Vill du veta någonting, så fråga ugglan...Program?
Hej!
Jag kan inte komma på från vilket program sången "fråga ugglan" kommer. Är det någon som vet?? (Ugglan kanske?)
Hej!
Jag kan inte komma på från vilket program sången "fråga ugglan" kommer. Är det någon som vet?? (Ugglan kanske?)
Hedvig är det som sjunger, hon vars näsa växte när det var nåt hon inte kunde. Tror programmet hette från A till Ö eller nåt liknande.
Pallas: Är du säker? Får för mig att det är något annat ......
Hmmm, ja jag är tämligen säker. Går låten "kom och skriv mig det på näsan, kom och skriv mig det på näsan om du våååååågaaaar"?
Det enda jag kan tänka mig annars är Fablernas värld, där finns också en uggla, men jag känner inte igen sången till det.
Pallas: Det är inte den texten ("kom och skriv mig det på näsan, kom och skriv mig det på näsan om du våååååågaaaar"). Är säker på att det inte är fablernas värld heller. Är en annan ugglesång:
"vill du veta någonting, så fråga ugglan" ... "ugglan har redet högt upp i trädet, hjärnan blir pigg och rask"... "varför är du så klok? - För jag sitter i en bok!"
Hmmm, ja Hedvigs uggla Helge har ju sitt bo på taket, så då är det inte från A till Ö då, och inte fablerna... Jag ska fundera lte till.
Hej
Jag vet den sången kommer från fablernas värd som gick som barn program för ett antal år sedan..... de fanns även en figur med i detta program som kallades vargen jag minns programet så väl.....
Hoppas du har fått svar på din fråga
Kram p¨å dig
Gösta Severin verkar ha skrivit den, det är det enda jag får fram när jag googlar. Fablernas värld, gick inte den typ: Hej uggla tjena mors, kom hit en stund till oss osv
Japp, fablernas värld är det.
Har den sången överhuvudtagit varit med i ett TV-program? Jag har den på ett gammalt band från när jag var liten (född 1978). Det heter samlade barnvisor eller nåt sådant. Fablernas värd-sången går väl ungefär så här "........ i fablernas värld, i fablernas värld" Kanske ugglesången kommer därifrån också?
Hmmm .... misstänker att den sången inte är från något barnprogram alls.
Olle Adolphsson skrev de svenska texterna till Fablernas värld, så det verkar inte vara samma. Eftersom Gösta Severin har skrivit text och musik till Fråga ugglan. Kanske är som vilsen säger. Men jag känner så väl igen den (från min barndom), vill veta varför och varifrån!
Det är inte "Fablernas värld". Det är en annan ugglesång (100% säker)
Det är inte heller A-Ö - en annan uggla.
Är nog Gösta Severin, är det ingen där ute som har mer info?
Känner igen den o var också inne på Fablernas värld, men tror inte det är den. I texten finns även "Allt är min uggleblick." "Kan en gammelgädde gå? Nej, den kan bara stå?" " Säg vad skrattar måsen för?" "Jo, med varann när ingen glor"
Hade den på en skiva som barn.
Tror den ingick på en kassett som hette Barnkalas eller Barnvisor där även Jag är en astronatu mfl fanns.
Vi har den också på en samlingsskiva med barnsånger, men jag är väldigt tveksam till om den varit med i något tv-program.
Det är Fablernas Värld som programmet hette.