• Maria303

Lättare el svårare bli gravid när man är sjuk/förkyld?

Som rubriken lyder, så funderar jag på om någon vet om det är svårare att bli med barn om man är dyngsjuk, eller om det det kanske underlättare för att kroppens immunförsvar ligger nere...?

Nu är väl oddsen små, eftersom man inte orkar sexa speciellt mycket, men jag har kört med ÄL test, och vet att vi sexade en av dagarna jag hade ÄL. SÅ nu är det väl bara vänta och se...

Men som sagt vore intressant att veta hur det ligger till...=)

• Svar på tråden Lättare el svårare bli gravid när man är sjuk/förkyld?
  • Mysgosmys

Skulle jag också vilja veta, så jag puffar! :)

• Dimitra

Det som kan hända om man har en kraftig förkylning tex är att kroppen prioriterar tillfrisknande framför ÄL. ÄL kan senareläggas eller ställas in helt den cykeln. Har man ÄL i vanlig ordning och sexar de högfertila dagarna är chansen samma som alltid

Jag håller inte med, alltså gör jag visst påhopp...
  • Maria303

ok tackar för svaret. Eftersom jag använt Äl sticka så vet jag att jag hade ÄL, och att vi hade sex en gång under den perioden, men som sagt bara en gång så chansen är liiiiiten.

• Dimitra
    Maria303 skrev 2009-02-12 13:17:49 följande:
    Eftersom jag använt Äl sticka så vet jag att jag hade ÄL
    Tyvärr så vet du inte det. ÄL-testerna ger stegring på det hormon som tvingar äggblåsan att mogna till och sen släppa ägget. Det sker dock inte alltid trots ÄL-stegringen.
  • Maria303

Ok alltid lär man sig något nytt =) Men om mensen kommer som vanligt då har man väl haft ÄL?! Annars är man gravid.....

Min mens är väl inte riktigt regelbunden, men trots dte så kommer den varje månad, och har alltid gjort det de senaste 16åren.(bortsett från när jag var gravid)

• Dimitra

Man får mens även om man inte ÄL:at. För det mesta i alla fall
    Normalt är det hormonerna som gör att mensen kickar igång. Har man inte haft ÄL så finns inte de hormonerna där men kroppen uppfattar ändå att slemhinnan blir gammal och skickar ut den ändå.

• Lunagirl

Det där stämmer absolut inte. En menstuation kommer bara efter ägglossning. Efter äl ökar progesteron som är det hormon som set till att livmoder slemhinnan förbereds för att ta emot ett ägg. När gulkroppen dör (om den ej blir befruktad) stöts slemhinnan ut. Utan äl ingen stegring av progesteron ingen mens.

• Citronsmör
    Lunagirl skrev 2023-07-01 22:26:07 följande:

Det där stämmer absolut inte. En menstuation kommer bara efter ägglossning. Efter äl ökar progesteron som är det hormon som set till att livmoder slemhinnan förbereds för att ta emot ett ägg. När gulkroppen dör (om den ej blir befruktad) stöts slemhinnan ut. Utan äl ingen stegring av progesteron ingen mens.

Korrekt, men man kan få en blödning som inte går att skilja från en menstruation, vilket är förklaringen till att anovulatoriska cykler är möjliga. 
Svar på tråden Lättare el svårare bli gravid när man är sjuk/förkyld?