• denfina1

Kort föräldrarledighet och anknytning?

Här i Sverige pratas det så mycket om anknytning till sina barn och det är viktigt att knyta an ordentligt särskilt i början.

Men hur fungerar det i länder som USA med så kort föräldrarledighet?

Där tar väll en nanny över och mamman kanske jobbar hela dagen. Kan det bli så att sitt barn knyter an bättre till sin nanny en till sin mamma och det blir problem om "vem som är mamman"?

• Svar på tråden Kort föräldrarledighet och anknytning?
  • Ärla Minou

Väldigt intressant fråga. Nu har jag den på favoriter och hoppas på bra svar jag med.

• denfina1

För jag tycker det pratas om så mycket aktiviteter man ska göra som babysim m.m. och att man verkligen ska umgås så mycket som möjligt med sin bebis och prata mycket och leka osv. Känns som det för att sitt barn ej ska bli förvirrat vad gäller vemsitt barn ska söka tröst hos osv.

• Nillax

Har nog egentligen inte svar pa fragan...jag bor i Australien och har har man ratt till ett ars foraldraledighet men jag fick bara 8 veckors betalt (det ar upp till arbetsgivaren). Vi har klarat oss pa en lon i ett ar snart (2 veckor tills var dotter fyller 1).
    Men tror att pa nat satt vet babyn vem som ar mamma och pappa. Manga av mina vanner borjade jobba nar deras bebisar var 3-6 manader och barnen gar pa dagis. Utat ser man ingen skillnad pa dessa barn och pa min dotter...min dotter ar mojligen nagot mer mammig....

• jsmfb

glöm inte att föräldraledigheten (endast för mammor) i Sverige bara var sex månader under början av 70-talet. Vi är alltså många här på FL som blev lämnade till dagmamma vid den åldern och som inte har lidit fruktansvärda men.

Jag bodde utomlands när sonen föddes och gick tillbaka till jobbet när han var 10 månader, han har trivts och haft kul på dagis men inte är det någon tvekan om vem som är mamma. Tittar jag på mina svägerskor i USA där det handlar om veckor man är ledig, så har de bra relationer med sina söner.

Det skulle inte förvåna mig om det finns mammor i Sverige som i och för sig är lediga länge men egentligen inte vill och trivs med det... Anknytning handlar ju också om att göra det bästa av den tid man har tillsammans, och om man som förälder klättrar på väggarna kanske det är bättre att komma ifrån ett tag.

Svar på tråden Kort föräldrarledighet och anknytning?