• challe 1

Vårdnadsbidraget

Någon som ansökt om detta och kan hjälpa mig lite?
    Är så att jag vill vara hemma med min lillskrutt ett tag till.
    Jag har fått hem ett papper från fk där det står 173 dagar. har jag använt 173 dagar eller har jag 173 dagar kvar? det där pappret som jag ska skicka in till kommunen alltså.

• Svar på tråden Vårdnadsbidraget
  • 3 hjärtan

Det borde innebära att du använt 173 dagar, det innebär att du måste plocka ut fler dagar innan du kan få vårdnadsbidraget. du kan se hur många dagar du har kvar genom att logga in på FK:s hemsida.

• Blyger

Tror det betyder att du har 173 dagar kvar... du vet väl att du måste använda alla dagar innan du får beviljat vårdnadsbidrag?

• 3 hjärtan

Blyger: man måste ha använt 250 dagar innan man får beviljat vårdnadsbidrag, inte alla dagar. Jag tror den regeln gäller alla kommuner som har vårdnadsbidraget.

• Shirley

Nej manbehöver inte ha tagit ut alla dagar, jag har 2 vårdnadsbidrag och har en hel del dagar kvar.

Blyger skrev 2009-01-20 09:35:38 följande:
    Tror det betyder att du har 173 dagar kvar... du vet väl att du måste använda alla dagar innan du får beviljat vårdnadsbidrag?
  • Shirley

Ja det stämmer.

3 hjärtan skrev 2009-01-20 09:36:35 följande:
    Blyger: man måste ha använt 250 dagar innan man får beviljat vårdnadsbidrag, inte alla dagar. Jag tror den regeln gäller alla kommuner som har vårdnadsbidraget.
  • Blyger

Ok....man lär sig något nytt varje dag...

• 3 hjärtan

Jag har också precis fått vårdnadsbidraget, och vi har också en del dagar kvar

• kengru

Måste inte barnet ha någon form av diagns för att man ska kunna på VB?

• Shirley

Nej nu menar du vårdbidrag Det är en annan sak.

kengru skrev 2009-01-20 09:41:10 följande:
    Måste inte barnet ha någon form av diagns för att man ska kunna på VB?
  • kengru

Shirley; ok, vad är vårdnadsbidrag?

• Shirley

Man kan få det om man väljer att ha barnet hemma istället för på dagis osv.

kengru skrev 2009-01-20 09:43:36 följande:
    Shirley; ok, vad är vårdnadsbidrag?
  • kengru

Shirley; ok, nu har jag gogglat lite, det hade jag helt misast faktiskt. Vilken toppenbra idé, inget för mig, men det finns säkert massa föräldrar som det passar bra för.

• challe 1

tack för snabba svar. måste fråga också. vi var jätte klantiga och skrev i att sambon begärde fp till den första mars. kan man ändra det på nätet trotts att begäran kom in via snigelpost?

och en till sak. "Här med bifogar jag/vi intyg om ersättning från Försäkringskassan- underlag för kommunalt vårdnandsbidrag" är det alltså det pappret som jag skickade efter och måste sambon skicka efter ett sånt också och skicka in?

• challe 1

måste jag plocka ut fler dagar eller kan man räkna ihop mina och sambons?

• 3 hjärtan

Det pappret du fick där det stod 173 borde vara din och pappans dagar tillsammans, så ni måste ta ut dagar så ni kommer upp i 250 dagar, innan ni gjort det kan ni inte få vårdnadsbidraget. de 250 dagar är alltså de dagar ni plockat ut båda två.
    Du kan ändra begärd fp på FK:s hemsida eller ringa direkt till FK och prata med dem på telefonen, de har även chatt på sin hemsida nu så man får personlig hjälp direkt, om man tycker det är jobbigt att prata i telefonen.

• challe 1

nej fast det står att det bara är mina dagar.

• 3 hjärtan

står inte antalet dagar ni plockat ut? Gjorde det på vårat. Annars får ni väl skicka efter ett till pappan också.

• kengru

Sticker in en liten fråga o hoppas på svar;

Hur kan man se om kommunen man bor i har vårdnadsbidrag?

• challe 1

gå in på din kommuns hemsida. och luska runt lite. på min kommuns hemsida så kan man titta under blanketter. där står det vårdnandsbidraget.

kengru skrev 2009-01-22 21:48:33 följande:
    Sticker in en liten fråga o hoppas på svar; Hur kan man se om kommunen man bor i har vårdnadsbidrag?
Svar på tråden Vårdnadsbidraget