• Sannalina

För gammal för äggdonation?

Hej,

Jag har funderat lite på det här med äggdonation. Jag skulle nog vilja donera ägg men är kanske för gammal jag är 38 år.

Visst är det väl säkert så att det är bäst med "yngre ägg" men jag tror ändå att man kan vara i fin form även i min ålder.

Jag har inga barn själv och kommer nog inte att skaffa några heller, omständigheterna är helt enkelt sådana att det ej passar. Jag har heller aldrig haft någon egentlig längtan efter barn. Men tanken att få donera ägg och kanske ändå kunna få göra någon annan glad tilltalar mig. Då har ens ägg och gener ändå inte gått till "spillo" så att säga.
    Man hade kanske också kunnat få träffa barnet 18 år senare eller något sådant om hon/han vill det, vilket hade varit intressant.

Det kan inte finnas någon chans att donera ägg ändå, fast man är i min ålder?

/Sannalina

• Svar på tråden För gammal för äggdonation?
  • Abrakadabra

Jag har läst att donatorn "helst" ska vara under 35 år och ha egna barn. Men jag tror inte att någon av faktorerna är absoluta krav (ev. är det det i vissa landsting). Kontakta landstingets fertilitetsklinik där du bor så får du i alla fall veta om det är möjligt eller ej. hoppas att du får donera

• mytrouble

Sannalina: Tyvärr är det så att i din ålder är det tillräckligt svårt att bli gravid med sina egna ägg - att du då skulle accepteras som donator tror jag tyvärr är ganska osannolikt... När du dessutom inte har några egna barn vet man heller inget om kvalitén på dina ägg från början - som ju också är individuell...

• Bispan

Ring en klinik i närheten och hör efter med dem. Där får du svaret du behöver.

• Plockhönan

Om du är egen donator till någon, så tror jag att du får. Då är inte kraven lika stora...

Hoppas du får donera..

Kram

• anemonasussegotta

jovisst är det så som alla här har skrivit.. det har nog gått några år för långt, men undantag finns ju, fast som mytrouble skriver så vet man ju inget om kvalitén på dina ägg..

Skadar ju aldrig att höra av sig till en klinik i alla fall. Bättre att få ett "nej" där än att dra en egen slutsats utifrån vad vi skriver här och kanske missa ett "ja"...

• Vardagslycka

Hej!
    När jag var på Akademiska i Uppsala förklarade hon att äggdonatorer kunde vara upp till 38 år och i vissa untantagsfall även äldre.

Tycker definitivt att du ska kontakta en donator klinik och fråga. Om dom inte ser ett första hinder med din ålder så får du träffa en kurator vid ditt första besök där du har chansen att ställa alla dina frågor om vad det innebär.

Läkarundersökningen och prover kan sedan konstatera kvalitén på dina ägg.

Lycka till!

• Okara

I Uppsala måste man som anonym donator vara under 36 men vid anhörigdonation får donatorn vara upp till 38 år. Jag tycker det är fint tänkt att du vill donera ägg men med tanke på att du är så pass gammal är dina ägg antagligen inte i toppform. Är själv 37 år och ska få ägg från en donator (mina egna ägg är dåliga pga åldern) och vill verkligen att dessa ägg ska vara av toppkvalité. Har försökt bli gravid i över 3 år nu och gjort 8 IVF-behandlingar så att även tvingas göra upprepade äggdonationer pga äldre ägg skulle vara hemskt.

Funderar även lite på varför du vill donera ägg. Som mottagare tycker jag det känns lite läskigt att du ser fram emot att ha kontakt med barnen. Vet naturligtvis att detta är barnets eget val och vi kommer berätta för vårt barn så tidigt som möjligt hur hon/han kom till - men samtidigt kan jag inte säga att jag direkt hoppas på att de ska få en nära kontakt med donatorn. Kanske är det väldigt egoistiskt tänkt av mig men jag tror många mottagare känner lika dant

• Bette
    Okara skrev 2009-02-26 16:47:47 följande:I Uppsala måste man som anonym donator vara under 36 men vid anhörigdonation får donatorn vara upp till 38 år. Jag tycker det är fint tänkt att du vill donera ägg men med tanke på att du är så pass gammal är dina ägg antagligen inte i toppform. Är själv 37 år och ska få ägg från en donator (mina egna ägg är dåliga pga åldern) och vill verkligen att dessa ägg ska vara av toppkvalité. Har försökt bli gravid i över 3 år nu och gjort 8 IVF-behandlingar så att även tvingas göra upprepade äggdonationer pga äldre ägg skulle vara hemskt.Funderar även lite på varför du vill donera ägg. Som mottagare tycker jag det känns lite läskigt att du ser fram emot att ha kontakt med barnen. Vet naturligtvis att detta är barnets eget val och vi kommer berätta för vårt barn så tidigt som möjligt hur hon/han kom till - men samtidigt kan jag inte säga att jag direkt hoppas på att de ska få en nära kontakt med donatorn. Kanske är det väldigt egoistiskt tänkt av mig men jag tror många mottagare känner lika dant
    Absolut, jag känner precis likadant som du. Läskigt att man som donator vill att de eventuella barnen tar kontakt med donatorn, donatorn är donator och ej någon som helst förälder. Därför gör vi våra försök där donatorerna är helt anonyma, mycket bra tycker jag. Donatorn donerar en cell, en möjlighet till liv inte ett faktiskt liv. Ett liv uppstår ju mellan ägg och spermie inte endast ägg.

Jag tror att du är för gammal för att donera dina ägg Sonnalina, man ska helst vara under 30 vad jag förstått. Efter 35 så minskar ju chansen för egna barn drastiskt och därmed så bli äggkvalitén mycket sämre.

Bette
  • Vardagslycka

Sannalina! Jag tycker definitivt att du ska lämna ägg om du blir godkänd via landstingen. Jag gillar dessutom din inställning att du skulle bli glad om barnet kontaktade dig senare i livet.

Jag är av den inställningen att alla vill veta sin bakgrund och om någon pusselbit fattas kan det betyda mycket sorg för vissa människor. Därför väljer jag själv att gå till en klinik som har denna princip (det är ju ändå barnets val till slut). I första hand vill vi gå via Uppsala där vi precis kommit in i kösystemet och nog får vänta några år då vi inte har någon korsdonator. Som andra hands val har vi Finland som tyvärr innebär stora utgifter för oss.

Snälla du! Sök till en fertilitetsklinik och hör efter hur bra kvalité det är på dina ägg och ge en donation om du känner att det tilltalar dig. Stort TACK för att männsikor som du finns!!!

• Pimpinellan

Vill bara påpeka att det finns inga som helst undersökningar/ prover som kan kolla äggkvaliteten. Kunde man det skulle fler IVF:er lyckas. Man har ingen aning förrän man gjort ÄP och sett vilka ägg som blivit befruktade och ev. blir barn. Toppembryon kanske inte tar sig,medans skitembryon blir barn,omöjligt att veta. Överlag är dock äggkvaliteten efter 35 inte värst bra-det är ju därför fertiliteten sjunker drastiskt för varje år som går efter 35. Jag som funderar på ÄD skulle aldrig i livet vilja ha ägg från nån över max 34!

• Sannalina

Ja, jag har ju förstått att detta inte är möjligt verkar det som.

Att man är positivt inställd till att ev träffa ett barn i framtiden borde väl vara bra? Kan tyckas lite egoistist att "beröva" barnet sin rätt att träffa någon man är släkt med. Det måste väl ändå barnet få avgöra i vuxen ålder sen.

Mina ägg är nog inte helt dåliga för jag blev ofrivilligt gravid för ungefär ett år sedan,,,

Ja, tack för synpunkterna i allafall!

/Sannalina

• korsochtvärs
    Svar på #7
    Okara skrev 2009-02-26 16:47:47 följande:
    Funderar även lite på varför du vill donera ägg. Som mottagare tycker jag det känns lite läskigt att du ser fram emot att ha kontakt med barnen. Vet naturligtvis att detta är barnets eget val och vi kommer berätta för vårt barn så tidigt som möjligt hur hon/han kom till - men samtidigt kan jag inte säga att jag direkt hoppas på att de ska få en nära kontakt med donatorn. Kanske är det väldigt egoistiskt tänkt av mig men jag tror många mottagare känner lika dant
    TS skriver ju faktiskt inte att hon ser fram emot kontakt med barnen, hon skriver "Man hade kanske också kunnat få träffa barnet 18 år senare eller något sådant om hon/han vill det, vilket hade varit intressant." Alltså inget om nån önskan om att ha en nära relation med barnen utan helt enkelt att det vore intressant att träffa dem. Om det sedan skulle bli nån typ av relation kan man ju inte veta, men det handlar ju om både vad barnet och vad donatorn vill.

Det är väl helt naturligt att man skulle tycka det vore intressant att träffa barnet. Klart man skulle vara nyfiken! Det är ju ändå genetiskt sett ens barn, det kan man aldrig komma från. Sen har barnet andra föräldrar visst, men nog vore man lite nyfiken på om det finns likheter till utseende, personlighet osv.

Jag tycker du verkar känna dig lite hotad på nåt sätt av donatorn, men jag kan förstås ha fel. Men jag kan tycka att om man inte klarar av att ha ett avstänt förhållningssätt till hur barnet kommer att se på sin donator när det blir vuxet kanske man inte är mogen för äggdonation.

Hursomhelst kommer TS aldrig att kunna donera på grund av ålder. De som genomgår en ÄD vill ju ha så bra ägg som möjligt och rent statistiskt blir äggkvaliten sämre efter 35.
  • korsochtvärs
    Bette skrev 2009-02-26 19:06:12 följande:
    Absolut, jag känner precis likadant som du. Läskigt att man som donator vill att de eventuella barnen tar kontakt med donatorn, donatorn är donator och ej någon som helst förälder. Därför gör vi våra försök där donatorerna är helt anonyma, mycket bra tycker jag. Donatorn donerar en cell, en möjlighet till liv inte ett faktiskt liv. Ett liv uppstår ju mellan ägg och spermie inte endast ägg.Jag tror att du är för gammal för att donera dina ägg Sonnalina, man ska helst vara under 30 vad jag förstått. Efter 35 så minskar ju chansen för egna barn drastiskt och därmed så bli äggkvalitén mycket sämre.Bette
    Jag tycker det är läskigt att man väljer helt anonyma donatorer. Det är barnet som måste få bestämma om det vill veta vem donatorn är och eventuellt träffa henne, inte föräldrarna. Man tar ju ifrån sitt barn en grundläggande rättighet nämligen rätten att få veta sitt ursprung. Det finns MASSOR av personer som kommit till genom anonyma donationer som verkligen beklagar att rätten till sitt ursprung tagits ifrån dem. Förr var ju alla donatorer helt anonyma men att nu när möjligheten finns till donatorer vars identitet avslöjas för barnet när det blivit vuxet ändå välja en anonym donator kan nog skapa en del slitningar mellan föräldrar och barn.

Du skriver att ett liv uppstår mellan ett ägg och en spermie, inte endast ett ägg. Ja men då är väl ägget och spermien lika viktiga? Det är väl lika intressant för barnet att veta var ägget kommer ifrån som att veta var spermien kommer från. Ett ägg (och en spermie) är inte vilken cell som helst. I ägget finns hälften av allt genetiskt material som skapar en ny människa. Det är nåt helt annat än blodceller tex.
  • mytrouble

Korsochtvärs: Håller med dig {#lang_emotions_smile}

Sannalinna: Jaha, men om du varit gravid är ju det en viktig info - beroende på kanske hur lätt det gick (vet ju inget om dina privata förhållanden, singel el ej, etc) {#lang_emotions_wink} Men tycker inte du ska ge upp bara för vad vi svarat här i tråden. Du kanske inte bör ha för höga förhoppningar - men absolut kolla upp det! Precis som Vardagslycka säger. Så att du inte missar en chans om det skulle vara så. Som jag förstår det är det ju ändå ont om donatorer och så... {#lang_emotions_smile}

• Okara

Jag tycker absolut att alla barn har rätt till sitt ursprung och det är en av anledningarna till att vi kommer göra äggdonation i Sverige med känd donator.

Att Sannalinna av ren nyfikenhet skulle tycka det var intressant att träffa barnet 18 år senare har jag heller inget problem med - men hela inlägget gör mig ändå lite fundersam.

Sannalina har inga egna barn men har ändå en önskan att sprida sina gener (så de inte går till spillo) och är nyfiken på barnen som kommit till genom donation.

Själv kommer jag som sagt att använda mig av en känd donator och vårt barn kommer redan från början få veta vem hon är. Samtidigt har vår donator redan två egna barn och jag vet att hon donerar sina ägg för att hjälpa oss - inte för att sprida sina gener eller få ytterligare genetiska barn. Om de i framtiden får en fin relation har jag inget problem med - utan problemet handlar om varför donatorn vill donera.

Svar på tråden För gammal för äggdonation?