• Thotis90

Barn mitt i gymnasiestudierna? Hur klarade ni er?

Jag är 19 år och har en abort i bagaget. Nu känner jag att längtan är tillbaka och karln min har sagt att vi ska kasta pillerna i april.

Jag är ej klar med mina gymnasiestudier och blir inte det förrän år 2011. Det har varit mycket krångel med skolan och nu börjar det äntligen att ta sig. Jag vet dock inte om jag orkar vänta i 2 ½ år. Min karl vill så gärna ha barn och det vill jag också. Han har erbjudit sig att vara föräldraledig så att jag ska kunna vara i skolan. Vi har sagt att vi inte ska försöka förrän vi fått eget och han ev. har fått jobb.

För er som fick barn under gymnasiet - hur fick ni ihop allting?

• Svar på tråden Barn mitt i gymnasiestudierna? Hur klarade ni er?
  • Mysgumman

jag blev gravid i början av andra året jag vara mammaledig fram till julen 07 sen vara pappan hemma så jag gick i skolan varje torsdag och nu har jag gått sista året och tar studenten nu i maj men efetr studenten får jag gå en tarmin till men jag ha klarta mig jätte bra beror noig på viljan å skolan man går på då jag fick mkt hjälp från min skola för jag skulle klara att gå ut !

• jerseyko

Jag tycker också att du ska vänta. Det är lågkonjektur nu och kommer inte vända på ett tag. För att få ett jobb sen så krävs de att man har mer att visa upp än att man precis fixat sina betyg i gymnasiet.

Jag har en kompis som fick barn 03 strax före vi gick på sommarlov i åk.2. Hon var "mammaledig" under sommarlovet och sen under åk.3 var mormor "föräldraledig" så hon kunde fixa klart skolan och gick ut med jätte bra betyg.
    Men då ska de jämföras med att hon bara var föräldraledig de först 2 veckorna i sin dotters liv. Det var inte de lättaste för henne att fixa det sista året och man vill inte lämna sin nyfödda så mycket i början.

• MickisH

Jag blev gravid sommarlovet mellan 2an och 3an. Gick i skolan fram till mars, då var jag i början på 9mån. Läste klart några kurser till mars, gjorde upp det med lärarna i god tid innan hur jag skulle göra. Sen läste jag bara 2kurser hemma, åkte till skolan en gång i veckan och lämnade in mina uppgifter fram till studenten. Tog med min dotter till skolan varje gång, vilket var uppskattat av både elever och lärare.
    När min dotter Julia var 6mån gjorde jag min sista praktik på 4v sen tog jag studenten på riktigt. Så skönt att ha det gjort.
    Det var tufft men det gick. Vi var tvungna att läsa idrott och hälsa B så jag var med på idrotten fram till början av 9mån. Sista lektionen var hinderbana... Kände mig smidig som en flodhäst

Gör vad du tycker känns rätt, det löser sig så länge du är beredd att kämpa för det.

//En stolt ung mamma som väntar en till

• Tessan89

Hej!
    Jag blev gravid när jag var 16, så fick min son efter 1a året i gymnasiet (juni) och fortsatte att plugga hemifrån i augusti, för mig gick det jätte bra, så tog studenten i somras med dom som jag skulle ha tagit studenten med ändå och höjde dessutom mina betyg tack vare min lilla kille!
    Jag fortsatte plugga diretk efter gymnsiet också så nu läser jag en KY-utbildning och väntar mitt andra barn, allt går bara man vill men det är jobbigt att plugga med barn..

• ruben10

Det är ditt beslut, personligen tycker jag det är klockrent att ha barn. då har man verkligen nått att kämpa för.
    men det är mkt jobb med barn, mer än man trott.

• milla89

jag fick barn när jag var 16, skulle strax fylle 17. efter min mamma ledighet så fick jag börja om från ettan på gymnasiet. fullgjorde hela ettan men började sedan jobba då jag blev ensamstående. nu har det gått ett halvår sedan jag började jobba heltid och tar nu igen mina gymnasie studier, ska snart gå ner till 75% på mitt jobb så ja ska ha så mkt tid som möjligt i skolan.jag har redan klarat av 2 av de ämnena som ska vara avklarade. tänkte ta mig igenom det sista på historia B ikväll så jag har mindre press. det är väldigt stressande men känns ändå bra för varje arbete som blir klart.
    jag skulle hellre tipsa dig att ni kanske börjar försöka bli gravida när du inte ha så mkt kvar i skolan. så du kanske föder strax efter studenten. det underlättar stort att kunna få vara klar med det först. jag köpar hårt men vet att om ett och ett halvt år är jag helt klar med gymnasiet och då kan ja nöja mig med att jobba extra på min arbetsplats och gå vidare på högskolan och lägga all min energi där så jag hemma bara kan vara mamma till min underbara son som förtjänar all den tiden med mig.

• 199007

Jag är gravid nu i 28 veckan.. alltså beräknad den 25maj.. helt perfekt tycker jag.. inte speciellt mycket mer att göra i skolan än för dom andra men får ju ändå sluta tidigare :) en nackdel blir ju att det inte blir lika "speciell" kväll på studentkvällen, och balen är ju bara att glömma ;)Så om du vill planera ett barn.. sluta med dina piller när du börjar sista året då :)

• AllraBästaMamman

Jag fick min dotter på sommarlovet efter tvåan. Hon var ej planerad men vi valde helt klart att "behålla" barnet. Det är det bästa valet jag kunde göra! Jag tänker inte säga vad DU ska göra för det är inte någon annans uppgift än din egen MEN det går ändå! Allting går, och skolan kan man dessutom ta igen senare. Jga tar studenten nu i juni, två år efter mina jämnåriga och visst har det varit trist, men att bli mamma är utan tvekan det bästa som kunde hända MIG. Det som man får vara beredd på att man kanske inte kan räkna med att få de bästa betygen. Jag ahr sänkt mig i en del ämnen på grund av att jag helt enkelt vill spendera mer tid med mitt barn än med läxor. Så det kommer att bli tufft att plugga med ett litet barn, särskilt inför studenten, men man klarar det. Och det ger en ännu större motivation till att orka hålla ut sista terminen! Så i detta fall, tänk med HJÄRTAT inte med huvudet, vad du än bestämemr dig för, för det är bara du som vet vad som är bäst för dig. Men allt det praktiska går att ordna.

• BlommyNess12

Hejsan. Jag är 18 år och fick min son i oktober -08. Jag bytte linje precis när jag fick reda på att jag var gravid (i februari -08) och när jag började min nya linje i augusti -08 så var jag i sjunde månaden!

Jag kommer förhoppningsvis kunna gå klart gymnasiet, har tagit ett studieuppehåll nu. Men jag hade redan innan jag blev gravid allt detta: lägenhet, fast samboförhållande, han hade fast jobb, jag hade extrajobb efter skolan.

ORDNA allt sådant först! Mitt var inte planerat, och jag råder ingen att planera barn så som du gör! Gå klart skolan först. Jag förstår om människor precis som jag inte känner att abort är något alternativ, men jag tycker det är superdumt att planera in något och därigenom göra det svårare än det behöver vara.

Jag ångrar absolut inte min son, men jag tror att hade jag kunnat få honom, precis honom som han är idag, fast om tre år hade jag nog väntat.

• konkelbär

Jag fick barn vid 19, då hade jag aldrig satt min fot på ett gymnasie. Nu är tösen 15-månader och jag pluggar gymnasiet på komvux, tar studielån för att klara oss ekonomiskt.

Det går finemang, har bara VG:n och MVG:n än så länge. Efteråt ska jag läsa molekylärbiologi.

Personligen föredrar jag studier med småbarn, än jobb. Min tjej är bara på dagis 18 timmar per vecka, eftersom att jag har så flexibla tider kan jag ha henne hemma mycket.

• konkelbär

Jag fick barn vid 19, då hade jag aldrig satt min fot på ett gymnasie. Nu är tösen 15-månader och jag pluggar gymnasiet på komvux, tar studielån för att klara oss ekonomiskt.

Det går finemang, har bara VG:n och MVG:n än så länge. Efteråt ska jag läsa molekylärbiologi.

Personligen föredrar jag studier med småbarn, än jobb. Min tjej är bara på dagis 18 timmar per vecka, eftersom att jag har så flexibla tider kan jag ha henne hemma mycket.

• valkyrian

Hade inte ens gått ut 1:a ring när jag fick Saga. Hon kom i april, så fixade de flesta kurser innan hon kom. de jag inte hann med tog jag på distans... Sedan var jag ledig till hösten ett år senare och hoppade på tvåan med de som var ett år yngra än mig. Så tog studenten ett år försent med superbra betyg.

Det enda svåra är väl den ekoniska biten. Under tvåan levde vi på min sambos lön, min csn+ ca 800 extra i studiebidrag + barnbidraget. Snält, då min sambo inte var direkt välbetald som elektrikerlärling och sedan förstaårselektriker. Men det gick. I trean jobbade jag extra varannan helg. Påverkade mitt studieresultat lite grann men inte överdrivet...

Men annars var det suveränt att plugga med barn, Saga behövde inte gå speciellt långa dagar osv.

Bebisen är här
  • Saaaraa

Jag gick inte gymnasiet alls.. tänkte skjuta upp det ett år för att jobba. Då blev jag gravid och nu är hon 15 månader gammal.
    Har börjat läsa in gymnasiet på distans genom komvux. Inga lektioner alls, allt är över datorn. Lite jobbigt men det går.

• j a g

Jag fick barn när jag var 17. skulle ha gått i tvåan då. men var hemma med dottern hela tvåan sen så var sambon hemma så kunde jag börja tvåan med dom som var ett år yngre än mej. Så jag tog studenten 2008 istället 2007

• theres90

Jag gick fram till december & nu ijanuari 09 fick jag min dotter, om 1 år (januari 2010) kommer jag gå min sista termin & ta studenten :) men ekonomin är svår eftersom att det bara är killen som arbetar.. hon var oplanerad men så välkommen, men om jag vore dig skulle jag vänta, det ger henne en lugnare framtid, jag känner press inför att kommatillbaka till skolan igen

• Thotis90
    theres90 skrev 2009-03-30 11:16:03 följande:
    Jag gick fram till december & nu ijanuari 09 fick jag min dotter, om 1 år (januari 2010) kommer jag gå min sista termin & ta studenten :) men ekonomin är svår eftersom att det bara är killen som arbetar.. hon var oplanerad men så välkommen, men om jag vore dig skulle jag vänta, det ger henne en lugnare framtid, jag känner press inför att kommatillbaka till skolan igen
    Grattis da Jag skulle också ha blivit mamma i januari-09, men valde att göra abort pga. att den blivande pappan misshandlade mig. Vi är inte tillsammans idag, utan jag har träffat en ny härlig kille.
  • Nickolaies mamma

jag blev gravid med mitt första barn när jag gick första året i gymnasiet, så jag tog att ledigt 1 år efter att första året va färdigt, fick sonen okt 06 o började sen 2:a året aug 07, men fram t han fyllde 1 år så pluggade jag lite hemma med, fick hjälp av min mamma med barnvaktning, fanns ingen pappa med i bilden..
    Mitt andra barn fick jag nu för fyra veckor sen, ska ta studenten nu i juni så jag pluggar hemma, ja ha kontakt med lärarna via mejl o åker bara t skolan om de e nått prov som ska göras, då e pappan hemma me lillflickan..

men de gå hur bra som hellst tkr jag, visst, de e jobbigt att konsentrera sig på studier samtidigt som man ha en liten här hemma men de gäller att kämpa:)

• SolOchSnö

Så för att sammanfatta situationen har du gått i tre olika gymnasieskolor och går fortfarande i skolan, du blev gravid för mindre än ett år sedan med en kille som misshandlade dig och du valde att göra abort och nu har du en ny kille som du planerar barn tillsammans med.

Jag säger inte det här för att vara elak men vänta med att planera barn tills du har gått ut skolan, har jobb och ett förhållande som har hållit längre än ett år. Att du fortfarande går i skolan låter ärligt talat som ett av dina mindre problem. Att skaffa barn i en instabil situation är idiotiskt och själviskt.

Svar på tråden Barn mitt i gymnasiestudierna? Hur klarade ni er?