• Spicy Women

I lördags natt fick jag barn.

Min son föddes med kejsarsnitt i v 28+3. Så jag vart ganska chockad av mig. Han är så liten av sig och kämpar på som bara den.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-02 10:04
    Lördags morgon 02.33 föddes han. Är lite förvirrad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-02 13:58
    Har varit nere hos David. Fick mata honom med sonden och sen har han fått i gång magen. Ja han har bajsat. Det var inte mycket som kom. Felix och pappan var inne och Felix han bara dä dä och pekade på kuvösen. Vet inte om han förstår att det är hans lillebror som ligger där.
    David hade gått ner lite i gram,men det är normalt säger de.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-02 16:13
    Kan ju skriva vad som hände.
    Jag åkte in i onsdags till förlossningen. Bara för att det kom lite blod på pappret när jag hade pinkat. Ringde före till förlossningen och de sa att jag skulle komma in, så de kunde ta en titt. Jag och min man åkte in. De tog blodtryck och ett urinprov. Sen kollade de med ultraljud och livmodern såg bra ut, men de ville ha mig inne för observation. Fick prata med läkare att jag kanske skulle få barnet tidigare, men det kunde också gå så att jag fick behålla det tills jag skulle föda i april. På torsdag blödde jag pyttelite. Kom bara när jag torkade . Men fick fortfarande vara kvar på förlossningen. Fredag var det ingeting. Fick åka ner till oförlösta. Då fick jag börja äta som vanligt. Så jag tänkte att nu på lördag får jag åka hem. Halv tolv på natten vaknade jag att jag tyckte jag var lite öm i magen, så jag ringde på nattsköterskan och hon kom in och frågade om jag hade sammandragningar. Jag bara nja det ömmar. Så hon hämtade en ctg-kurva som jag fick ligga med i en timme. Hon kom in och tog kurvan till läkaren och sen kom hon tillbaks och sa att det såg inte bra ut. Du ska upp till förlossningen nu på en gång. Jag bara öhh fattade fan ingeting. Det kom en massa läkare och annat sjukvårdspersonal in till rummet. Satte i en kateter och sen snabbt till operationssalen. Där jag vart nedsövd och när jag vaknade hade jag en son.
    Moderkakan hade alltså börjat släppa i kanterna då på natten.
    Så det var en himla tur att jag var inne på sjukhuset när det hände.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-03 09:10
    I går på kvällen fick David ligga i min famn, fast i sin snuggelkorg eller vad det hette nu. Med massor av slangar och allt han har på sig. Det kändes helt fantastiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-03 15:53
    Nu får David ligga under en sollampa och jag har haft han på min hud i en timme. Fattar inte att han är så liten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-04 15:39
    Yes David har gått upp 9 gram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-12 11:09
    David har gått upp till 918 gram nu. I dag ska de ge honom blod. Bara för att han hade så lågt blodvärde. Sen senare i dag ska de röntga hans lungor. Varför vet jag inte. Kanske ska kolla om de växer som de ska.

• Svar på tråden I lördags natt fick jag barn.
  • Spicy Women

Fy i dag eller rättare sagt i natt. Fick de lägga in David i respirator. Värsta bakslaget. Han som har varit så duktig med andningen och knappt behövt syrgas. Fast snart är han sitt vanliga jag.

• Frila2

Hm, jag hade skrivit ett inlägg men det verkar ha försvunnit.

Spicy Women skrev 2009-03-06 13:50:22 följande:
    Fy i dag eller rättare sagt i natt. Fick de lägga in David i respirator. Värsta bakslaget. Han som har varit så duktig med andningen och knappt behövt syrgas. Fast snart är han sitt vanliga jag.
    Åh, nej vad jobbigt. Vet ni varför bakslaget kom? Har han fått någon infektion? Har han haft repirator tidigare? Han har väl klarat andningen så bra innan. Hoppas att det är snabbt övergående och att han snart är ute ut respiratorn igen.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • JessAnn
    Svar på #81
    Jag har tänkt på er, hur mår David nu?

Spicy Women skrev 2009-03-06 13:50:22 följande:
  • Amc 71

Hej!{#lang_emotions_kiss}

Grattis tiller alla som fått små kämpar.
    Önskar er gott mod styrka och glädje i er sitiuation.

Vi vet hur man får kämpa. Både föräldrar och prematurbarn.

Men en dag kommer ni se tillbaka och minnas att det gick bra att orka allt med oron och allt praktiskt runt omkring.
    Vi ser tillbaka och även om man önskat över allt annat att det varit normalt allt så på något sätt är man tacksam för allt man gått igenom att se att det ordnade sig till slut.

Man växte som människa och är så glad att hon lever och frodas vårt underverk.

PS Vår flicka född maj-04 v 26+0 svår BPD,henne fick vi försäkra när hon blev 2 år riktig sjukolycksfall Trygg Hansa.

Kram AMC

• milla2

Grattis till er son. Tänker på er.. hur går det!

• Spicy Women

Hej!
    Det var en infektion han hade fått, så det var därför han hamnade i respirator, men på fredags kväll, så fick han komma ur den och tillbaks i cipapen. För han höll på att krypa ur respiratorn och var rätt förbannad på den.
    Så nu går han på antibiotica. Han mår i alla fall bra.

• Frila2
    Spicy Women skrev 2009-03-09 12:44:41 följande:
    Hej!Det var en infektion han hade fått, så det var därför han hamnade i respirator, men på fredags kväll, så fick han komma ur den och tillbaks i cipapen. För han höll på att krypa ur respiratorn och var rätt förbannad på den.Så nu går han på antibiotica. Han mår i alla fall bra.
    Men vad bra att man vet varför han blev så försämrad och infektioner går ju att bota med antibiotika. Hoppas att det har snabb effekt. Skönt att han inte har respirator just nu iaf. Han är nog rätt stark om han var på väg att krypa ut respiratorn. Då är det ju lika bra att göra som han ville
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Written Fiction
    FavvoJonna skrev 2009-02-25 19:37:29 följande:
    Written fictionVad är BPD?
    Oj förlåt... Såg inte att du skrivit denna frågan förrens nu.. Saxar en liten snabbinfo om BPD som jag hittade på wiki.

"Bronkopulmonell dysplasi (BPD, även kallad CLD) är skador på lungorna hos prematura barn, som ger långvarigt kvarstående andningsproblem. Lungvävnaden blir styv och fylld med små blåsbildningar.

BPD orsakas vanligen av långvarig respiratorbehandling. Det är betydligt vanligare hos det mest underburna barnen, födda före vecka 28. Dessa barn behöver vanligen lång CPAP-behandling och därefter extra syre via grimma. Det kan bli så att barnet går hem med syrgasbehandling. Barnet kan mycket väl tillfriskna med tiden då ny lungvävnad fortsätter att bildas tills barnet är i 6-årsåldern".

Hans BPD är såpass omfattande att han nu är i vecka 35 (född i vecka27) och har många veckor kvar med CPAP enligt läkaren. Sedan månader med syrgas och kommer bli medicinerad. Men, jag tänker positivt. Man har inget facit att gå efter och mirakel sker hela tiden. Vad gör lite syrgas och astmamediciner när jag får ha min son vid liv? ;)

:)
  • helf

Jättegrattis till er lilla David!

• Spicy Women

I går slapp David kuvösen, så nu har han fått en värmesäng och det kändes så bra. Han börjar bli en stor pojke nu.

Är nu hemma på permis över helgen,men sen blir det inte mycket av det. För han ska lära sig att äta lite smått.

• Frila2
    Spicy Women skrev 2009-03-13 22:15:45 följande:
    I går slapp David kuvösen, så nu har han fått en värmesäng och det kändes så bra. Han börjar bli en stor pojke nu. Är nu hemma på permis över helgen,men sen blir det inte mycket av det. För han ska lära sig att äta lite smått.
    Men vad härligt. Fina framsteg han gör David. Om du fått perm från sjukhuset så ska du absolut passa på att göra färdigt allting hemma inför Davids hemgång. Även om det känns avlägset nu så kommer det gå så fort och då står ni där utan grejer Siri fick sova i sin vagn de första nätterna för vi hade inte hunnit fixa vaggan
    Hur mycket väger han nu? Vad kul om han kan börja suga och så nu.
  • FavvoJonna

Imorrn ska vi ta med lilla Liam hem!! Han är i v 35+3 då.. Trodde vi skulle få vara kvar mycket längre men de tycker att han är redo nu.. Han vägde 1805 gr igår.
    Så idag har jag sprungit runt som en tok o ordnat allt som ska vara färdigt när han kommer ;))

Spicy women

visst är det skönt när de får en värmesäng istället. Känns mycket... "friskare".

• Spicy Women
    Frila2 skrev 2009-03-14 10:13:03 följande:
    Men vad härligt. Fina framsteg han gör David. Om du fått perm från sjukhuset så ska du absolut passa på att göra färdigt allting hemma inför Davids hemgång. Även om det känns avlägset nu så kommer det gå så fort och då står ni där utan grejer Siri fick sova i sin vagn de första nätterna för vi hade inte hunnit fixa vaggan Hur mycket väger han nu? Vad kul om han kan börja suga och så nu.
    Ja grejer var det man ska ordna med. Kollar på blocket när jag får tid. Har inte hittat något än.
    Han väger 1917 gram nu.
    Sugningen går så där. Här ska det tränas.
  • Spicy Women
    FavvoJonna skrev 2009-03-17 16:49:35 följande:
    Imorrn ska vi ta med lilla Liam hem!! Han är i v 35+3 då.. Trodde vi skulle få vara kvar mycket längre men de tycker att han är redo nu.. Han vägde 1805 gr igår.Så idag har jag sprungit runt som en tok o ordnat allt som ska vara färdigt när han kommer ;))Spicy womenvisst är det skönt när de får en värmesäng istället. Känns mycket... "friskare".
    Japp och man kan ta hand om han mycket bättre. Lättare att lyfta i och ur honom.

Oj det var snabbt ni får komma hem. Fast skönt för er att slippa sjukhuset.
  • xxJessikaxx

Grattis till lilla David =) Det där kommer att gå alldelens utmärkt ska du se. Min flicka föddes i v 28 för 18 år sen och åkte in och ur både c-pap och respirator några gånger, sondmatades och fick en infektion så hon va tvungen att få penecellin via en nål i huvudet....

Idag är hon värsta obstinata damen som övningskör och allt.

Det är en speciell tillvaro när man får prematurt barn med slangar, displayer, bakslag och allt vad det är, jag vet. Många kramar och stort lycka till!

Svar på tråden I lördags natt fick jag barn.