• C A M

ni med som födde prematur o va förkylda...se hit...

hej

ni som fött prematur och vart förkylda hur har det funkat?
    hur allvaarligt blir det om man råkar smitta eller fick ni va ifrån bebisen tills det va
    bättre me infektionen?....
    ite orolig att min bebis ska komma tidigt och vi  e ofta förkylda då min
    son på 19mån drar hem mkt från dagis...

• Svar på tråden ni med som födde prematur o va förkylda...se hit...
  • ludenben

jag födde min son i v 36+6... han var tillväxthämmad och låg på neo. Jag var förkyld under neotiden men personalen sa att det inte var någon fara för att när man ammar ger man barnet antikroppar.

• eeisor

Jag blev förkyld ett par dagar när sonen var någonstans runt två veckor och fortfarande låg i kuvös (född v28+2). Blev hemskickad och tillsagd att bädda ner mig och komma tillbaka när jag var frisk igen. Jag fick inte ens komma in på salen pga infektionsrisken. I och för sig så var det i slutet av oktober och personalen väntade just då på att RS-säsongen skulle börja, det kan ha haft något med saken att göra.

• ludenben

skumt att de säger olika... okej, din som var ju född tidigare än min men det handlar ju med om att föra smitta till avdelningen. Detta var på mölndal 2002 så de kan ju ändrat rutiner sen dess...

eeisor skrev 2009-01-17 11:50:59 följande:
    Jag blev förkyld ett par dagar när sonen var någonstans runt två veckor och fortfarande låg i kuvös (född v28+2). Blev hemskickad och tillsagd att bädda ner mig och komma tillbaka när jag var frisk igen. Jag fick inte ens komma in på salen pga infektionsrisken. I och för sig så var det i slutet av oktober och personalen väntade just då på att RS-säsongen skulle börja, det kan ha haft något med saken att göra.
  • Marline

Vi fick barn i v 26+6 och mannen hade kvar hosta och kände sig lite risig efter en förkylning som han fått tre veckor tidigare. Han fick till en början vara inne på salen men inte röra eller vara nära vårt barn (inte andras heller för den delen...). När han återigen började snörvla lite så sa de att han fick åka hem och komma tillbaka då han blivit frisk. Han gick till en läkare och tog prover för att se ev infektion o dyl men fick neg på alla. Han fick antibiotika ändå av läkaren då situationen såg ut som den gjorde (att vi hade en prematurbaby på sjukhuset). Det tog nästan två veckor innan han fick röra vid vår lilla baby. Lång och jobbig tid men bäst för vår son.

• cloudberry79

Min sambo blev också snuvig under neotiden. Då fick han inte röra i sonen och så länge han hostade så fick han använda munskydd inne i salen. Vidar är så tidig att han inte fick dia i början heller, men han fick bröstmjölk i sond. De antikroppar som ska överföras till barnet i slutet av graviditeten förs ju inte över till de riktigt små.

Skillz that Killz 10k+
  • Proletariatet

Min man var lite förkyld när vår dotter föddes i v.24+1, och det blev inte bättre av den torra luften som var på neo. Han fick ha munskydd och vara där kortare stunder, jag låg ju uppe på mödravårdsavdelningen och nån var tvungen att berätta för mig hur hon mådde.
    Sen blev jag förkyld senare under sjukhusvistelsen, då bodde jag hos min svåger i närheten av sjukhuset och kom inte tillbaka till avdelningen förrens jag var frisk.
    För oavsett om mitt barn var större då, så finns det ju alltid mindre och känsligare på avdelningen.

Svar på tråden ni med som födde prematur o va förkylda...se hit...