• allfrida

Dragning till ens "egna" landsfäder.. (eller va det heter :)

Jag blev lite full i skratt i dag när jag var och handla. I ögonvrån såg jag 2 st som var från samma land jag är född i och jag log lite glatt och ja ni vet.. gjorde en liten hälsning så där som man nästan känner ngn. Dessa i sin tur gjorde likadant *S*
    Jag har gjort så förr, att jag omedvetet dras till de som är från samma land trots att jag bott i sverige sen jag var bebis. Är det ngn mer som har den känslan att man har samhörighet med sitt folk trots att man bott hela sitt liv i Sverige?!
    Det är lite kul tycker jag.

• Svar på tråden Dragning till ens "egna" landsfäder.. (eller va det heter :)
  • Milkina cerka

Ler o. "hälsar" nog mer el. mindre obemärkt på landsmän.
    Reagerar starkt på språket o. känner att jag "borde" förstå allt de säger inte enbart enstaka ord.

• mammamys06

Jag tycker det är kul att springa på personer som är lik mig till utseendet men mer än så är det inte. De flesta brukar fråga om jag pratar spanska vilket jag inte gör och då får jag en beklagande blick och en fråga varför det?!

När det gäller sonen så reagerar han inte så mycket alls, hans pappa är ju också asiat men vi märker inget där heller än så länge men det kommer säkert!

Att dricka kaffe utan mjölk är som kärlek utan kyssar- INTE kul!
  • Cerdrica

Vår pojke är fyra och född i Kina men reagerar inte alls på asiatiska människor. Inte ett dugg, trots att han var tre år då han kom till oss.

Den enda gången han märkt det är faktiskt när vi träffade mammamys06 man på öppna förskolan. Sonen blev sååå förvirrad när jag sa att han var X pappa. Men såg hur han tittade, funderade och kom fram till att nähä du, så ser ju inte pappor ut! Men vi fick förklara att X pappa (och mamma, men det var inte alls lika intressant) också är adopterad och har kommit med flygplan. Det tyckte sonen var konstigt med spännade.

För en tid sedan började en liten kinesisk kille på sonens förskola. Pojkens föräldrar är invandrare och de pratar mandarin med honom och när jag frågade sonen om han visste att den nye pojken är från Kina svarade han ointresserat: Ja, fröken sa det. Men han och den nya pojken leker mycket så kanske finns det en omedveten dragning. Eller så är de bara lika spralliga och har kul ihop.

• Nagoyam W

När jag var yngre så var jag inte så jätte intresserad av andra asiater. Visst jag log väl lite när jag såg en på stan men mer var det inte. Det fanns inte så många asiater när jag var liten. Så det kan nog mer bero på det. Men nu när jag har blivit äldre så är jag mer intresserad av andra asiater, för på något sät känner man en samhörighet men andra asiater.
    Nu känner jag väl extra samhörighet när jag är gift med en annan asiat. Vi är inte från samma land utan från två olika länder.

• mammamys06

Däremot så är det många som tror att jag är gift med min man för att han är adopterad också. Min fd svärmor (har varit gift tidigare) uttryckte när jag lämnade min dåvarande man och att jag träffat min nuvarande man att jamen det kan man väl förstå nu har hon ju träffat en likasinnad!

Alltså jag hade kunnat gett svar på tal där men jag tänkte att jag bjuder på det, hon får leva i sin lilla värld och tro att det är ju anledningen till att jag vill skilja mig från hennes vidriga son, att vi inte var likasinnade.

För självklart gifte jag mig enbart med min man för att han är adopterad, inte för att han är den han är och vi har samma värderingar och förbannat roligt ihop, för att han är sexig, snygg och alldeles alldeles underbar Nejdå, enbart för att vi är LIKASINNADE!

Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • MammaBarnFamilj

Måste bara inflika med något min syster sa,

Hon upplever det som att när man ser en "svensk" kvinna på stan med ett asiatiskt barn förmodar man att detta är adopterat, och när man ser en "svensk" man på stan med ett asiatiskt barn förmodar man att han har en asiatisk kvinna. Det kanske inte är så vanligt att svenskor är tillsammans med män som har asiatisk bakgrund, vad vet jag. Det är fördomarna som spelar in. När jag skriver asiatiskt barn menar jag även att detta barn är svenskt men förtydligar för att ni ska förstå sammanhanget. Asiatiskt useendemässigt.

En av mina bästa vänner är gift med en thailändare, så de kvinnorna finns, men folk generellt har fått för sig att det inte existerar

Ibland förstår inte mäniskor att de har fördomar.

• MammaBarnFamilj

Hon var tvungen att hitta en förklaring och ville inte inse hur dum hennes egen son är eller var. Det är märkligt att man alltid behöver finna förklaringar i adoptionen.

mammamys06 skrev 2009-05-09 07:23:09 följande:
    Däremot så är det många som tror att jag är gift med min man för att han är adopterad också. Min fd svärmor (har varit gift tidigare) uttryckte när jag lämnade min dåvarande man och att jag träffat min nuvarande man att jamen det kan man väl förstå nu har hon ju träffat en likasinnad! Alltså jag hade kunnat gett svar på tal där men jag tänkte att jag bjuder på det, hon får leva i sin lilla värld och tro att det är ju anledningen till att jag vill skilja mig från hennes vidriga son, att vi inte var likasinnade. För självklart gifte jag mig enbart med min man för att han är adopterad, inte för att han är den han är och vi har samma värderingar och förbannat roligt ihop, för att han är sexig, snygg och alldeles alldeles underbar Nejdå, enbart för att vi är LIKASINNADE!
  • Nagoyam W
    MammaBarnFamilj skrev 2009-05-09 08:53:41 följande:
    Måste bara inflika med något min syster sa, Hon upplever det som att när man ser en "svensk" kvinna på stan med ett asiatiskt barn förmodar man att detta är adopterat, och när man ser en "svensk" man på stan med ett asiatiskt barn förmodar man att han har en asiatisk kvinna. Det kanske inte är så vanligt att svenskor är tillsammans med män som har asiatisk bakgrund, vad vet jag. Det är fördomarna som spelar in. När jag skriver asiatiskt barn menar jag även att detta barn är svenskt men förtydligar för att ni ska förstå sammanhanget. Asiatiskt useendemässigt. En av mina bästa vänner är gift med en thailändare, så de kvinnorna finns, men folk generellt har fått för sig att det inte existerar Ibland förstår inte mäniskor att de har fördomar.
    Jag förstår hur du menar. Jag själv är född asiat, adopterad dess utom. Och när jag går på stan tror många att jag är ihop med en svensk kille. Men så är inte fallet jag är gift med en Thailänds man. Min bror som oxå är Thailänds är sambo med en svensk tjej. När de hade fått första barnet och min bror hade åkt till jobbet. Så sa barnmorskan på bb. Jaså du har varit i Thailand på semester och haft det roligt ser jag. Hur dum får man vara och säga så.... fy på dom.
  • inga76

Nagoyam W skrev 2009-05-09 17:56:28 följande:

När de hade fått första barnet och min bror hade åkt till jobbet. Så sa barnmorskan på bb. Jaså du har varit i Thailand på semester och haft det roligt ser jag. Hur dum får man vara och säga så.... fy på dom.
    Det var det värsta!!! Vilken j-a grej att säga!
  • mammamys06
    Jag förstår hur du menar. Jag själv är född asiat, adopterad dess utom. Och när jag går på stan tror många att jag är ihop med en svensk kille. Men så är inte fallet jag är gift med en Thailänds man. Min bror som oxå är Thailänds är sambo med en svensk tjej. När de hade fått första barnet och min bror hade åkt till jobbet. Så sa barnmorskan på bb. Jaså du har varit i Thailand på semester och haft det roligt ser jag. Hur dum får man vara och säga så.... fy på dom.
    Åh, då får jag kanske vänta mig att få höra det också när jag ska föda, jag är från sydamerika och maken från Asien..... Men då jäklar kommer jag svara tillbaka, ja, jag kan ju bara gissa var dina föräldrar är ifrån med tanke på hur du ser ut eller nåt....
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • MammaBarnFamilj

Det är befängt hur dumma människor kan vara. Jag blir häpen över hur man kan säga något sådant som barnmorska och dessutom behålla jobbet efter det. Man blir helt ställd kan jag tänka mig, tror inte sina öron.

Ska man som man med nordiskt utseende behöva höra människors fördomar och se deras blickar för att man är tillsammans med en kvinna som har asiatiskt utseende? Jag blir äcklad över hur människor generaliserar och sätter andra i fack. Ska man som kvinna med asiatiskt utseende bli utsatt för människors fördomar. Fy vad upprörd jag blir!

Och i den situationen där man blir utsatt för ngt liknande av en barnmorska, som ska vara med och göra förlossningen till en fin upplevelse, hade jag förmodligen gett henne långfingret och sedan tagit mig til närmaste chef, för en anmälan. Usch!

• Emeli
    MammaBarnFamilj skrev 2009-05-09 20:13:04 följande:
    Och i den situationen där man blir utsatt för ngt liknande av en barnmorska, som ska vara med och göra förlossningen till en fin upplevelse, hade jag förmodligen gett henne långfingret och sedan tagit mig til närmaste chef, för en anmälan. Usch!Nagoyam W skrev 2009-05-09 17:56:28 följande:
    Kanske inte så lätt i det akuta läget, tänker jag. Men visst, det behövs ett agerande. Frägan är hur man ska kunna bevisa vad som har blivit sagt och inte. Svårt.
  • allfrida

oj, vilka kommentarer.. har aldrig hört det i sjukvården och jag har fött tre barn med förlossningar som tagit LÅNG tid på sig och jag har gått barnmorselaget runt varje gång.
    Verkar vara otroligt trångsynta människor som klämmer ut sig sånt.
    Fy va hemskt att få en sån kommentar rakt upp i ansiktet.
    Då gäller det att ha svaret redo, just i mitt fall i olika situationer kommer jag på jätte bra dräpande svar... när jag kommit hem istället för när jag mött personen i fråga som sagt ngt. Det är irriterande..
    STÅ PÅ ER TJEJER!!!!

Svar på tråden Dragning till ens "egna" landsfäder.. (eller va det heter :)