Tvåspråkig kille - sen att prata.......
Hej
Jag är en dansk tjej som bor i Sverige med min man och två små barn.
Min äldsta son är 2,5 år och han är jätte sen med talet; iaf om man jämför med alla andra. Jag pratar danska med honom och eftersom han bara går 15 timmer/veckan på dagis och min man jobbar utomlands och därför är borta i perioder, då hör min son mestadels danska på dagarna.
Han har ett temprament som heter duga och blir fruktansvärt frustrerat när folk inte förstår honom. Tålamod har han inte heller och nu har de börjat ifrågasätta det lite på dagis. Typ: vi förstår inte vad han vill/vad han säger, hur ska vi hantera hans ilska/frustration.
Han kan många enstaka ord men däremellan kommer det ganska mycket "struntprat"; det låter nästan som han pratar thailändska. Jag tycker synd om honom när jag ser alla andra barn runt honom som kan berätta va de vill och tycker och känner och han bara kan enstaka ord. Jag pratar jätte mycket med honom, sätter ord på allt vi ser och gör och försöker läsa med honom. Han är inte ett dugg intresserad av böcker så det blir inte så mycket och det har jag dålig samvete för.
Nu har vi iaf fått en remiss till en logoped. BVC tyckte egentligen inte att han var ovanligt sent för en tvåspråkig men eftersom jag verkligen vill ha hjälp, då fick jag remissen iaf.
Jag skulle bli jätte tacksam om det är någon som vill dela med sig av sine erfarenheter av tvåspråkiga barn som är sena. Hur gjorde ni för att stimulera talet? Känner mig lite uppgiven och tycker synd om min son som verkligen försöker men det går inte.....