Min dotter på 2,5 år fick diagnosen JIA för fyra veckor sen. Vi fick hjälp väldigt fort - kanske har man ibland tur med att det är rätt läkare på vårdcentraler osv.
Just nu är hon bara drabbad i ett knä och ska in den 11 för att sövas och få injektion. Mitt huvud är fullt av frågor och jag surfar och försöker bilda mig en uppfattning men det är inte lätt.
Jag har förstått att det är 50 % chans att hon inte får fler skov efter detta första. Det är ju bra. Samtidigt vill jag vara förberedd på de andra 50 %.
Hur kommer hon att må efter injektionen? Är det stor risk för nytt skov så fort hon blir förkyld t ex? Var hittar man bra skor som underlättar för henne att gå eftersom jag antar att det gör ont vid stötarna? Hon har alltid varit gnällig ända sen hon var en bebis och varit sen med att gå och går fortfarande inte bra. Leker stundtals väldigt bra, helt utan några symptom, för att i nästa sekund sätta sig ner, kräva att bli buren, ta tummen och liksom bara bli trött. Är det helt normalt?
Eftersom ett knä var så uppenbart svullet, kan jag då anta att det bara är det knäet som är angripet? När jag läser om andra barn ser jag att läkarna ibland har injicerat kortison i fler leder än tänkt - kommer de att kolla det på plats när det är dags?
Hur kan jag hjälpa henne på bästa sätt? Hon ska ju till sjukgymnast sen - kanske får jag tips där.
Ögonläkaren är avklarad och ANA var dessutom negativt, vilket väl är positivt på så sätt att risken för ögonproblem är mindre? I morgon ska hon till tandläkaren för att kolla käkarna.
Åh, jag har så många frågor. Tycker det är så jobbigt när man inte vet. När hon fått injektionen och svullnaden går ner- när vet man om det är borta eller om det kommer tillbaka? Vet man aldrig det utan det bara är att vänta resten av livet och se?
Hoppas någon orkar dela med sig av sina erfarenheter för jag är lite rådvill. Man önskar sina barn alla möjligheter i världen och just nu känns det inte som jag lyckas.