• trisha

Svårt att få lägenhet i England??

Funderar starkt på att flytta till england inom ca 2års tid. Men nu undrar jag till er som bor där, är det svårt att få lägenhet? Hur fick ni lägenhet, tog det lång tid? Finns det någon bostadskö ni kan rekommendera som man kanske kan ställa sig i på en gång? Massa frågor =)

• Svar på tråden Svårt att få lägenhet i England??
  • lilla apa

Det är inte så svårt att hitta en lägenhet, men var noga med att kolla standarden innan du skriver på något. Och var beredd på u-landsstandard även om hyran är tokhög. Det finns många privata fastighetsägare men inga bostadsköer som vi är vana vid i sverige. Lättast är nog att börja leta på Gumtree. www.gumtree.com/

• trisha
    Svar på #1
    tack för ditt svar =)
  • Renate78

ja håller med föregående. Jätteviktigt att åka o titta på många lägenheter. Olika standard.
    Jag föreslår www.findaproperty.com

lycka till!

• trisha
    Svar på #3
    tack för ditt svar med
  • sbeckman

hej!

det beror ju pa var du ska flytta, i London ar det lite svarare men pa de mesta stallen ar det bara att valja o vraka. Nu ar det latt att pruta lite eftersom manga lagenheter ar privatagda och ekonomin ar sa dalig har.

Mvh,
    Sara

• sbeckman

forresten, var beredd att betala en ganska hog summa (vi betalade £ 180) till bolaget som formedlar bostaden till dig. Oftast maste man ocksa betala en hel hyra+£ 100 i forskott i deposition ifall nagot gar sonder.

Mvh,
    Sara

• Zelmilainen

min bror bor i london. varken han elelr hans vänner hade några direkt problem att hitta bostad. däremot kanske priserna, standarden och storleken på lägenhet varierar, men kolla på nån av sidorna de andra tipsade om.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Flaxa1

När jag bodde i England var det lite av ett moment 22 för att få en lgh. Man var tvungen att ha ett bankkonto för att kunna hyra, och tvungen att ha en adress för att kunna få ett bankkonto. Min arbetsgivare hjälpte till med banken (klev in som referens) och jag fick till att börja med bo hos några arbetskamrater och använda deras adress.

Dessutom var det väldigt dyrt att bo, nästan omöjligt att bo ensam (en etta kostade 7 000/mån, sydkusten,).

• SE10

Det är marknadshyror i England, liksom i de flesta andra länder utanför Sverige, så man får vad man betalar för. Finns även lägenheter som kommunerna (council) har till "behövande", men tror inte att du vill på bo i sådant boende eller kvalificerar dig till att bo så.

Som sägs ovan så gäller det att åka runt och kolla på flera lägenheter innan man bestämmer sig. Tycker också att det är viktigt att "känna på" områden innan man bestämmer sig för ett visst område.

Fastighetsmäklarna i England förmedlar både köp och hyres, så det är en god idé att prata med några och höra sig för och be dem visa objekt som kan tänkas vara intressanta.

Att få betala hyra i förskott samt minst en hyra som säkerhet är standard. Bakgrundskoll, referenser, garanti från arbetsgivare etc. kan också krävas, men i slutändan är allt en förhandlingsfråga. Vi betalade till exempel hyra 6 månader i förskott på vår första lägenhet i London för att kunna pruta ner priset och för att kunna flytta in snabbt.

Glöm heller inte bort att förhandla om hyran, pruta! Och läs igenom hela kontraktet innan du skriver på och fråga om nåt inte är klart och tydligt eller som du trodde det skulle vara.

• MariaJuj

ja infon i den tråden som är länkad ovan är super

Vad är det ni/du planerar att göra i England?

• cirran

Hej! jag bodde i London för ett tag sedan och letade boende med hjälp av ett gäng olika sidor:

www.rightmove.co.uk och www.zoopla.com är störst och har mest "for sale" annonser. Men det finns vissa websidor som samlar flera källor som www.propertyads.co.uk - här hittade jag en massa andra bostadsportaler som jag inte hittade genom Google.

• cirran

OJ! insåg just att denna tråd var 2,5 år gammal! Har du flyttat till England än? mitt svar kanske kommer till nytta ändå, om inte för dig så kanske någon annan ;)

Svar på tråden Svårt att få lägenhet i England??