• Elin med Wilma och Alva

Snittsamtal imorgon och jag är så himla orolig för vad hon ska säga...

Jag har pga en enorm förlossningsrädsla efter min förra förlossning fått tid för snittsamtal i morgon förmiddag. Jag var på animasamtal förra veckan och barnmorskan tyckte att jag skulle slippa gå i ovisshet så länge, så jag fick en tid för snittsamtal redan nu. Så imorgon är det dags. Imorgon ska jag försöka övertyga en överläkare om att jag är så förlossningsrädd att jag MÅSTE få ett snitt. Och jag är så himla rädd för att hon bara ska säga "NEJ. Inte en chans. Du har inga medicinska skäl så du får föda vaginalt". Jag vet inte vad jag ska göra om läkaren säger så. Det är verkligen inget alternativ för mig, jag är så himla orolig för förlossningen att jag inte kan sova på nätterna längre. Men tänk om hon struntar i det, tänk om hon bara vägrar. Vad gör jag då?

/ Elin

• Svar på tråden Snittsamtal imorgon och jag är så himla orolig för vad hon ska säga...
  • Hallonbåten

Elin, vad skönt att du fick beviljat!!! 
    Vilket landsting går du i?
    Jag sitter i samma sits, är visserligen bara i v5, men har ändå börjat fundera på förlossningen. Hade också en låååångdragen förlossning som slutade i akutsnitt, och känner igen allt det du skriver om dödsångest osv.
    Vart vände du dig för att få det här samtalet? Tog du upp det med barnmorskan först, eller hur gör man?

Melvin 050715
  • Misty W

Oki.. så du får veta imorgon om du får snitt och varför dom neka dig sist.. =)
    Håller verkligen tummarna.

bubbli,
    Hoppas att läkaren ändrar sig imorgon! Jag håller tummarna för dig! Tycker det är hemskt att vissa läkare verkar ha så dålig förståelse för vad det innebär att vara förlossningsrädd. De verkar inte inse att rädslan och paniken bara blir värre och värre så länge man känner sig inträngd i ett hörn, och precis så tycker jag det kändes innan jag fick snittbeslutet i handen idag. Man är så utlämnad, det är ju inte som att man kan säga "nej men ok, då ångrar jag mig, då vill jag inte vara gravid" om de vägrar. Så som sagt, jag håller tummarna! Och försök tänka på att låta alla känslorna bara välla fram när du är där, ju mer du låter din rädsla synas, desto större chans är det ju att de inser vidden av den.

Hallonbåten,
    Jag vände mig redan sommaren 07 till min barnmorska som jag gick hos under förra graviditeten, för att jag kände att något var fel. Då hade det gått ca 9 månader sen min förlossning och jag blev fortfarande gråtfärdig av att ens tänka på att skaffa fler barn. Min barnmorska hjälpte mig med en tid hos kuratorn på mvc (som är både kurator och barnmorska) och nu har jag gått hos henne i drygt 1,5 år. Det har varit jättebra och har lugnat mig jättemycket. Men nu under graviditet nr 2 så har det blivit värre igen, och min vanliga barnmorska skrev därför en remiss till ett Animasamtal (heter Aurorasamtal/Klarasamtal på vissa håll). Var på Animasamtalet förra tisdagen och fick då läkartiden idag inbokad eftersom jag var så tydligt inne på att jag ville ha ett planerat snitt. Och idag fick jag alltså mitt snitt beviljat och nu är jag i vecka 33. Så prata med din barnmorska redan nu, så att du har gott om tid på dig att få tid för Animasamtal och slipper känna dig stressad och orolig i slutet av graviditeten. Lycka till!

Hallonbåten,
    Glömde säga att jag hör till Stockholms Läns Landsting, och jag kommer att göra mitt planerade snitt på Huddinge sjukhus. Hör egentligen till Södertälje sjukhus, men jag känner mig tryggare på Huddinge så min barnmorska i Södertälje skrev min anima-remiss dit, och då blir snittet där också. Det känns bra.

• Hallonbåten

Tack Elin!

Melvin 050715
  • Rosagul

vad skönt för dig!

Nu kan du i lugn o ro läsa in dig på ks + njuta av sista grav. tiden!

• bubbli

det gick braaaaa, jag blev beviljad snitt på två sekunder, det var tydligen ingenting att diskutera ens.

jag är så glaaaaad!!!

• Rosagul

härligt besked för dig med !

bubbli skrev 2009-02-03 17:15:12 följande:
    det gick braaaaa, jag blev beviljad snitt på två sekunder, det var tydligen ingenting att diskutera ens. jag är så glaaaaad!!!
  • Misty W
    bubbli skrev 2009-02-03 17:15:12 följande:
    det gick braaaaa, jag blev beviljad snitt på två sekunder, det var tydligen ingenting att diskutera ens. jag är så glaaaaad!!!
    Gud va kul!!!! Grattis då va det bara jag kvar då. hoppas jag klarar mig oxå!
  • bubbli

håller tummarna för dig!! så hårt jag bara kan!

fick datum idag också,den 23 kommer vår lilla fis!

• Misty W

Jag har fått ett snitt lovat, men hon vill ändå att jag ska läsa en bok och göra lite uppgifter tills nästa möte 5/3. hon hoppas på att jag som är så ung och fött innan ska ändra mig. just nu ser det inte så ut, men mirakel har skett =)

ha det så bra!

Ok, grattis! Skönt att du blivit lovad ett snitt i alla fall! Innebär det att de planerar in ett snitt nu, eller gör de det först efter nästa möte?

• Misty W

Hon har det nog lite planerat, men vi planerar det ordentligt nästa möte om jag inte helt plötsligt skulle ha ändrat mig vilket inte lär ske.

Svar på tråden Snittsamtal imorgon och jag är så himla orolig för vad hon ska säga...