• Isamia

Tips för avmaskning av katter?? Vägrar att äta det i maten... (Axilur)

Hur gör ni andra? Våra vägrar att knappt röra maten om man blandar i avmaskningsmedel i - även om man tar deras favorit-burkmat och rör om ordentligt... De känner direkt att "ahaa, nu försöker matte lura i oss sånt där äckligt medel" (haha).

Jag använder Axilur orallösning. Har fått ta tag i dom istället o tvinga i det i munnen och det är mindre trevligt både för mig o dom...

Prövade att lägga det på tassen, som jag läst om i Aportekstidningen att man kunde göra på katter (för att de då slickar i sig det eftersom de inte gillar att ha nåt på pälsen), men de ville inte direkt slicka i sig det då heller...
    til slut gjorde den ene (den som ändå är lättast *suck*) det mend en andre har nu det mesta intorkat på tassen. Han blir helt knäpp så fort man ska avmaska! Det måste lukta starkt för dom eller nåt!!?

• Svar på tråden Tips för avmaskning av katter?? Vägrar att äta det i maten... (Axilur)
  • Isamia

Pappatilltwins skrev 2009-02-08 21:08:30 följande:

Flubenol är bra för det är en pasta. Annars är Banmint bra.Beror lite på hur pass utsatta dina katter är för mask.Numera ska man bara avmaska när man ser mask i avföring eller spya. Är man tveksam kan man skicka in avföringsprover.
    Japp, vita maskar kommer ut ur baken på den ene iaf... Bandmaskar. Så då avmaskar jag båda samtidigt även om jag inte sett det på den andre än! De är utekatter (både inne o ute) o fångar en del gnagare och ibland fåglar o annat så de är ju väldigt utsatta för mask!
    Senast jag avmaskade var i mitten på november och det har alltså inte gått ens 3mån innan det började synas vita gryn i baken på honom... BLÄ.
  • Isamia

Zasett skrev 2009-02-08 21:09:41 följande:

Jag krossar och blandar ihop med lite mjukost och stryker det på tassen, då tvättar de sig rena.Ett annat tips är att ta bort maten för dem under dagen så att de är riktigt hungriga när de får medecinblandade maten.Det går ju också att stoppa ner den i halsen med en pincett typ (finns på apoteket) men jag har jättesvårt för det, så det blir klick på tassen här hemma...
    Ja jag tycker, som sagt, inte heller omd en varianten - katterna blir rädda och sura! Och det är inte så LÄTT heller.

Hade inte tänkt på att blanda det med nåt innan jag stryker det på tassen - tack för tipset! Ska testas!
  • Isamia

annawall skrev 2009-02-08 21:16:10 följande:

När vi gav vår katt p-piller gav vi den bak i halsen och strök sedan på halsen (motsvarande människans adamsäpple), så sväljer katten automatiskt. Men din katt kanske blir helt förstörd av det? Annars kanske den vill äta det i leverpastej?ge först en liten klick utan medicin och sedan en med medicinen i.
    Japp de blir helt förstörda av det... men jag kanske har använt det på fel sätt (så de får panik). Har bara erfarenhet av att avmaska HÄSTAR innan detta så...

Leverpastej vet jag inte om dom gillar, har aldrig testat. Men det är väl sånt som så gott som alla katter gillar! Kan ju pröva om inget annat funkar. (brukar inte ha det hemma, får köpa hem det i sånna fall)
  • Tjoffsan

Jag har köpt något som heter Easytabs på Apoteket och det var suveränt!! Det är en klump av något halvsegt "klet" som katter och hundar tycker om (i alla fall vår kräsna kisse. I denna massa trycker man in tabletten (ev delad i halvor) och ger till katten. Inget tvång och ingen stress. När katten väl fått in den i munnen stimuleras salivproduktionen så katten bara måste svälja, och ner åker även tabletten. Detta har funkat jättebra för oss som har en ganska stor katt som behöver flera tabletter avmaskning åt gången och som INTE går att lura med att gömma tabletter i mat.

• arianne03
    Isamia skrev 2009-02-08 21:18:23 följande:
    Hmm mjölk kanske man ska testa . Det får dom aldrig annars (avråds ju till katter)... Jg använder redan den flytande Axilur... det blir inte särskilt stor mängd... 1ml per 2kg katt... så 2.5-3ml för våra (per katt). Eller - har jag missförstått/läst fel ang dosen?? *blir fundersam nu*Jo, man kan testa med kattmjölk också. Vi hade inget val, det var ju ändå bara tre dagar, så det fick bli vanlig mjölk.

Dina uträkningar stämmer om dina katter väger ca 5 kg
  • Isamia

Tjoffsan skrev 2009-02-08 21:32:54 följande:

Jag har köpt något som heter Easytabs på Apoteket och det var suveränt!! Det är en klump av något halvsegt "klet" som katter och hundar tycker om (i alla fall vår kräsna kisse. I denna massa trycker man in tabletten (ev delad i halvor) och ger till katten. Inget tvång och ingen stress. När katten väl fått in den i munnen stimuleras salivproduktionen så katten bara måste svälja, och ner åker även tabletten. Detta har funkat jättebra för oss som har en ganska stor katt som behöver flera tabletter avmaskning åt gången och som INTE går att lura med att gömma tabletter i mat.
    Aha! Tack för det tipset! Om inget annat funkar så ska jag köpa sånna!
  • Isamia
    arianne03 skrev 2009-02-08 21:34:34 följande:
    Jo, man kan testa med kattmjölk också. Vi hade inget val, det var ju ändå bara tre dagar, så det fick bli vanlig mjölk.Dina uträkningar stämmer om dina katter väger ca 5 kgJa de väger 5-6kg nu.
  • Birgitta2
    Isamia skrev 2009-02-08 21:14:04 följande:
    Okej tack. Men våra är inte särskilt förtjusta i köttfärs... då är den där burkmaten (i sås, ej gelé) populärare! Makrill i tomatsås är en delikatess men inte heller DET äter dom om jag blandar i medlet... dom försöker kanske äta lite lite bara för att de inte kan motstå men sen lämnar dom...Hmm, kanske skulle jag pröva TABLETTER istället??! Har ju hittills bara använt den orala lösningen... (mina första egna katter och dom är bara 16mån nu). Läste nånstans dessutom att det finsn nåt annat avm.medel som man bara behöver ge som ENGÅNGSDOS? Det är så jobbigt när de krånglar så här och man måste ge dom de TRE DAGAR I RAD!
    Det finns engångsdos. Tabletterna är lite stora bara, så man får nog dela dom till en liten katt. Öppna gapet och peta ner tabletten låååångt ner i halsen, stäng munnen och smek den på halsen. Försök hålla munnen stängd med fingrarna innan du är säker på att katten svalt tabletten.

Vi gör så med både katter och hund. Inga problem alls.
  • amalie79

Vet inte om den är lika bra, men den där pastan är suverän... bara att trycka ner!

• skorpionen80

Ring till veterinär och be att få droppar utskrivna. De droppar man i nacken, så det gör inget om katten är kräsen ;)

• Mumfy  1
    skorpionen80 skrev 2009-02-08 22:28:22 följande:
    Ring till veterinär och be att få droppar utskrivna. De droppar man i nacken, så det gör inget om katten är kräsen ;)
    Profender - helt suveräna när man har en kräsen/ilsk katt .
    Vi har sådan tur att 2 ggr/veckan så kan man åka direkt till vet & köpa  medlet ,våran katt väger ca 6 kg & då betalar jag 130 kr 
    Helt klart värt det när inget annat funkar
    Acceptera det du inte kan förändra & ha mod att förändra det du kan !
  • Isamia

Mumfy 1 skrev 2009-02-09 09:49:23 följande:

Profender - helt suveräna när man har en kräsen/ilsk katt .Vi har sådan tur att 2 ggr/veckan så kan man åka direkt till vet & köpa  medlet ,våran katt väger ca 6 kg & då betalar jag 130 kr  Helt klart värt det när inget annat funkar
    Tack, det kan ju vara värt att testa kanske. Är det en ENGÅNGSDOS då madroppar i nacken??

Idag fungerade det dock att blanda medlet i smör och stryka på framtassarna på dom, hehe, så slickade dom i sig det så småningom. Tack för alla era tips!
  • Mumfy  1
    Isamia skrev 2009-02-09 22:41:53 följande:
    Tack, det kan ju vara värt att testa kanske. Är det en ENGÅNGSDOS då madroppar i nacken?? Idag fungerade det dock att blanda medlet i smör och stryka på framtassarna på dom, hehe, så slickade dom i sig det så småningom. Tack för alla era tips!
    ja det är en pipett & du ska bara sära på pälsen så att det kommer direkt på huden
    Acceptera det du inte kan förändra & ha mod att förändra det du kan !
  • Rostra

Vi har haft samma problem men kommit på en lösning som vår katt Gossimo älskar.

Först tar vi bort kulor och annan kattmat så att han får bli lite hungrig. Vi mortlar en Axilurtablett mycket fint och öppnar sedan en ny burk av Whiskas kyckling. Överst i burken så är det en gelé som vi vet att han gärna slickar i sig. Vi blandar axilurpulvret noga med gelén tills det löst sig sedan skär vi fina små bitar av en tunn skiva kokt herrgårdsskinka och blandar in det i geleröran. Det verkar som att ev. lukt försvinner. Han äter glatt upp allt.

• Gryntroll
    hic sunt leones skrev 2009-02-08 21:16:51 följande:

Vi använder också Axilur-tabletter. Jag delar dem på hälften, böjer bak kattens huvud och öppnar munnen, lägger tabletten långt bak på tungan, stänger munnen och stryker lätt på halsen för att reta sväljreflexen. Har jag gjort sedan de var små, de är vana och funkar utmärkt och man vet säkert att de fått i sig hela dosen.

Precis så gör jag också. Har fungerat bra bpde för vår nuvarande katt och de katter vi hade när jag växte upp.
Svar på tråden Tips för avmaskning av katter?? Vägrar att äta det i maten... (Axilur)