• cicco

Erfarenhet fr IVI i Spanien

Hej!

Eftersöker någon/ra som har erfarenhet fr IVI kliniken i Spanien gällande ÄD. Har som sagt besökt AVA i Finland men vill gärna jämföra med IVI som jag också funderar på.

Visst, IVI ligger längre bort och det kan bli vissa språksvårigheter men i övrigt tycker jag att de verkar vara mkt proffessionellla. Tar tacksamt emot era erfarenheter

cicco

• Svar på tråden Erfarenhet fr IVI i Spanien
  • makima

Går själv på IVI kliniken i Madrid. Har bara gott att säga om dem och de är mycket professionella och duktiga.

Ang. språksvårigheter så får man en engelkstalande kontakt som man kan ringa till och fråga om saker och de följer även med dig inne på kliniken om du ska träffa någon personal som inte kan engelska.

Blev själv gravid på första försöket men det blev tyvärr missfall den gången.
    Är igång igen och disskuterar med kliniken när vi kan göra FET.

Fråga gärna om du undrar något. Antingen här eller på min sida.

makima

• makima

Glömde säga att det finns ett flertal IVI- kliniker i Spanien och de är säkert alla lika braSkrattande

• cicco

Tack för svar, makima och stort lycka till ditt nästa försök
    En fråga dock, hur kommer det sig att du valde IVI i Madrid och inte AVA i Finland el Riga som är betydligt närmare. Har ju själv funderingar på det här med anonymitet el inte. Skulle vara intressant att höra hur du resonerade!

• makima

Hej cicco!

Har skickat ett svar i din inbox

• makima
    supertrouper skrev 2009-01-23 19:08:01 följande:
    Någon som vet vad det kostar att göra ÄD på IVI i Spanien?
    Har lämnat ett meddelande till dig i din inbox.

/makima
  • mytrouble

Supertrouper: Det är svindyrt - kan jag säga för andra som ev undrar Penga mun 
    Spanien är dyraste landet för ÄD o likn - och kan vara upp till dubbelt så dyrt som en del billigare kliniker i Europa.

• cicco

Hej Supertrouper, IVI tar fr 8000-9000 euro för hela behandlingen. Sedan 1050 euro vid FET. Åbo tog 7400 euro så lite billigare. Känner inte till andra kliniker men det är säkert som mytrouble skriver, att det finns billigare i Europa t ex i Riga tror jag.

• Sleepingbeuty

Ja den dyraste behöver inte alltid vara bäst, det finns det ju många bevis på och det finns billigare än Åbo också.
    Goggla så hittar du.

• cicco

Sleepy: vem har sagt att dyrast skulle vara bäst?? Själv har jag funderingar/ intresse för Spanien därför att donatorn är anonym - skulle vara intressant att höra fr er som har erfarenhet fr IVI.

• mytrouble

Vad jag vet så är donatorerna anonyma i de flesta länder - därför att att de är lag på att de måste vara det - utom Sverige - (och Finland? och ev nån mer?) Som jag fattat det är det därför det finns så pass gott om donatorer ute i Europa... Flört

• cicco

Dock handlar dock min frågeställning om just IVI - därav rubriksättningen...

• cicco

• Sleepingbeuty

Jag har märkt under åren här på FL att många tror så.Det vara bara en liten passus

cicco skrev 2009-01-25 21:46:36 följande:
    Sleepy: vem har sagt att dyrast skulle vara bäst?? Själv har jag funderingar/ intresse för Spanien därför att donatorn är anonym - skulle vara intressant att höra fr er som har erfarenhet fr IVI.
  • Sleepingbeuty

ok, antar då att det är bara den kliniken du vill ha info om.Det får vi då respektera.
    Tror att alla här bara ville dela med sig av annat också av ren vänlighet och omtanke.

cicco skrev 2009-01-26 10:28:59 följande:
  • mytrouble

Cicco: Självklart ska vi hålla oss till din frågeställning - du är ju TS. Men när du själv motiverade ditt intresse för Spanien med att donatorerna är anonyma där - ville vi bara i all välmening tala om  - att så är det i alla andra länder också. Så du inte missförstått något. Inget illa menat. Det är att hitta ICKE-anonyma donatorer som är det svåra (som tex jag gärna vill ha). Lycka till! Kram Glad

• cicco

Sleepy och mytrouble: är lite uppskruvad ef alla turer men uppskattar er välmening

Har precis kommit tillbaks fr IVI nu och känner att de var väldigt bra på alla de vis. Kändes helt rätt och så hoppfullt tills läkaren genomförde gynundersökningen och inte tyckte det såg bra ut... Blev helt iskall när han sa att min livmoder är tvådelad och att det fortfarande ser ut som om jag har ett septum som skulle kunna 1) försvåra graviditet även vid ÄD 2) öka risken för missfall. Kan säga att det bara svartnade för ögonen. Har redan gjort en hysteroskopi för just septum för ca 1,5 år sedan innan jag började med IVF. Har sedan genomgått 5 IVF på både Fertilitetscentrum, Karolinska och CvL- hur är det möjligt att det kan ha missat detta?? Eller är det den spanska läkaren som inte sett rätt? Hans rekommendation är att för säkerhets skull göra ett nytt hysteroskopi hemmavid och sedan återkomma till dem. Så nu måste jag ta nya tag med detta och försöka få en tid som inte ligger alltför långt bort- suck jag är så trött så trött på detta att det inte kan få kännas lite positivt någongång. Usch, detta blev ett långt deppinlägg såhär på fredagkvällen... kram till er andra iaf och hoppas ni har lite positivitet i era behandlingar just nu

Svar på tråden Erfarenhet fr IVI i Spanien