• Räddharen

Vecka 35 och velig om förlossn el snitt.

Jag går i auroragrupp och får stöd. Vi ska snart göra förlossningsplaner och jag känner att jag kommer vilja göra två - en för naturlig förlossning och en för kejsarsnitt. För det går så mkt upp och ner hur jag vill göra. Oftast vill jag snittas.

Just nu funderar jag över "vanlig förlossning och väldigt intensiv smärta i 1-3 dygn totalt" eller "kejsarsnitt och mindre smärta men mycket längre tidsperiod". Vilket är värst?!Jag har många fler rädslor kring förlossningen, men just nu är det den här aspekten jag fokuserar på.

Finns det ngn som testat både snitt och vanlig förlossning som kan jämför åt mig?

• Svar på tråden Vecka 35 och velig om förlossn el snitt.
  • 86maria

jag sitter i samma sits vet inte hur jag vill göra.
    Jag har fött vanligt innan och det är inte så farligt, allt gick väldigt snabbt men det gör ju ont. Värkarna började komma vid 12.00 och min son kom 19.28 så nästan 8h. efteråt mår man ju helt ok (gjorde jag iallafall).
    Så jag undrar lite med snitt nu, anledningen till att jag ska göra det isåfall är ju att jag väntar tvillingar.

Hoppas att du klurar ut hur du vill göra, och lycka till!!

• Trine

Har inte testat varken eller men vet hur det kan kännas om man inte har möjligheten att välja. Jag är tvingad till snitt och hade hellre sett det som en nödutgång vid en vaginal förlossning. Har varit mycket magopererad tidigare, och slipper mer än gärna det igen.

• Southern Belle

Är det smärtan du är rädd för finns ju smärtlindring! Ett snitt är trots allt en stor bukoperation med de risker det innebär....

Under en förlossning gör det sällan konstant ont. Mellan värkarna har man inte ont och med hjälp av t ex avslappning, TENS, lustgas, EDA får man god hjälp att ta sej igenom värkarbetet! Dessutom är hör sällan "väldigt intensiv smärta i 1-3 dygn" till det normala. Att gå in i det hela med en positiv bild är viktigt och hjälper till att göra förlossningen till en positiv upplevelse! Att inte enbart se smärtan som något negativt hjälper! Att föda är häftigt!

Lycka till!

• Frango

Nu har jag inte gjort båda två utan endast blivit snittad och det var ingen höjdare vill jag lova.

Det är ju som sagt en stor bukoperation och jag fick infektion i såret. Ärret på magen blev inte snyggt och under den här graviditeten har jag inte kunnat ha byxor på mig för att då skaver det på ärret.
    Efter ett snitt så kan du även få problem med tarmarna ( jag fick jätte problem) Det var som att få tarm vred och jag kom inte ur sängen på över en vecka.

Alla jag pratat med som fött den "normala vägen" och gjort ett kejesarsnitt säger att dem hellre föder vaginalt.

Magen drar även ihop sig fortare vid en vaginal förlossning.

Jag har själv fått varit i väg och pratat om hur vi ska göra vid förlossningen och jag har då själv proppsat på att få föda vaginalt pga återhämtningen går så mycket snabbare.

Svar på tråden Vecka 35 och velig om förlossn el snitt.