Svenska kyrkans syn på nattvard är väldigt lik katolska egentligen, de bekänner båda realpressens, alltså att vin och bröd förvandlas till kropp och blod. den lutherska synen (svenska kyrkans syn) kallas konsumstantationsläran, att brödet blir 100% Jesu kropp och vinet 100%jesu blod samtidigt det behåller ursprungs form som bröd och vin. katolska, transsubstantiationslära, vilket innebär förvandling 100%. Båda Samfund tror alltså på realpresens, att det blir Kristi kropp och blod vid nattvard. Skulle personligen säga katolska är lättare att förstå, men skillnaderna är trots allt inte så gigantiska. Viktigt att betona är att Jesus sa ?detta är mitt blod? så ofta ni dricker av det gör det till min åminnelse?. Vidare till skillnader, största skillnad är syn på heliga Handlingar, sakrament. Katolska kyrkan har, dop, nattvard, konfirmationen, ämbetsvigning (präst diakon vigning), äktenskapet, bikten, sjukas smörjelse. inom luthersk och svensk kyrklig tradition finns alla dessa också med förutom sjukas smörjelse och spelar relativt stor roll inom svenska kyrkan också, däremot vad Luther lärde ut, ?skriften allena? som grundtanke, att man inte kan förlita sig till något annat än det som står i bibeln. Jesus befaller själv två heliga handlingar, dop och nattvard. Där av är det sakrament enligt Luther. Övriga finns absolut argument för bibliskt men det ör inte på Kristi egen befallning. Största skillnaden mellan de två kyrkorna är syn på helgon, då helgon har en status och framför allt herrens moder Maria. Inom katolska kyrkan tillber man de inte, men man ber de om deras förbön, alltså man ber exempelvis Maria att be för än. det är inte med i lutherska kyrkor. Framförallt handlar det om vad står i bibeln, skriften allena är Lutherskt motto. Sen så har vissa skiljelinjer i praktiken suddats ut lite, på svensk kyrkligt håll är lutherska skriften allena inte så strängt efterlevd och man kan nog även hitta jungfru Maria symbol i ett antal svenskkyrkliga kyrkor. Men detta är i alla fall de läror respektive kyrkor bekänner