar. Idag sov han 30 minuter! Och nu är det wääää hit och wääää dit och vill ha mamma, vill slå i dörren, vill ha mat ect.

Plus att jag har 20 andra grejer jag måste göra idag som jag egentligen inte orkar.

Fan.

• Svar på tråden ÅH vad jag hatar att vara mamma idag!!
  • Syster C

Hej! Åh vad jag hade svårt att fatta vad du menade med "idag" med tanke på vad klockan är här , sen kollade jag din press. :)

Känner igen känslan. Och det är ALLTID de dagar som man måste vara pigg och fräsch, som barnen/barnet sover sämst och är gnälligast... Försök att ta en halvtimme i taget, för det är när man ser alla timmarna manhar kvar innan man får gå och lägga sig, som det känns värst ( iallafall för mig)
    Om du har en massa saker du behöver göra- är det i hemmet?- låt honom få leka med grejer han inte är van vid, så är han nöjdare.

Och vissa dagar FÅR man "muta" dom med russin, kex eller film, bara för att få världen att fungera. Man kanske inte får något föräldrapris just den dagen, men bättre det än att vara sur och grinig eller hur?

Hoppas att du får en bättre dag än du tror!

• Syster C

Hej! Åh vad jag hade svårt att fatta vad du menade med "idag" med tanke på vad klockan är här , sen kollade jag din press. :)

Känner igen känslan. Och det är ALLTID de dagar som man måste vara pigg och fräsch, som barnen/barnet sover sämst och är gnälligast... Försök att ta en halvtimme i taget, för det är när man ser alla timmarna manhar kvar innan man får gå och lägga sig, som det känns värst ( iallafall för mig)
    Om du har en massa saker du behöver göra- är det i hemmet?- låt honom få leka med grejer han inte är van vid, så är han nöjdare.

Och vissa dagar FÅR man "muta" dom med russin, kex eller film, bara för att få världen att fungera. Man kanske inte får något föräldrapris just den dagen, men bättre det än att vara sur och grinig eller hur?

Hoppas att du får en bättre dag än du tror!

• EllieMay

Välkommen till föräldrarlivet
    Så har jag dagligen, blir dock bättre med tiden men vet hur det käns .

• Annika26

Kan bara le igenkännande. :)
    Här hade vi idag en sån där underbar dag då inget passade damen. Vill inte vara på golvet, vill inte "gå" själv och neeej, ska inte vara i famnen. Aja, hon fick sura på golvet ett tag ;)

Dom där dagarna brukar jag strunta i allt som måste göras och ta en stund i taget :)

• fairyfloss

Tack för svaren, nu vet jag att jag finns i alla fall, behövde den bekräftelsen!

Tyvärr ska jag inte bara vara hemma utan måste ut på stan med hysterisk bebis och sen städa hela huset när jag kommer hem, för att sen laga mat till min man som kommer direkt från skolan, ska äta och gå till jobbet.

Bäst jag går. Som sagt, hysterisk bebis (trött).

• busgrodan

känner så väl igen sig i ditt inlägg, e så trött har suttit vaken i tre timmar med lilltjejen nu, e snart ingen vits att ens försöka sova längre, känns jätte bra att man har fullt upp sen hela dan.

• fairyfloss

Nu har vi i alla fall varit ute, kunde inte göra alla ärenden för att han skrek och gnällde hela tiden, nu är vi hemma och jag borde städa men jag kan inte för att han skriker och gnäller.

Så tyvärr blev det inte en bra dag sen heller . Men vi har i alla fall mat hemma nu... *försöker hitta nått possitivt*.

• Mia118

Han kanske har ont någonstans.. Tänder?? Magknip? Jag skulle nog testat med en panodil (eller liknande) för att se om det lugnade ner sig. Hoppas dagen slutar bra för dig iallefall!
    Lycka till!

• Karin W

Strunta i att städa, låt mannen köpa med någon färdigmat om det inte redan finns något som går enkelt att fixa. Fokusera på det som verkligen MÅSTE fixas denna dag, är mitt tips. Samt att sänka förväntningarna och ställa in siktet på överlevnad halvtimme för halvtimme, kvart för kvart.

• mor 73
    Svar på #8
    Mia118 skrev 2009-03-02 07:56:01 följande:
    Han kanske har ont någonstans.. Tänder?? Magknip? Jag skulle nog testat med en panodil (eller liknande) för att se om det lugnade ner sig. Hoppas dagen slutar bra för dig iallefall!Lycka till!
    Brukar folk testa med panodil, när dom små är kinkiga?
    Låter konstigt i mina öron...
  • Tutilure

mor 73 skrev 2009-03-02 09:13:38 följande:

Brukar folk testa med panodil, när dom små är kinkiga? Låter konstigt i mina öron...
    Ja, inte brukar man själv ta panodil när man är på dåligt humör och har en dålig dag.
    Barn kan väl också ha dåliga dagar precis som vuxna, utan att något är fel.
  • mor 73
    Tutilure skrev 2009-03-02 09:18:38 följande:
    mor 73 skrev 2009-03-02 09:13:38 följande:
    Ja, inte brukar man själv ta panodil när man är på dåligt humör och har en dålig dag.Barn kan väl också ha dåliga dagar precis som vuxna, utan att något är fel.
    Precis! Sen är det klart att om det hade funnits piller som tar bort dåligt humör så hade nog även jag testat!
  • Tutilure

mor 73 skrev 2009-03-02 09:23:25 följande:

Precis! Sen är det klart att om det hade funnits piller som tar bort dåligt humör så hade nog även jag testat!
    Ja, det hade jag också!
  • Mia118
    Svar på #11
    Tänkte mest på att barnet sovit dåligt och vart grinig mycket så kanske det var så att han hade ont någonstans. Om det verkar så då kan man testa med en panodil!!!

Och NEJ..Jag ger inte mina barn piller så fort dom är gnälliga!! Det var bara ett tips...Att kolla efter om han verkar ha ont och i så fall testa att ge en panodil. Då blir det lättare för både mamman och barnet.

Jösses...Vad tror ni om folk igentligen??
  • mor 73

Tror det jag läser, dvs barnet är gnälligt och ditt svar var att testa med panodil.
    I min värld ger jag panodil när man har konstaterat feber, och inte för att testa om dom har ont....

• Mia118
    mor 73 skrev 2009-03-04 11:35:32 följande:
    Tror det jag läser, dvs barnet är gnälligt och ditt svar var att testa med panodil.I min värld ger jag panodil när man har konstaterat feber, och inte för att testa om dom har ont....
    Jo..Jag tror också på mycket av vad jag läser..Men om något låter tokigt så brukar jag tänka efter vad det är personen menar. Du tror väl inte på fullaste allvar att jag menade att hon skulle ge panodil utan att kolla om pojken verkade ha ont någonstans??
    Du som har flera barn vet väl att man märker ganska snabbt om ett barn har ont i t.ex öronen genom att trycka framför örat. Eller om man tittar efter om en tand håller på att bryta igenom som gör ont.
    Du vet ju säkert också att så små barn kan inte själva berätta om dom har ont utan dom gnäller, skriker och sover dåligt. (precis som TS skrev om)
    Och då får man ju som förälder fundera på och kolla om barnet har ont och om så verkar vara fallet så ger man en panodil!

Lite urskillning får man ju ha när man läser..Vad man än läser..Eller hur??
  • Syster C

Som ssk i telefonrådgivning för barn( eller föräldrarna förstås ) kan jag bara säga att det är råd nummer 1 när barnet är oförklarligt gnälligt/ledset : Panodil eller Alvedon.
    Varför? För att rätt doserat kan det INTE skada barnet, bara hjälpa. När man gått igenom matintag, kiss/bajs normalt, feber, tandsprickning, öroninflammation osv och inget är uppenbart fel, så kan man ändå testa med smärtlindring. Hur vet man tex att en 1-åring har huvudvärk? Nej, just det.... Självklart får barn ha en dålig dag, men som förälder vet man ju oftast skillnaden.

Det är ju lite OT, men jag kunde inte låta bli att lägga mig i diskussionen....

• Mia118
    Syster C skrev 2009-03-05 03:45:49 följande:
    Som ssk i telefonrådgivning för barn( eller föräldrarna förstås ) kan jag bara säga att det är råd nummer 1 när barnet är oförklarligt gnälligt/ledset : Panodil eller Alvedon. Varför? För att rätt doserat kan det INTE skada barnet, bara hjälpa. När man gått igenom matintag, kiss/bajs normalt, feber, tandsprickning, öroninflammation osv och inget är uppenbart fel, så kan man ändå testa med smärtlindring. Hur vet man tex att en 1-åring har huvudvärk? Nej, just det.... Självklart får barn ha en dålig dag, men som förälder vet man ju oftast skillnaden.Det är ju lite OT, men jag kunde inte låta bli att lägga mig i diskussionen....
    Tack!
Svar på tråden ÅH vad jag hatar att vara mamma idag!!