• litenpanda

Ersättning från Försäkringskassan?

Hej, jag har nyligen fött mitt första barn, tre veckor förtidigt och jag+min man+bebisen har spenderat ett antal dagar på neonatal.
    Vi har fått intyg från sjukhuset att lämna till försäkringskassan för att få VAB, enligt sjukhuspersonalen ska vi tydligen få ersättning båda två. Vi har inte orkat ta tag i detta förrän nu när vi kom hem, men när jag går in på FK:s hemsida så står det att tillfällig föräldrapenning måste man anmäla senast den dagen man vill ha ersättning för. Hur ska det gå ihop, det är ju knappast det första man tänker på när man ser sin nyfödda bebis ligga på akutrummet, att ringa försäkringskassan?

Någon som vet hur detta funkar?

• Svar på tråden Ersättning från Försäkringskassan?
  • Louise 77

Hej!
    Jag har glömt att anmäla VAB på rätt dag och man kan göra det i efterhand, det har alltid fungerat för min del. Kontakta din Fk eller om du anmäler på nätet så får du skriva in orsaken till varför du inte gjort det på rätt dag.
    Lycka till

• allakantralla

Varit med om exakt samma sak, men det är bara att ringa FK, så berättar de hur man ska göra. Jag gjorde som de sa, och vi får vår ersättning, så det verkar inte vara något problem. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur man skulle göra, var lite omtumlad efter två veckor på sjukhus.

• 1 och 1 är 3

De går att anmäla i efterhand! Pappadagarna ska man oxå anmäla första dagen man tänker ta ut. Jag ringde till kundtjänst ang sambons dagar och sa att de va väll inte de första han tänkte på när vi låg på bb, då va de inga bekymmer, bara han fyllde i de i blanketten att tankarna hade varit på annat håll...

080826 - Puma Teolin
Svar på tråden Ersättning från Försäkringskassan?