• Anonym (Mamma)

Ge mig förslag på en telefon som kan spela in samtal???

Ge mig förslag på en telefon helst mobil som har funktionen att kunna spela in pågående samtal, kommer ev bli stämd på vårdnaden om mitt barn och känner att jag måste kunna ha konkreta bevis för hur den andre beter sig mot mig.. sammarbetet fungerar inte och pappan (mitt ex) använder sig av PAS och även trycker ner mig verbalt när vi pratar.. jag har läst i lagen att spela in samtal där jag själv medverkar är helt lagligt..

Så någon som vet?? (Är inte så teknisk av mig...)

Även förslag på någon typ av MP3 är välkommet, som är lätt att använda och har ett bra minne??

• Svar på tråden Ge mig förslag på en telefon som kan spela in samtal???
  • Anonym (ericsson)

Hejsan....
    Har en kopmis som sitter i samma knipa som er, har varit familjerätt, polisanmälningar m.m.
    Polisen sa till henne att de skulle tömma hennes telefon på både inspelade samtal och sms hon hade sparat från sitt x.
    Så jag vill nog inte tro det är olagligt att göra det.

• Anonym (kontant?)

"de flesta mobiler har denna funktion men inte kontantkortstelefoner.. "

Det som gör en kontantkortstelefon till en kontantkortstelefon ær väl kontantkortet, och inte telefonen i sig... En telefon har ju samma funktioner oavsett om den har ett abonnemang knutet till sig eller inte. Sen att kontantkortstelefoner normalt sett är lite mer "budget-telefoner" gör väl kanske att funktionen inte finns.

• FallenMadonnaWithTheBigBoobies

Anonym skrev 2009-02-24 10:29:14 följande:

Spela in du men var medveten om att du kan åka dit på det. I och med att man inte får spela in utan att den andra godkänner det. Jag hoppas det löser sig, är i samma sits själv! Man vill göra allt för att lösa saker och ting
    Det är lagligt att spela in samtal man själv deltar i, även om motparten inte informeras. Det som är olagligt är att spela in andra människors samtal.

De flesta nyare mobiltelefoner har en funktion för att spela in. På SonyEricssons telefoner piper det dock med jämna mellanrum av någon mysko anledning. Om det är kontantkort eller inte spelar ingen som helst roll eftersom kontantkortet inte har funktionen, telefonen har funktionen.
  • Anonym (Mamma)

Men hur funkar en mp3 då?, jag har aldrig haft någon, men fått för mig att man kan spela in ljud på den direkt på minneskortet och sen föra över till datorn.. kan ju vara bra vid möten och dyl..(med tanke på mitt dåliga minne )

• Anonym (oxå)

Jag använde mig av mobil när jag spelade in samtal via telefon ell vid möte med ex:et.

Funktionen finns under UNDERHÅLLNING -> Spela in ljud.

• Anonym (Vet)

Jag förstår inte varför människor envisas med att sprida desinformation i sådana här fall.
    Jag har själv spelat in mitt ex' hot mig per telefon med bandspelare så jag VET 100% säkert att det är lagligt och går att använda i en rättegång. Mitt ex dömdes för olaga hot p.g.a. inspelningen. Polisen tog även del av alla sms exet skrev till mig.
    Min erfarenhet av FR är däremot att de struntar i vad pappan säger till mamman. Jag har suttit i samarbetssamtal där handläggarna försvarade pappan då han kallade mig fula saker, trots att jag inte en enda gång var nedsättande eller höjde rösten mot honom.
    Kvinnorna på FR tyckte så synd om honom, (han är extremt manipulativ). De köpte hans snyfthistorier ända tills han åkte in för det han gjort mot sin nya kvinna.
    Jag önskar dock att jag hade spelat in när pappan sa till vårt barn: "Din mamma är en hora. Hon älskar inte dig. Hon kommer att träffa en ny man och glömma dig."
    Det hade varit svårare att försvara för FR.
    Har du kontakt med en bra familjerättsadvokat? Om inte, hitta en snarast så får du svar på alla frågor om hur du bäst hanterar PAS och hur du kan dokumentera det på ett sätt som FR/TR tar på allvar.

• ZebraMyran

Sms & samtal kan inte användas som bevis! Har pratat med familjerätten om det, inte om det är barn inblandat.

• Anonym (3)
    ZebraMyran skrev 2009-02-24 14:56:46 följande:
    Sms & samtal kan inte användas som bevis! Har pratat med familjerätten om det, inte om det är barn inblandat.
    Inte i familjerätten - det är ingen laglig instans. Men i tingsrätten, för att fastslå ett beteende.
  • ZebraMyran

Anonym (3) skrev 2009-02-24 16:01:33 följande:

Inte i familjerätten - det är ingen laglig instans. Men i tingsrätten, för att fastslå ett beteende.
    Har fått höra av folk som har gått via tingsrätten att det inte behöver byta någon eftersom att när man splittras & det är ett barn som kommer emellan, så kan inte sms/samtal användas som bevis då det inte är ovanligt att det blir bråk. Men det beror säkert också på hur lång tid det har gått.
  • FallenMadonnaWithTheBigBoobies

ZebraMyran skrev 2009-02-24 17:13:59 följande:

Anonym (3) skrev 2009-02-24 16:01:33 följande: Har fått höra av folk som har gått via tingsrätten att det inte behöver byta någon eftersom att när man splittras & det är ett barn som kommer emellan, så kan inte sms/samtal användas som bevis då det inte är ovanligt att det blir bråk. Men det beror säkert också på hur lång tid det har gått.
    Det beror nog på hur allvarliga bråken är och vad de handlar om.
  • lightfish
    ZebraMyran skrev 2009-02-24 14:56:46 följande:
    Men som anonym (3) skrev: ingen laglig instans. Familjerätten, av egen erfarenhet, verkar bestå av väldigt mycket medelålders kvinnor med förkärlek till män som är duktiga på att manipulera.
  • Anonym (3)
    lightfish skrev 2009-02-24 17:46:08 följande:
    Men som anonym (3) skrev: ingen laglig instans. Familjerätten, av egen erfarenhet, verkar bestå av väldigt mycket medelålders kvinnor med förkärlek till män som är duktiga på att manipulera.
    Eller, som i mitt fall, en mamma som är duktig på att manipulera. Så det är nog jämt fördelat om man slår ut det.
  • Anonym (jurist)

En gång för alla: Det ÄR lagligt att spela in utan att den man spelar in är informerad om det.

Minifer skrev 2009-02-24 06:07:55 följande:
    Vet inte om det är lagligt att spla in utan den andre personens kännedom? Mobilerna som kan spela in säger iaf *pip* lite då och då för att den andre personen skall veta. min har inspelningsfunktion tror jag, ericsson 900
  • ZebraMyran

lightfish skrev 2009-02-24 17:46:08 följande:

Men usch, dit ska jag nästa vecka med mitt ex!
  • MITT LIV ÄR DÅLIGT

jag har kompisar som inte jag gillar riktigt att vara med de vill va med mig för att äta eftersom min pappa har en pizzeria och pluss att jag har bråkat med de många gånger men jag kan inte bevisa i skolan att kålla de är med mig får allt äter allt drycker allt och sedan retar de mina farbröder att de säger när de ska ta beställningar så säger de femton minuter en kvart och andra saker och jag försöker att undvika problem med de men det går inte jag hatar mina kompisar som man säger jag bråkade med de om gammla saker som hännde förut i skolan och på fritiden de säger .t.e.x. kommer du ihåg när han gjorde så och så och så och så sedan säger jag det var gammla saker låt oss inte komma ihåg detta saker igen och göra andra saker av de jag börjar hata mitt liv av de jag struntar i vardagarna med min familj ock tänker på att vara med några jävla rasister pluss att jag är brun.
    JJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSOOOOOOOOOOOOOOOOOOOMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANNNNNNNNNNNNNNNNNN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! SSSSSSSSSSSSSSSSSNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA HHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPP MMMMMMMMMMMMMMMMMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIGGGGGGGGGGGGGGGGGG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! SNÄLLA JAG HAR LUST ATT GÖRA NÅGOT SOM INGEN VILL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! SNÄLLA HJÄLP!!!!!! =(  PS: X

• Nalliwer

Även förslag på någon typ av MP3 är välkommet, som är lätt att använda och har ett bra minne??
    Inte läst tråden så kanske redan fått bra tips. Om inte så kan jag rekomendera sony walkman. Kan ha den hängde runt halsen under tröjan och ändå få bra ljudkvalitet på ett samtal som förs i samma rum. Dessutom lätt att hantera och starta utan att behöva titta på den. Smidigt om man vill banda ett plötslig uppkommet samtal.

www.sony.se/electronics/walkman/nwz-b170-series
Svar på tråden Ge mig förslag på en telefon som kan spela in samtal???