• Anonym

Elbolag

Ska flytta till en lägenhet och kan ingenting om el. Sen är ekonomin inte den bästa.

Frågan är: kan van välja vilket elbolag som helst oavsett vart man bor i en stad?
    Vad behöver elbolaget för uppgifter om den nya lägenheten när jag beställer?
    Hur tidigt måste man beställa för att det ska börja gälla när man flyttar in?

Behöver billigast möjliga...

• Svar på tråden Elbolag
  • xenaa
    Anonym skrev 2009-01-23 12:44:35 följande:
    xenaa skrev 2009-01-23 12:40:12 följande: Den nya lgh:en är på 40kvm, inte så stort mao.
    ok men som sgat kan du söka på denna sida lite olika elbolag, den som har den billigaste avtalet osv.

http://www.elskling.se/

ett tips är att INTE binda sig i allt för många år!
    ♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • havielmo

Jobbar på elbolag och så här funkar det: Elen är uppdelad i två delar; Elnät och elhandel. Nätbolag kan du inte välja utan det måste du ha dom som äger nätet. (kolla med tidigare hyresgäst el med fastighetsägaren.)Där finns en fast kostnad som du inte kan påverka och sen en rörlig del, elöverföring, som är ett visst pris per kwh. För att påverka detta måste du alltså tänka på hur mycket du gör av med. Stäng av datorn, tv mm när du inte använder dom, frosta av frysen med jämna mellanrum, använda energilampor osv... Den andra delen, elhandelsdelen kan du välja vilket bolag du vill. Kommer alltså då få två fakturor. Ett från varje bolag. Sällan som det i en lgh lönar sig då förbrukningen oftast inte är så hög. Det du då ska jämföra är vilka fasta kostnader de olika bolagen tar ut för om de är höga och priset per kWh är lågt förlorar du ju på det om din förbrukning är låg. (hoppas du hängde med på det där?) Just nu ligger priserna lägre på el än vad dom gjort på väldigt länge så jag skulle rekomendera dig att binda på så lång tid som möjligt (5 år). Kontakta då bolaget för att skriva på ett avtal annars hamnar du på tillsvidarepris som kan komma att höjas väldigt snart. Men även här gäller det alltså att kolla om det blir en högre fast kostnad på avtal än tillsvidarepris och om det i längden lönar sig... Men om det är en hel familj som ska bo där så kommer ni med all sannolikhet att vinna på det. Hoppas att du förstår vad jag menar och lycka till! Kom ihåg att anmäla inflytten i tid till bolaget. Det sker inte automatiskt vilket många tror. Passa då på att fråga om de olika alternativen just ditt bolag har...

• Anonym

Jag hade inte tänkt och binda mig överhuvudtaget, om det går att ha rörligt hela tiden. Vet inte hur bra det är på en skala egentligen men det är osäkert hur länge jag kommer bo kvar i denna lägenhet jag har tagit nu :-/

tack för länken

• Anonym

havielmo - hur lång tid innan måste jag ringa från att elen ska gälla? (om du förstår vad jag menar, typ handläggartiden för att få el till lägenheten)

• Birgitta2

Anonym skrev 2009-01-23 13:17:39 följande:

havielmo - hur lång tid innan måste jag ringa från att elen ska gälla? (om du förstår vad jag menar, typ handläggartiden för att få el till lägenheten)
    Du HAR el i lägenheten från inflyttningsdagen även om du inte skulle anmäla något. Denna stängs inte av bara för att ingen bor där. Så du kan anmäla i princip samma dag du flyttar in. Oftast har ju den gamla hyresgästen redan beställt avflyttning.
  • xenaa
    Anonym skrev 2009-01-23 13:17:39 följande:
    en månad innan brukar man säga.
    Sen är det som birgitta2 skriver. du har el i lgenheten oavsett.
    ♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • amalie79

Kolla det där noga för jag fick ett beräknat pris på den gamla hyresgästens el, sen visade det sig att hon inte bott där på ett helt kvartal och så fick jag en chockräkning på 7000 kronor precis innan jul :)

• havielmo

Det stämmer som de andra skrivit att elen aldrig stängs av utan det rullar på. Men man bör anmäla innan man flyttar in så att mätaren läses av så att det blir ett slut på föregående hyresgäst och en nystart för dig.
    Om du skulle binda dig på 5 år och flyttar innan den tiden gått ut så bryts avtalet automatiskt. Iaf på det elbolaget som jag jobbar på men det kan du ju också kolla med det bolaget du funderar på att ta...

• Agdaa
    havielmo skrev 2009-01-24 14:14:51 följande:

Det stämmer som de andra skrivit att elen aldrig stängs av utan det rullar på. Men man bör anmäla innan man flyttar in så att mätaren läses av så att det blir ett slut på föregående hyresgäst och en nystart för dig.
    Om du skulle binda dig på 5 år och flyttar innan den tiden gått ut så bryts avtalet automatiskt. Iaf på det elbolaget som jag jobbar på men det kan du ju också kolla med det bolaget du funderar på att ta...

vem betalar elen från att tidigare hyresgäst sagt upp o tills man tecknat eget när man flyttar till nytt om det blir glapp emellan?
  • Anonym (Maggi)
    Agdaa skrev 2023-03-28 19:53:21 följande:
    vem betalar elen från att tidigare hyresgäst sagt upp o tills man tecknat eget när man flyttar till nytt om det blir glapp emellan?
    Hyresvärden. 
  • Citronella
    Agdaa skrev 2023-03-28 19:53:21 följande:
    Du betalar från den dagen kontraktet börjar gälla.
Svar på tråden Elbolag