• Mamisita

Svenska kyrkan vs Katolska kyrkan

Fick frågan när jag var utomlands nyligen vad det var för skillnad på den svenska kyrkan och den katolska? Eftersom jag inte är så insatt i ämnet så kunde jag inte svara därför undrar jag om någon här kanske kan ge mig en förklaring?

• Svar på tråden Svenska kyrkan vs Katolska kyrkan
  • Solvarm

Det finns säkert många skillnader (är inte heller expert), men en skillnad är synen på sakramenten. Så vitt jag förstått så anser den katolska kyrkan att brödet och vinet i nattvarden faktiskt är kristi kött och blod (finns ett ord för att det tar formen av detta, men jag minns det inte). Svenska kyrkan firar nattvarden "i åminnelse" av kristus, lite mer symboliskt har jag fattat det som. Svenska kyrkan har bara två sakrament (dop och nattvard) medan den katolska kyrkan har sju sakrament. En stor skillnad i är ju såklart möjligheten att få sina synder förlåtna genom bikten. För katoliker är påven kyrkans överhuvud. Protestantismen (svenska kyrkan är ju protestantisk) har sin grund i Luthers reformer av kyrkan. Googla lite på Luther, protestantism och katolisism -mycket intressant!

• Oscar0703

Svenska kyrkans syn på nattvard är väldigt lik katolska egentligen, de bekänner båda realpressens, alltså att vin och bröd förvandlas till kropp och blod. den lutherska synen (svenska kyrkans syn) kallas konsumstantationsläran, att brödet blir 100% Jesu kropp och vinet 100%jesu blod samtidigt det behåller ursprungs form som bröd och vin. katolska, transsubstantiationslära, vilket innebär förvandling 100%. Båda Samfund tror alltså på realpresens, att det blir Kristi kropp och blod vid nattvard. Skulle personligen säga katolska är lättare att förstå, men skillnaderna är trots allt inte så gigantiska. Viktigt att betona är att Jesus sa ?detta är mitt blod? så ofta ni dricker av det gör det till min åminnelse?. Vidare till skillnader, största skillnad är syn på heliga Handlingar, sakrament. Katolska kyrkan har, dop, nattvard, konfirmationen, ämbetsvigning (präst diakon vigning), äktenskapet, bikten, sjukas smörjelse. inom luthersk och svensk kyrklig tradition finns alla dessa också med förutom sjukas smörjelse och spelar relativt stor roll inom svenska kyrkan också, däremot vad Luther lärde ut, ?skriften allena? som grundtanke, att man inte kan förlita sig till något annat än det som står i bibeln. Jesus befaller själv två heliga handlingar, dop och nattvard. Där av är det sakrament enligt Luther. Övriga finns absolut argument för bibliskt men det ör inte på Kristi egen befallning. Största skillnaden mellan de två kyrkorna är syn på helgon, då helgon har en status och framför allt herrens moder Maria. Inom katolska kyrkan tillber man de inte, men man ber de om deras förbön, alltså man ber exempelvis Maria att be för än. det är inte med i lutherska kyrkor. Framförallt handlar det om vad står i bibeln, skriften allena är Lutherskt motto. Sen så har vissa skiljelinjer i praktiken suddats ut lite, på svensk kyrkligt håll är lutherska skriften allena inte så strängt efterlevd och man kan nog även hitta jungfru Maria symbol i ett antal svenskkyrkliga kyrkor. Men detta är i alla fall de läror respektive kyrkor bekänner 

Svar på tråden Svenska kyrkan vs Katolska kyrkan