• Tinastina

Ung Mamma

Vart anser du att gränsen går för att vara Ung mamma?
    Är 21 år och fick min dotter när jag var 20.
    Har hela tiden varit instoppad i gruppen Ung Mamma.
    Min Barnmorska säger det, folk jag träffar på stan, läkaren, på BB klassades jag som ung mamma.
    Min mormors bror som är överläkare på barnsjukhus säger att jag är en Ung mamma.

Skrev ett blogg inlägg om att vara ung mamma och fick kommentarer om att ung mamma var man inte försen man var typ 17...???

Hur resonerar ni??

http://mammasomung.blogg.se

• Svar på tråden Ung Mamma
  • Cara Mia
    Svar på #20
    Ja jag måste ju säga att jag menade ju naturligtvis inte att det var dåligt att ha äldre föräldrar

Men i dagens läge skulle ju min dotter lika gärna kunna vara min mammas barn.. det är konstigt hur det förändras..
  • Sizin

hahha när jag var humm runt 15 så passa jag ofta min lille syster och när hon var runt 3 år så frågade en tant mig om de var min dotter XD hahaa så mammig såg jag ut ;)

• Cara Mia
    Svar på #22
    Haha det där har jag också råkat ut för. Var väl kanske 17. Stod utanför en mack med min kusin som låg i barnvagnen medans min faster var inne på macken. Det går förbi nå gubbar och glor. När min faster kommer ut igen skrattar hon och talar om vad gubbarna sa när dom kom in" Hon kan inte vara gammal hon inte". Dom måste ha trott att de va mitt barn :P
  • Sizin

hahaha jaa det är lite roligt när de väl händer, haha när jag hade fått simon och han var 2-3 månader och jag å min kompis skulle till slottskogen och promenera så satt vi på spårvagnen och så frågade en gubbe "är du barnflicka?" "nej de är mitt barn." Sen såå började han sjunga för mig, det var lite små läskigt.. haha

• Cara Mia

Ja dessevärre kan man få konstiga kommentarer också. En kompis som är lika gammal som mig var på mvc. Hon hade gått över tiden så bm ringde fl för att boka en tid för kontroll. Då hör hon bm " Ja hon är så ung. Ja du vet hur det är idag dom blir bara yngre och yngre. Barn som får barn" Hade det varit jag som satt där hade jag blivit rosenrasande

• Sizin

jaa ush.. en bm ocksåå:O ush... killen va ju på arbetsförmedlingen när jag väntade simon, så sa hon "om de vart min dotter hade jag gett henne en smäll" "är ni kristna bara för ni behöll det?" "Vad är delsin för efternamn, de va det konstigaste jag hört." sist jag var där så skulle jag prata med en handledare och hon tog in en kille som va innan mig, jag blev så glad för jag hade inte orkat att få höra på sånt..:/ ush!!! många tänker inte innan de talar ibland..!

• Neville

jag är 22, väntar tredje barnet. har en pojk född 04, en flicka 07 och nu denna i magen som om allt går bra ska komma i augusti.
    dock se´r jag ut som 18 max.
    oh ja, ingen ser mig som bara mamma, utan ung mamma.

• Leefen

Jag tror att unga mammor är bättre!

(¯`°?.¸♥ Melwin 29/1 2009 ♥¸.?°´¯)
  • stjärndamm

Jadu, en ung mamma för mig är under 25.
    Men rent generellt, när folk säger "hon var väldigt ung när hon fick sitt barn" så brukar de ju mena under 20.

Jag är 19 (fyller 20 i dec, blir mamma i maj) och jag kommer bli ung mamma. Tycker inte att det "bara" gäller under 17, nej.

• Leefen

Man får ofta höra att det är så många unga mammor som inte kan ta sitt ansvar, men man hör aldig att det finns bra unga mammor. Det är jätte tråkigt.

Men det finns många unga mammor som inte kan ta sitt ansvar, en kompis till mig kan inte ta sitt ansvar.

Jag är också ung mamma 21 år, men jag lever som en Svensson som är 30. Villa, volvo, vovve och barn.

(¯`°?.¸♥ Melwin 29/1 2009 ♥¸.?°´¯)
  • Sizin

Humm tycker det är kostigt att vissa sorterar om man inte har drömboendet, fastekonomi (typ 30 tusen i månaden) m.m Så är man en dålig mamma, Oansvarlig och omogen.. men jag viste inte att kärlek kostade pengar?! Tycker att man inte ska bry sig så mycket om hur andra har det.. blir bara så arg hur man kan hålla på, fast det kommer alltid finnas dom som tycker illa om de som inte har allt det där som "man" eller rättare sagt måste ha för att vara en "fullständig"? familj >.

• Ninja05

Jag var 17 när dottern kom 06.

Är nu 20 och väntar andra barnet, jag är väl medveten om att jag är ung mamma.

Men gillar inte heller iden att man måste ha bra ekonomi, jobb osv för att tas som en "mogen" förälder.

Jag har sedan jag blev gravid pluggat klart gymnasiet, sen var jag mammaledig, efter det började jag plugga sista delen av gymnasiet oc arbeta kvällar och helger i den mån jag kunnat.

Man gör det man kan och tror är bäst, barnet behöver självklart en stabil och trygg punkt och det inefattar ju att man kan betala räkningar och ha ett okej boende. Men hur man kommit dit eller vilken ålder man är i tycker jag inte ska spela någon roll.

• Tinastina
    Svar på #30
    Det finns alltför många äldra mammor som inte heller kan ta hand om sina barn.
    Någon vanligt att många är sjukt överbeskyddande, och det är heller inte bra för barnen.

Finns både gott och ont i alla åldrarna.
  • Ninja05

Jo så sant, finns både gott och ont i alla åldrar.

Tinastina skrev 2009-02-15 11:23:57 följande:
    Svar på #30Det finns alltför många äldra mammor som inte heller kan ta hand om sina barn. Någon vanligt att många är sjukt överbeskyddande, och det är heller inte bra för barnen. Finns både gott och ont i alla åldrarna.
  • Tinastina
    Svar på #31
    Kan stämma.
    Men min familj är inte den bästa på många sätt, vems familje är det?
    Jag hade jobb hela tiden innan min dotter kom, men ingen fast, så är arbetslös just nu. och så är det lite andra små grejer.
    Men har endast fått höra negativa saker när jag är ute och festar.
    Alla berömmer mig till skyarna för att jag är så duktig med min dotter, alla ser verkligen hur mycket jag älskar henne. Det är super skönt.
    Önskar bara att fler fick höra det även om dom inte har den perfekta kärnfamiljen.

Och festandet. Alla ska få festa, speciellt om du är ganska ung. Det gäller att passa på, men självklart inte varje helg. och bara för att man går ut en lördag betydet det inte att man inte bryr sig.
    Kan ma få leva sitt liv på sidan om då och då, så njuta av ungdomen, då tror jag man blir en bättre mamma i längden.
    Det räker med att ha en middag med tjejkompisara, komma bort från blöjsnack.
  • Ninja05

Nej det handlar inte om jobb och allt.
    Det handlar om kärlek och trygghet.

ALLA föräldrar MÅSTE få roa sig, och hur man gör det spelar ingen roll.
    Hur tänker folk att man ska kunna vara en god och kärleksfull förälder resten av dagarna om man ALDRIG får roa sig? Det går inte.

Jag fick ju barn tidigt som sagt, mina föräldrar har alltid velat vara barnvakt så jag och dotterns pappa ska kunna gå ut nån helg och roa oss, för de sa alltid att det måste man få göra. Och så rätt har hon!

Tinastina skrev 2009-02-15 11:29:36 följande:
    Svar på #31Kan stämma. Men min familj är inte den bästa på många sätt, vems familje är det? Jag hade jobb hela tiden innan min dotter kom, men ingen fast, så är arbetslös just nu. och så är det lite andra små grejer. Men har endast fått höra negativa saker när jag är ute och festar. Alla berömmer mig till skyarna för att jag är så duktig med min dotter, alla ser verkligen hur mycket jag älskar henne. Det är super skönt. Önskar bara att fler fick höra det även om dom inte har den perfekta kärnfamiljen. Och festandet. Alla ska få festa, speciellt om du är ganska ung. Det gäller att passa på, men självklart inte varje helg. och bara för att man går ut en lördag betydet det inte att man inte bryr sig. Kan ma få leva sitt liv på sidan om då och då, så njuta av ungdomen, då tror jag man blir en bättre mamma i längden. Det räker med att ha en middag med tjejkompisara, komma bort från blöjsnack.
Svar på tråden Ung Mamma