• entjej

Någon som fått progesteron utskriven längre än till v.12?

Hade tänkt sluta nu när jag precis gått 12 veckor men för en vecka sedan fick jag en jätteblödning. Jag menar en extrem stor blödning och var inlag över helgen och måste ta blodstillande medicin. Därför vill jag inte sluta nu. Dock läkarna på sjukhuset säger de inte har kunskapen och kliniken jag gått på (har gjort IVF) tycker det är "onödigt" och skriver inte ut mer. Jag fick inte ens prata med läkaren på IVF-kliniken utan en sköterska sprang och frågade. Dåligt tycker jag när man gjort fyra IVF-försök hos dom och haft ett missfall. Jag vill verkligen ha mer progesteron. Om det nu ändå är ofarligt så skulle det lugna mig otroligt. Ingen har ju heller testat min progesteronnivå så de vet att jag har normal nivå.

Är det någon som fått progesteron utskrivet efter v. 12 för att minska risken för missfall? I så fall gjorde ni några blodprov innan det för att testa er progesteronnivå?

Är det någon som vet någon läkare jag kan kontakta för att få mer progesteron utskrivet?

• Svar på tråden Någon som fått progesteron utskriven längre än till v.12?
  • Sleepingbeuty

Jag tycker du ska ta ett progesteron prov.För kroppen ska klara det utan efter v 12.
    Men förstår din oro.
    Kunde de förklara varför du fick en blödning? Ser det bra ut på VUL?

Du kan skriva i min inbox ang progesteronet.

• Sleepingbeuty

Du ska även ta ett östrogenprov.
    det är din östrogenproduktion som avgör dina progesteronnivåer i kroppen.

• kramiiis

hej gumman!

kosntigt att de inte vill skriva ut mer progesteron till dig. Öhm har du gjort utredning och allting hos dem?

Vad jag förstår så får många som haft upprepade missfall progesteron ganska så länge.

stor kram!

om jag slutar kämpa når jag aldrig min högsta dröm
  • entjej

Sleepingbeuty skrev 2009-01-19 16:14:28 följande:

Jag tycker du ska ta ett progesteron prov.För kroppen ska klara det utan efter v 12.Men förstår din oro.Kunde de förklara varför du fick en blödning? Ser det bra ut på VUL?Du kan skriva i min inbox ang progesteronet.
    Hej! Nej, de kan inte säga varför jag fick jätteblödningen. Det såg dock bra ut då med pyret. Jag blev inlag över helgen och fick cyklokapron. Det tar jag fortfarande vilket gör mig orolig men det är en annan sak. Men det är ju inte helt riskfritt.

Förra gången jag blev gravid fick jag missfall två veckor efter att jag slutat med progesteron. Jag slutade plusdagen dvs v.4 och fick missfall v.6

Denna gång när jag blev gravid skulle jag enligt IVF-läkaren också egentligen sluta v. 4 med progesteronet men tjatade till mig så jag fick fortsätta till v. 8. Sedan hade jag gamla progesteron hemma från ett avbrutet försök så jag har kunnat fortsätta. Ca 1,5 veckor innan jag fick störblödningen hade jag minskat ner progesteronvagitorierna från två till en om dagen.

Det är klart det gör mig orolig. Skulle acceptera om IVF-läkaren sa att det finns risker med att ta progesteron. Det säger han inte utan bara att det är "onödigt". De har ju som sagt inte tagit några prover så det vet de ej.

Det var intressant att höra att det är östrogenproduktionen som avgör progesteronnivån. Är det bara östrogenproduktionen som avgör det?

Frågan är vilka som kan tyda dessa prover? Bara fertilitetsläkare eller? Läkaren jag pratade med på sjukhuset sa han inte visste något om detta.
  • entjej

kramiiis skrev 2009-01-19 16:19:42 följande:

hej gumman!
    kosntigt att de inte vill skriva ut mer progesteron till dig. Öhm har du gjort utredning och allting hos dem?
    Vad jag förstår så får många som haft upprepade missfall progesteron ganska så länge.
    stor kram!
    Bergh hälsade att det inte är deras policy att skriva ut progesteron. De brukar oftast bara göra det två veckor, till testdagen. Sedan är det onödigt säger han. Men hur vet de det? Ingen har gjort någon utredning på mig överhuvudtaget! Har alltid tyckt det är lite konstigt. De har inte gjort det för att de visste att vi var tvungna att göra IVF pga min sambo är helt steril. Utredningar gör man bara om det finns chans för insemination typ är svaret jag fått.
  • Meddelande borttaget
  • kramiiis

entjej: hmmm konstigt av dem tycker jag. Vad jag förstår så är progesteron i vilket fall inte negativt mer än att de kan fördröja blödningen om man får mf eller då mensen efter ivf.
    Ingen utredning alls? det var märkligt, även om ni är tvugna att göra ivf så kanske det skulle varit bra att kolla dina hormonvärden och så. knäppt.
    I vilket fall så tror jag att man kan få prog utskrivet frågan är bara hos vem.

kram!

om jag slutar kämpa når jag aldrig min högsta dröm
  • entjej

Slutligen så fick jag idag fertilitetsmottagningen på sjukhuset i staden där jag bor att skriva ut 30 stycken vaggisar. Det är alltså inte där vi gjorde IVF, det gjorde vi privat.

• Sleepingbeuty

Varenda gynekolog kan analysera ett vanligt östrogen prov och progesteron prov så man ligger rätt i de värderna. Ja det är din östrogen produktion som bestämmer hur mkt progesteron kroppan ska ta upp om du använder vaggissar.

entjej skrev 2009-01-19 16:24:47 följande:
    Sleepingbeuty skrev 2009-01-19 16:14:28 följande:
    Hej! Nej, de kan inte säga varför jag fick jätteblödningen. Det såg dock bra ut då med pyret. Jag blev inlag över helgen och fick cyklokapron. Det tar jag fortfarande vilket gör mig orolig men det är en annan sak. Men det är ju inte helt riskfritt.Förra gången jag blev gravid fick jag missfall två veckor efter att jag slutat med progesteron. Jag slutade plusdagen dvs v.4 och fick missfall v.6Denna gång när jag blev gravid skulle jag enligt IVF-läkaren också egentligen sluta v. 4 med progesteronet men tjatade till mig så jag fick fortsätta till v. 8. Sedan hade jag gamla progesteron hemma från ett avbrutet försök så jag har kunnat fortsätta. Ca 1,5 veckor innan jag fick störblödningen hade jag minskat ner progesteronvagitorierna från två till en om dagen. Det är klart det gör mig orolig. Skulle acceptera om IVF-läkaren sa att det finns risker med att ta progesteron. Det säger han inte utan bara att det är "onödigt". De har ju som sagt inte tagit några prover så det vet de ej.Det var intressant att höra att det är östrogenproduktionen som avgör progesteronnivån. Är det bara östrogenproduktionen som avgör det?Frågan är vilka som kan tyda dessa prover? Bara fertilitetsläkare eller? Läkaren jag pratade med på sjukhuset sa han inte visste något om detta.
  • Sleepingbeuty

Då kan man ju undra varför vi som gör ÄD ska ta till v 12. Man sätter ju in ägg vid IVF också, precis som vi gör.
    Jag tror att jag hade lyckats med mina IVF.er om jag hade vetat att man tar progesteron vid ÄD efter och 2 dygn innan ET.

entjej skrev 2009-01-19 16:27:19 följande:
    kramiiis skrev 2009-01-19 16:19:42 följande:
    Bergh hälsade att det inte är deras policy att skriva ut progesteron. De brukar oftast bara göra det två veckor, till testdagen. Sedan är det onödigt säger han. Men hur vet de det? Ingen har gjort någon utredning på mig överhuvudtaget! Har alltid tyckt det är lite konstigt. De har inte gjort det för att de visste att vi var tvungna att göra IVF pga min sambo är helt steril. Utredningar gör man bara om det finns chans för insemination typ är svaret jag fått.
  • entjej

Suck, det var nog inte så bra att jag tagit progesteron så länge. Tar det fortfarande...är i v.15

Jag tror att jag fått svamp i munnen ... Har haft dålig smak i munnen flera månader och därmed dålig aptit (har inte gått upp ett kg). Tänkte det väl beror på graviditeten så jag har stått ut. Annars har det varit väldigt jobbigt med så dålig smak i munnen. Men häromdagen tittade jag på tungan, har inte gjort det förut, en massa gula beläggningar. Ska till distriktssköterkskan på e.m. så får hon titta. Men något mer läkemedel vågar jag inte ta. Kanske finns det annan hjälp.

Sökte på nätet på engelska. Vanligare vid graviditet. Sedan såg jag att det kunde uppstå från obalans mellan progesteron och östrogen och kanske t.o.m uppkomma i tarmen och sprida sig upp. Jag som tagit progesteron i tarmen i flera månader...(Min egen önskan att ta progesteron men läkaren sa det var ofarligt i varje fall.) Är kanske orsaken? Sen stod det att svamp kunde göra så att halten av östrogen och progesteron minskar. Det kan ju inte vara bra vid en graviditet. Blir riktigt rädd. Moment 22.

Men hoppas jag får något ofarligt som kan hjälpa mot svampen och så tänker jag snabbt trappa ner med progesteronet och sluta typ på söndag. Vad annat kan jag göra? Någon som vet något om sånt här?

• corneliana

entjej: Vad jobbigt det låter. Jag kan inget om sambandet mellan prog.läkemedel och svamp. Det jag vet är att tillförsel av probiotika, "snälla" bakterier, kan hjälpa mot svamp. Finns att köpa i tablettform på hälsokosten, ex. Lactiplus. Mjölksyrade grönsaker, t.ex. Tistelvinds, är också bra.

• entjej

corneliana skrev 2009-02-06 13:33:04 följande:

entjej: Vad jobbigt det låter. Jag kan inget om sambandet mellan prog.läkemedel och svamp. Det jag vet är att tillförsel av probiotika, "snälla" bakterier, kan hjälpa mot svamp. Finns att köpa i tablettform på hälsokosten, ex. Lactiplus. Mjölksyrade grönsaker, t.ex. Tistelvinds, är också bra.
    Ja kanske ska jag pröva lite probiotika. Fick något läkemedel som ska vara ofarligt vid graviditet mot svamp. Heter mykostatin tror jag. Sköterskan sa att om jag ville vara ännu mer försiktig så kan jag spotta ut det efter att jag sköljt munnen.

Om jag har svamp i tarmen...undrar om det kan bli bra av sig själv...bara jag slutar med progesteronet.

Sköterskan trodde också progesteronet var boven. Jag har ju tagit dte så länge.
Svar på tråden Någon som fått progesteron utskriven längre än till v.12?