• Anonym

Skilsmässa, vem får bilen??

Om min man och jag skiljer oss, har jag rätt till vår gemensamma bil då? Han står som ägare, samt står ensam på lånet. Han betalar billånet varje månad, men jag betalar ju å andra sidan hela hyran.
    Vad händer med vår bil om vi skulle skiljas?
    Han har en dotter sedan tidigare, kan hon kräva någonting av oss i så fall, om min man skulle avlida eller liknande??? Skulle verkligen behöva reda ut detta!

• Svar på tråden Skilsmässa, vem får bilen??
  • Anonym ((TS))
    Poloc skrev 2009-02-20 13:15:29 följande:
    Jag säger som Kjell - det låter som en god idé att prata igenom situationen med en jurist. Det kan finnas formaliakrav för att vissa dokument ska vara giltiga tex. Och precis som du själv är inne på TS, så behöver man tänka igenom eventuella framtida scenarier för att skydda sig mot oönskade effekter. Som jag skrev ovan så brukar banker kunna hänvisa till jurist.
    Ja, man vill ju inte att det ska bli skilsmässa eller annat hemskt, men jag har erfarenheter från tidigare så jag måste verkligen tänka igenom min framtid, just dessa oönskade effekter...
  • Kjell2
    Anonym ((TS)) skrev 2009-02-20 13:16:50 följande:
    Så om jag förstår det hela rätt ska dottern från hans tidigare äktenskap ha halva vårt bo, men vår gemensamma dotter ska också ha sin halva? Tack för dina kloka inlägg föresten, bra hjälp :)Nej - inte halva boet. Laglotten är häften av arvet. Laglotten skall syskon dela på.

Låt oss säga att ni har 800 000 kronor tillsammans. Din man dör. Boet är hälften, dvs 400 000 kr, resten är ditt.

Hans barns laglott är halva boet, dvs 200 000 kr, som de ska dela på. Med två syskon blir det 100 000 kr var. Särkullsbarn skall få ut sin del direkt. Det som är kvar efter laglotten, 200 000 kr, kan testamenteras fritt, lämpligtvis till dig.

Som du ser börjar det bli krångligt och det finns andra saker att tänka på, skiljsmässa, du dör först, du får ett stort arv osv. Prata med en jurist så att allt blir rätt och riktigt.

/Kjell
  • Anonym ((TS))

Viewsonic skrev 2009-02-20 13:20:55 följande:

Anonym ((TS)) skrev 2009-02-20 13:18:08 följande:
    Är på konsigt humör, hi hi (var ej heller meningen att vara anonym)
    Håll kvar det humöret ;) det piggar upp. Tänkte inte heller varit anonym först, men hela bilköpet känns lite konstigt. Jag är ju tveksam till det. Vill hellre spara till ett husköp och annat.
  • saramg

Om han tagit lånet och köpt bilen under tiden ni levt tillsammans har du lika stor rätt till den. I vissa undantags fall om man uppenbart kan påvisa att det bör vara privat egendom kan den tilllfalla bara honom. Men en bil har väl inte ett sånt värde skulle jag tippa på? Det rör sig väl snarare om tex. arvegods eller om han köpt bilen långt innan ni träffats. Kollade upp detta innan vi gifte oss, men det är inte stor skillnad på sambo och gift.

• Anonym

annbom skrev 2009-02-20 12:43:39 följande:

Längst ner är ditt inlägg och över mitt svar. Du ville veta lagrum när du svarade på mitt inlägg nedan och skulle du menat samma sak så skulle du knappast ifrågasatt mitt svar
    Det var inte mitt inlägg du citerade där, men skitsamma...
  • Anonym ((TS))

saramg skrev 2009-02-20 13:29:55 följande:

Om han tagit lånet och köpt bilen under tiden ni levt tillsammans har du lika stor rätt till den. I vissa undantags fall om man uppenbart kan påvisa att det bör vara privat egendom kan den tilllfalla bara honom. Men en bil har väl inte ett sånt värde skulle jag tippa på? Det rör sig väl snarare om tex. arvegods eller om han köpt bilen långt innan ni träffats. Kollade upp detta innan vi gifte oss, men det är inte stor skillnad på sambo och gift.
    Ja, vi köper ju bilen gemensamt till familjen, det sitter han själv och säger till banken och bilfirman. Och han menar ju det nu. Jag kommer antagligen använda bilen mest också, eller hela fmiljen tillsammans. Men man vet ju aldrig vad som kan hända i framtiden. På papperet är det ju bara hans bil. Och då står jag där med noll när jag lika gärna kunde ha köpt ett hus för pengarna... Det är det jag är rädd för!
  • annbom

Tycker nog att du ska läsa vad vi andra skrivit, men du kanske menar att hon har rätt till värdet och inte till bilen. Undantag för privat egendom som du pratar om är inte en bil sedan tidigare eller arv utan tex eldriven rullstol eller handikappanpassad bil.

• annbom

Det är stor skillnad på att vara sambo och gift. Är de endast sambo så får hon inte ett öre av bilen.

• annbom

Värdet på bilen sjunker för varje dag som går och lånen brukar vara anpassade efter det så det finns nog inte så stort övervärde om ni skulle skilja er. Jag tycker att ni ska köpa en billigare bil i stället och spara lite pengar i stället. En betalningsanmärkning sitter ju inte kvar hur länge som helst och ett hus kan också köpas endast i hans namn. Du har ju giftorätt även i huset så det spelar inte så stor roll.

Anonym ((TS)) skrev 2009-02-20 13:39:01 följande:

Ja, vi köper ju bilen gemensamt till familjen, det sitter han själv och säger till banken och bilfirman. Och han menar ju det nu. Jag kommer antagligen använda bilen mest också, eller hela fmiljen tillsammans. Men man vet ju aldrig vad som kan hända i framtiden. På papperet är det ju bara hans bil. Och då står jag där med noll när jag lika gärna kunde ha köpt ett hus för pengarna... Det är det jag är rädd för!
  • Heeleena

Blev helt tokig av alla svar, jag vet fortfarande inte vad som gäller.

Men jag och sambon har gjort så att han står på bilen, vi cashade in 100,000 ;- och tog 40.000;- i lån, så han står även på lånet.

Däremot har vi skrivit ett papper som ligger i bankfacket att om vi delar på oss har jag lika stor rätt till den, och då säljer vi den och delar på pengarna. Inte för att jag tror att han skulle lura mig men jag ville ha allt på det klara!

• Kjell2

Anonym ((TS)) skrev 2009-02-20 13:25:23 följande:

Viewsonic skrev 2009-02-20 13:20:55 följande:
    Håll kvar det humöret ;) det piggar upp. Tänkte inte heller varit anonym först, men hela bilköpet känns lite konstigt. Jag är ju tveksam till det. Vill hellre spara till ett husköp och annat.
    Bara ett råd - fokusera på rätt sak. Om du helre vill spara till hus och annat än köpa ny bil så är det det du skall diskuttera med din man. Inte vem som får bilen vid en skiljsmässa.

Vad som händer vid en skiljmässa och dödsfall är viktigt och det bör ni reda ut, speciellt då det finns särkullsbarn.

Ni är gifta, har barn tillsammans och är enligt lag försörjningsskyldiga för varandra. Det kommer inte funka långsiktigt om ni inte kan prata om ekonomi, investeringar kostnader mm. Det kommer bli jobbigt för er om en kan sticka ut och bara köpa en svindyr bil utan att ni är överrens om det. Samma sak gäller om en varje månad spendrera stora pengar på kläder till sig och barnen.

/Kjell
  • Kjell2

Heeleena skrev 2009-02-20 13:47:12 följande:

Blev helt tokig av alla svar, jag vet fortfarande inte vad som gäller.
    Det är för att det är ett krångligt område. Det går inte enkelt att säga vad som gäller, det hänger på saker som gift/inte gift, hur länge gift, avtal, enskild egendom, sambo sen när mm.

Går det riktigt långt och blir tvist och hamnar i domstol har tingsrätten i vissa fall möjlighet att gå in och jämka. De kan också döma att t ex en bil är samägd även om bara en står som ägare på den.

/Kjell
  • Ullacarina61

Vi har varit gifta i 6 månader. Köpte bilen för 2 månader sen

Med vänlig hälsning, Carina

Svar på tråden Skilsmässa, vem får bilen??