• Minttu

Bra områden i Luxemburg?

Hej!

Har för mig att jag sett några här i trådarna som bor i Luxemburg.?. Min man har fått jobb där och kommer åka ner om några veckor. Jag och vår dotter flyttar efter till sommaren.

Nu undrar jag om det finns någon som vet om det finns bra ställen att söka lägenhet att bo i? Finns det områden som är barnvänliga? Är det lätt att hitta möblerade andrahandslgh?

Vi kommer att bo där några månader i taget (mannen mars-nov, vi juni-nov och eventuellt samma period nästa år).

Om ni har andra tips eller råd till oss skulle jag bli jätte glad!
    Tack

Hälsningar Mia

• Svar på tråden Bra områden i Luxemburg?
  • Hëllef

Hej,

Jag tycker att det finns många bra områden att bo i både inne i Luxemburg och utanför. När ni väljer är det bra att utgå från var din mans jobb ligger, särskilt om ni väljer att bo en bit utanför stan. Det blir lätt köer i trafiken här då det är så många som pendlar hit för att jobba, så det kan vara skönt att bo hyfsat nära jobbet.

Populära mer centrala områden är t.ex. Bel Air och Limpertsberg. En liten bit stan utanför ligger Bertrange som är populärt bland skandinaver. Ytterligare en bit utanför har du Mamer.

Det finns säkert möblerade lägenheter att hyra men jag vet inte hur vanligt det är. Det lättaste är nästan att kontakta en mäklare som tar med er och tittar på olika alternativ. Din mans jobb borde kunna förmedla kontakt med någon mäklarfirma. Ta gärna en titt på athome.lu så kan ni se vad som finns och bilda er en uppfattning om hyra o.s.v.

Lycka till, hör gärna av dig om du har fler frågor

• Eva A

Vet att detta är en jättegammal tråd, men tyckte den var intressant då jag står i samma situation nu och ska ner till Luxemburg några månader. Ska jobba på domstolen där. Min man och mina 2 små barn 5 o 2) ska följa med. Tar gärna emot alla tips, t.ex. på hur man hittar möblerad bostad, områden som är trevliga med barn (inne i stan) o om det går att ordna någon barnpassning om man bara ska vara där under kort tid (4 månader). Hör gärna av er ni som har Lux-erfarenhet eller kanske bor där nere!

• Eme

Som tipset ovan, kolla på athome.lu som är motsvarigheten till Hemnet, bara mycket sämre (knappt några bilder, inga planlösningar och adressen skrivs inte alltid ut, ofta bara stadsdelen eller gatan - de vill inte att intressenter ska hitta dit själva och kanske göra en deal direkt med uthyraren så att mäklaren går miste om provision!) .

Där kan ni få en idé om utbud, priser, vilken mäklare som förmedlar etc. Du kan ju också gå direkt till mäklarfirmornas sidor, en del presenterar sitt utbud där också. Glöm inte att kolla totala priset, dvs både hyra och "charges" (månatlig avgift för sophämtning etc.). Inget problem att hitta möblerade lägenheter.

Vill du ha gångavstånd till jobbet så titta på Weimershof och Weimerskirch också. Limpertsberg och Belair är trevliga men de dyraste områdena i stan. Bertrange är trevligt men helt fel sida av stan om du ska jobba på Kirchberg (där domstolen ligger), så det skulle jag skippa om du inte gillar bilköer. Absolut trevligaste delen (om du frågar mig) är Howald, som inte hör till Luxemburg stad utan grannkommunen Hesper, men ligger centralt. Stadsbuss därifrån går förbi domstolen också. Bonnevoie också värt att titta på, men på plats då vissa gator är jättetrevliga och andra direkt sunkiga.

Lycka till!

• Hëllef

Kul att se den här tråden, var ett tag sedan jag skrev förra svaret. Har inte bott i Lux på två år och vet inte hur det ser ut med bussförbindelser och så nuförtiden. Bodde i Cents som egentligen ligger nära Kirchberg fågelvägen och trivdes kanonbra där trots att vi i princip bodde på landningsbanan vid Findel Bussarna gick dock via stan så det tog ett tag att ta sig till jobbet på Kirchberg. Trevligt men som sagt, kolla bussarna.
    Ett tips till: räkna alltid med att ni får betala mer i charges i slutändan än vad som står angivet i annonsen och kontraktet. Kan komma som en tråkig överraskning i form av en saftig räkning senare. Been there done that ...
    Hoppas ni hittar en bra bostad!

Svar på tråden Bra områden i Luxemburg?