Svar på #7
Okara skrev 2009-02-26 16:47:47 följande:
Funderar även lite på varför du vill donera ägg. Som mottagare tycker jag det känns lite läskigt att du ser fram emot att ha kontakt med barnen. Vet naturligtvis att detta är barnets eget val och vi kommer berätta för vårt barn så tidigt som möjligt hur hon/han kom till - men samtidigt kan jag inte säga att jag direkt hoppas på att de ska få en nära kontakt med donatorn. Kanske är det väldigt egoistiskt tänkt av mig men jag tror många mottagare känner lika dant
TS skriver ju faktiskt inte att hon ser fram emot kontakt med barnen, hon skriver "Man hade kanske också kunnat få träffa barnet 18 år senare eller något sådant om hon/han vill det, vilket hade varit intressant." Alltså inget om nån önskan om att ha en nära relation med barnen utan helt enkelt att det vore intressant att träffa dem. Om det sedan skulle bli nån typ av relation kan man ju inte veta, men det handlar ju om både vad barnet och vad donatorn vill.
Det är väl helt naturligt att man skulle tycka det vore intressant att träffa barnet. Klart man skulle vara nyfiken! Det är ju ändå genetiskt sett ens barn, det kan man aldrig komma från. Sen har barnet andra föräldrar visst, men nog vore man lite nyfiken på om det finns likheter till utseende, personlighet osv.
Jag tycker du verkar känna dig lite hotad på nåt sätt av donatorn, men jag kan förstås ha fel. Men jag kan tycka att om man inte klarar av att ha ett avstänt förhållningssätt till hur barnet kommer att se på sin donator när det blir vuxet kanske man inte är mogen för äggdonation.
Hursomhelst kommer TS aldrig att kunna donera på grund av ålder. De som genomgår en ÄD vill ju ha så bra ägg som möjligt och rent statistiskt blir äggkvaliten sämre efter 35.