• Felicia34

Jag bor i Sverige men har en fråga till er som bor utomlands!

I Sverige är det mycket prat om RS-viruset som ff a är vanligt nov-mars. Många föräldrar är oroliga för det här viruset när det gäller att spädbarn kan smittas (förkylningsvirus) och jag undrar om det är likadant i UK, Kina eller var ni nu bor?! Nyfiken bara...

• Svar på tråden Jag bor i Sverige men har en fråga till er som bor utomlands!
  • Lequisha

Bor på Madeira i Portugal och här finns det inte rs-säsonger även om viruset naturligtvis förekommer fast inte i lika stor utsträckning.
    Ändå springer man till doktorn här så fort barnet har över 38grader feber. Blir väldigt ofta med andra ord.
    De tyckte vi var lite konstiga som inte fick panik varje gång sonen fick lite feber

Man rekommenderar amning eller ersättning helt tills barnet är 6 månader. Sen börjar man med gröt och soppa. Soppa är det ett väldans tjat om hela tiden.
    Burkmat finns knappt, kanske ca 5 olika sorter bara så det blir mycket hemlagad mat.
    Sedan rekommenderar de att man fortsätter ge barnet vanlig ersättning som måltidsdryck tills de är 1 år.

• Nana 24

Det jag saknade mest när jag fick vår förste son i England, var VÄLLINGEN att ge på kvällar (eller majsvälling om han var sjuk...) märkligt att inte välling förekommer efter spädbarnsstadiet i samma utsträckning om i Sverige? Så super att ta till vid matvägran, sjukdom el dyl...det kanske ändrar sig?? Jag importerade välling från Sverige själv

• Lequisha

Nana 24 skrev 2009-04-19 00:55:02 följande:

Det jag saknade mest när jag fick vår förste son i England, var VÄLLINGEN att ge på kvällar (eller majsvälling om han var sjuk...) märkligt att inte välling förekommer efter spädbarnsstadiet i samma utsträckning om i Sverige? Så super att ta till vid matvägran, sjukdom el dyl...det kanske ändrar sig?? Jag importerade välling från Sverige själv
    Ja, tycker också det är lite märkligt. Vi beställde på nätet.
  • Felicia34
    Lequisha skrev 2009-04-19 00:47:54 följande:
    Bor på Madeira i Portugal och här finns det inte rs-säsonger även om viruset naturligtvis förekommer fast inte i lika stor utsträckning.Ändå springer man till doktorn här så fort barnet har över 38grader feber. Blir väldigt ofta med andra ord. De tyckte vi var lite konstiga som inte fick panik varje gång sonen fick lite feber Man rekommenderar amning eller ersättning helt tills barnet är 6 månader. Sen börjar man med gröt och soppa. Soppa är det ett väldans tjat om hela tiden. Burkmat finns knappt, kanske ca 5 olika sorter bara så det blir mycket hemlagad mat.Sedan rekommenderar de att man fortsätter ge barnet vanlig ersättning som måltidsdryck tills de är 1 år.
    Soppa?! Vaddå för soppa? Ge med sked då eller?
  • Lequisha
    Felicia34 skrev 2009-04-20 19:45:39 följande:
    Jag vet faktiskt fortfarande inte eftersom jag inte gav någon soppa.
    Vid varje besök på bvc ( och annars med ) när de frågade om soppan svarade jag till slut bara "klart han får soppa"
  • Lequisha
    Felicia34 skrev 2009-04-20 19:45:39 följande:
    Fast i butiken kan man alltså köpa soppa i barnmatshyllan. Det fanns typ 5 olika burkar mat och 10 olika förpackningar med soppa. Tomatsoppa, spenatsoppa osv. Soppan är alltifrån 4 till 8 månaders ålder. Helskumt.

Vet inte om det var den alla menade, eller om de gör egen soppa.
  • Felicia34
    Lequisha skrev 2009-04-20 23:16:04 följande:
    Jag vet faktiskt fortfarande inte eftersom jag inte gav någon soppa. Vid varje besök på bvc ( och annars med ) när de frågade om soppan svarade jag till slut bara "klart han får soppa"
    Ha ha ha!!!
  • Felicia34
    Lequisha skrev 2009-04-20 23:18:13 följande:
    Fast i butiken kan man alltså köpa soppa i barnmatshyllan. Det fanns typ 5 olika burkar mat och 10 olika förpackningar med soppa. Tomatsoppa, spenatsoppa osv. Soppan är alltifrån 4 till 8 månaders ålder. Helskumt. Vet inte om det var den alla menade, eller om de gör egen soppa.
    Ja helskumt. Om man ska ge grönsaker så är det ju mer praktiskt att ge i mosad form lixom. Eller ska de dricka soppa i nappflaska? Mkt skumt : )
  • lajne96

Jag har faktiskt haft RS viruset:(

• Laurentia

Här i Frankrike säljs soppa för barn från sex (fyra?) månader. Den är ofta tänkt som ett kvällsmål och kan innehålla både mjölk och spannmål. Soppan ges i nappflaska, med nappar anpassade för trögflytande vätskor. Jag har inte själv köpt, men jag har gjort egen soppa som jag använt på samma sätt.

Svärföräldrar, dagmammor och andra i den generationen har för övrigt uppmanat mig att introducera mat via nappflaskan, men jag vet inte hur utbrett det är i vår generation.

• talare

sars är namnet på fågelinfluensan.

gittan90 skrev 2009-04-19 00:29:17 följande:
    Var inte det den där lunginflammationen som folk dog av? Skit, vad fort man glömmer.
  • gittan90
    talare skrev 2009-05-04 11:06:42 följande:
    sars är namnet på fågelinfluensan.
    Nu har jag googlat på det och det verkar som att det är någon slags lunginflammation, inte fågelinfluensa.
  • Felicia34
    gittan90 skrev 2009-05-04 12:12:47 följande:
    Nu har jag googlat på det och det verkar som att det är någon slags lunginflammation, inte fågelinfluensa.
    Ok. Fanns den bara i Kina?
  • Felicia34
    Laurentia skrev 2009-05-04 10:54:39 följande:
    Här i Frankrike säljs soppa för barn från sex (fyra?) månader. Den är ofta tänkt som ett kvällsmål och kan innehålla både mjölk och spannmål. Soppan ges i nappflaska, med nappar anpassade för trögflytande vätskor. Jag har inte själv köpt, men jag har gjort egen soppa som jag använt på samma sätt. Svärföräldrar, dagmammor och andra i den generationen har för övrigt uppmanat mig att introducera mat via nappflaskan, men jag vet inte hur utbrett det är i vår generation.
    Men varför? Det går ju lika bra att ge smakportioner med sked direkt.
Svar på tråden Jag bor i Sverige men har en fråga till er som bor utomlands!