• Jessica

Födde vaginalt med nr1 är nu gravid med nr2 men är HUR rädd som helst

Ja min första förlossning gick väl bra, sprack inget och när jag kom in var jag öppen 6 cm, 4 timmar senare var han ute. Men hann ju inte med mer än lustgas, och den hjälpte INGENTING..

Är nu SKIT rädd för att föda vaginalt, hur troligt är det att jag skulle få ett snitt när det gick så bra första gången..

Vill inte vara med om den där smärtan igen..

• Svar på tråden Födde vaginalt med nr1 är nu gravid med nr2 men är HUR rädd som helst
  • Athlas86

idag bestemmer du de själv min kompis gjorde de hon bestämde de själv

• Kaxmaja

Nästa gång du är hos BM så pratade du med henne ang detta att du är rädd och ber att hon ska sända dig vidare till Aurora eller vad de heter där du bor.

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Lilla Samuel ska bli storebror ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Jessica

Jag har tänkt på det där med aurora, kan det verkligen hjälpa om man redan född vaginalt en gång? vad dom än säger så vet ju jag hur det känns, så hur ska jag kunna ändra mig?

• Kaxmaja
    Jessica skrev 2009-02-05 16:52:53 följande:
    Jag har tänkt på det där med aurora, kan det verkligen hjälpa om man redan född vaginalt en gång? vad dom än säger så vet ju jag hur det känns, så hur ska jag kunna ändra mig?
    Jag gick där när jag väntade nr 1. Födde efter mycke om och med vaginalt.
    Går där även nu när jag väntar nr 2.
    Tycker du ska ta kontakt med dem. De e ju som terapi och de kan hjälpa dig att komma fram till varfør du är rädd och på så sätt bearbeta rädslan.
  • smurfen75

Jessica skrev 2009-02-05 16:52:53 följande:

Det hjälpte mig iaf. Trodde inte det de första gångerna, men sen när jag närmade mig BF ville jag ara ha ut bebis, så då sket jag fullständigt i allt, o jag var hemskt förlossningsrädd. Men förlossningen var eb dröm, tog 3 timmar, gick fort, så hann ej med EDA, bara lustgas. Det var mer intensivare värkar nr 2, men så gick det mkt fortare med. Visst, det gör ont, men jag kunde hantera det, det kunde jag inte första gången, o jag mådde kanon efteråt, så jag är glad att jag verkligen födde vaginalt! Lycka Till!
  • Kaxmaja
    Jessica skrev 2009-02-05 16:55:45 följande:
    okej, ja det är kanske värt ett försök

De tycker jag absolut. De är ju knappast så de gör saken värre

Kan tillägga att jag lider av extrem førlossningsskräck men de hjälpte mig att føda vaginalt vilket absolut inte var ett alternativ. De krävdes många besøk och mycke jobb men jag är glad att jag gjorde de.

Nu e de dock att börja om Denna gång pratar vi dock om helt andra saker. Nu e de att gå genom hur førlossningen var och hur de kändes. Att førlora kontrollen osv osv.

• Jessica

okej, ja jag ska be om de. Tack så jätte mycket för svaren =)

Hoppas det går bra för dig angelzezzan =)

• Kaxmaja
    Jessica skrev 2009-02-05 17:03:03 följande:
    okej, ja jag ska be om de. Tack så jätte mycket för svaren =)Hoppas det går bra för dig angelzezzan =)
    Tack Lycka till själv.
  • Cornbread

man bestämmer inte alls ett snitt själv..

• Flisan79

Sitter lite i samma sits och sa det direkt när jag ringde BM. Hon tyckte det var jättebra att jag tog upp det på en gång så att de kunde skicka mig så snabbt som möjligt. Jag hade dock en förlossning som tog ca 48 tim och trotts EDA höll jag på att svimma av smärta vid krystningen. Fick även massa problem efteråt med stygn som gick upp.
    Jag antog att man för att få snitt om det ändå blir så måste gå och prata med Aurora. Typ för att få det godkännt.

• Kaxmaja
    Flisan79 skrev 2009-02-06 21:56:26 följande:
    Sitter lite i samma sits och sa det direkt när jag ringde BM. Hon tyckte det var jättebra att jag tog upp det på en gång så att de kunde skicka mig så snabbt som möjligt. Jag hade dock en förlossning som tog ca 48 tim och trotts EDA höll jag på att svimma av smärta vid krystningen. Fick även massa problem efteråt med stygn som gick upp. Jag antog att man för att få snitt om det ändå blir så måste gå och prata med Aurora. Typ för att få det godkännt.
    Så var de iallafall här. Jag fick gå på flera samtal och när vi närmade oss så fick jag prata med en läkare och då beslutade läkaren och jag i samspråk om jag skulle føda vaginalt eller snittas. Den GaiaJordmor (som de heter här) som jag gick på samtal hos kunde inte besluta sånt utan de skøter läkarna. Jag hade dock kommit så långt att jag valde vaginalt MEN med vissa førutsättningar. Fick tillväxt UL samt tid før igångsättning dagen innan BF så jag skulle slippa gå över bland annat
  • FrökenBokmal

Det finns två sätt att hantera det: du kan be tidigt om ryggbedövning, du kan gå en proflaxkurs... men sannolikhet att det blir snitt av medicinska skäl är litet eftersom du redan har fött en gång på vanligt sätt. Om inte bebisen ligger i säte iofs... Lycka till!

Vi är alla olika, jag är sjukt rädd för snitt! (men har en bebis åt rätt håll och en vaginal förlossning bakom mig)

• Emilia82

jag var och jätterädd inför andra,första var inte så kul/bra....men andra var ju underbar jämfört med första (men visst satan gjorde det ont!)

• hejsvej

Jag har en bekant som gick på aurorasamtal innan 2:a förlossningen trots att 1:a förlossningen hade gått jättebra, men hon tyckte helt enkelt att smärtan och alltihopa varit så jobbigt så hon tänkte att det kan ju inte skada att gå dit. Och vad jag förstod så tyckte hon att det hjälpte!

Svar på tråden Födde vaginalt med nr1 är nu gravid med nr2 men är HUR rädd som helst