• Kakgumman

Hemma med 3,5 åring

Har flyttat utomlands och är hemma hela dagarna med sonen, blir 4 i aug. Vad ska vi hitta på hela dagarna?
    Mån fm: gymmets barnpassning och bibliotekets sagostund
    Tis fm: engelskspråkig lekgrupp
    Ons fm: svenskspråkig lekgrupp
    Tors fm: simskola
    Fre fm: gymmets barnpassning 1 timme.
    I övrigt är det mycket frilek. Lite baka, måla, rita, pussla. TV är endast 20 min på kvällen i vår familj.
    För varmt för att cykla eller gå till parken.
    Många ouppbokade timmar!
    Alla era tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Hemma med 3,5 åring
  • Jojjanna

Oj, det var mycket aktiviteter! Det låter jätteskoj med allt och jag önskar jag hade lite mer ork att åka på lite mer sånt med min 3-åring. Han går förvisso på dagis 3-4 dagar/vecka men de övriga dagarna kunde vi kanske hitta på något sådant. Jag skulle verkligen vilja hitta en lek/dansgrupp åt honom men här finns det tydligen bara från 4 år...

Min 3-åring fullkomligt älskar att spela Nintendo DS, titta på film och få böcker upplästa för honom. Jag tycker inte att det är fel att låta honom titta på en film på 1,5-2 timmar. Han älskar Dora utforskaren och har lärt sig massor av engelska uttryck av henne. "Snälla, Please" är hans favorituttryck när han gärna vill få godis odyl. Eller vad sägs om "Mamma, pannkakorna är delishious!!!"

Får din son hjälpa till hemma? Min lille Alfons älskar att hjälpa till i köket som att sortera besticken från diskmaskinen och duka och det klarar han galant.

Sen får han leka själv en hel del. Han älskar att leka med lego, briotågbanan och sina leksaksbilar. Det kan han sitta med i timmar ibland...

• inkka

Oj, vilken massa aktiviteter. Spontant tycker jag nog de ouppbokade timmarna kan spenderas i lugn och ro, hemma eller någon annanstans med bara dig.

Jag har en dotter som blir 4 i september och en som fyller 2 i maj hemma. Vi går till öppna förskolan, kyrkis och dylikt 2-4 gånger i veckan. Det är nog för oss. Men, så har ju tjejerna varandra att leka med också.

Båda hjälper till med det de tycker är kul. Hänga tvätt och baka är favoriterna. Så pysslar vi (typ pärlplattor) ibland, läser sagor i mängder och ritar. Har precis börjat spela memory, vilket lilltjejen inte riktigt förstår än tyvärr.

Svar på tråden Hemma med 3,5 åring