• Igor

Alla vi 40+:are som plusat efter ÄD nr 2.

Hej
    Alla ni 40+:are som genomgått ÄD och lyckats med att få ett plus på stickan är välkommen till dettaa tråd.

Jag tänkte att vi här kunde diskutera allt från glädjeämnen till sådant som man oroar sig för.

Och om lyckan håller i sig kanske följas åt fram till förlossningen.

• Svar på tråden Alla vi 40+:are som plusat efter ÄD nr 2.
  • läslusen

förväntan68: Ja, bm sa till mig idag att de räknar från återförandet. Det skiljer ju i och för sig inte så mycket men ändå. Hur känns det i v.18?
    bette: trevlig semster och glad påsk!

• Igor

Hej Bette
    Började också trappa ner efter vecka 10 men långsamt. slutade först helt efter 4-5 veckor dvs i vecka 14-15.

• MoJ

Hej Bette
    Nedtrappningen av medicinerna har förvirrat även mig. AVA Åbo sa att jag ska sluta tvärt i v 10, men det går ju som sagt att räkna på olika sätt. Bad dem förtydliga och ge mig ett konkret datum. Fick nedan svar:

Vi räknar tiden så att när vi gör insättningen, är det två veckors graviditet, testdagen 4 veckor

och det betyder att du skulle använda mediciner ungefär till 24 april . Sen kan du sluta helt och hållet, båda mediciner.

Har era kliniker motiverat varför de vill att ni trappar ner medicinerna? Jag tar 2x400 mg progesteron och 3x2mg progynon dagligen.

/J

• förväntan68
    läslusen skrev 2009-04-07 17:51:18 följande:
    förväntan68: Ja, bm sa till mig idag att de räknar från återförandet. Det skiljer ju i och för sig inte så mycket men ändå. Hur känns det i v.18? bette: trevlig semster och glad påsk!
    Hej Cemali!
    I 18:e veckan känns det riktigt bra. Igår gjorde jag UL och såg den jättesöta livliga bebisen. Å hej å ho så söt den är. Jag har lämnat prover och allt såg så bra ut. Det är först nu som jag vågar tro på att det blir en baby
  • Majorna

Hej alla,

Jag har också plussat ! Trodde inte att det var sant när jag fick HCG-provresultatet! Helt ofattbart efter så många försök (dock är detta första ÄD-försöket). Ska göra VUL om två veckor först (fick ingen tid nästa vecka), så det är bara att vänta. Ser allt bra ut skriver jag in mig på listan.

Glad påsk till er alla!

• Bette

Har nagon av er haft bruna spottings i borjan av graviditeten? Jag hade lite igar, jag hade aven i borjan innan jag plussade. Det borde val inte vara nagon fara. Just nu sitter jag i Spanien. Man kan val flyga nar man ar gravid i borjan, det ska val inte vara nagon fara.

Bette

• Grynet
    Bette skrev 2009-04-08 18:28:38 följande:
    Har nagon av er haft bruna spottings i borjan av graviditeten? Jag hade lite igar, jag hade aven i borjan innan jag plussade. Det borde val inte vara nagon fara. Just nu sitter jag i Spanien. Man kan val flyga nar man ar gravid i borjan, det ska val inte vara nagon fara.Bette
    Hej, det sägs att du kan ha det. Jag oroade mig för detsamma men se jag var gravid och grynet växer och har det bra. Nästa delmål är VUL v 12 och det vanliga V 14/15 för att se så att allt är Ok med Grynet.

Ha en härlig semester och njut
  • förväntan68
    Bette skrev 2009-04-08 18:28:38 följande:
    Har nagon av er haft bruna spottings i borjan av graviditeten? Jag hade lite igar, jag hade aven i borjan innan jag plussade. Det borde val inte vara nagon fara. Just nu sitter jag i Spanien. Man kan val flyga nar man ar gravid i borjan, det ska val inte vara nagon fara.Bette
    jag hade brunt från vecka 5 och det varade några veckor. man blir så orolig. Fick ordination med c-vitaminer (dunderkur) och öka med ultrogest. Skriv till din klinik och fråga doktorn. Men hur som helst mina spottings försvann senare och babyn den är forfarande där.
  • Bette

De har skrivit att det ar implantation pain som jag haft och att det ar ingen fara. Jag har tagit fler vagitorier vissa dagar. Ater mycket frukt har sa det borde inte vara nagon fara, tar mina vitamintabletter har varje dag ocksa. Sa du hade ocksa spottings i borjan, jag tror att det ar ganska vanligt.

Bette

• läslusen

sardin: Stort grattis!!!
    förväntan68: Vad roligt med UL och att få se den lilla bebisen!
    bette: lugnande att höra!

• Pigan

Bette: Förutom 4 st störtblödningar har jag haft bruna flytningar från testdagen (RD7) och fram till att jag slutade med östrogenet (i v.11). Nu har jag bara "vanliga" flytningar.Går in i vecka 13 imorgon.

• Bette

Tack sa mycket for alla svar, det kanns bra faktiskt. Jo det ar bruna flytningar typ. Jag tror ocksa att det beror pa att vi far sa mycket hormoner, det blir ju lite annorlunda for oss som genomgatt det här.

Det ska bli spännande att se om det är en eller tva därinne. Far reda pa det nästa vecka.

Kram

Bette

• Bette

Förväntan68: Grattis till UL. Vad kul att se lilla parveln. Jag är sa spänd, det ska bli kul och se om det är en eller tva därinne.

Ha en superpask allihop {#lang_emotions_smile}

Bette

• förväntan68
    Bette skrev 2009-04-10 12:41:37 följande:
    Förväntan68: Grattis till UL. Vad kul att se lilla parveln. Jag är sa spänd, det ska bli kul och se om det är en eller tva därinne. Ha en superpask allihop Bette
    Bette
    Jag tror att bruna spottings upphör när moderkakan tar över produktion av hormoner och den kan ställa in sig exact.
    Hur går det förresten för dig, i vilken vecka är du

Till er andra, min lilla baby sparkar varje dag, det är så mysigt. Tack för alla hälsningar
  • Grynet
    MoJ skrev 2009-04-08 09:58:53 följande:
    Hej BetteNedtrappningen av medicinerna har förvirrat även mig. AVA Åbo sa att jag ska sluta tvärt i v 10, men det går ju som sagt att räkna på olika sätt. Bad dem förtydliga och ge mig ett konkret datum. Fick nedan svar:Vi räknar tiden så att när vi gör insättningen, är det två veckors graviditet, testdagen 4 veckoroch det betyder att du skulle använda mediciner ungefär till 24 april . Sen kan du sluta helt och hållet, båda mediciner.Har era kliniker motiverat varför de vill att ni trappar ner medicinerna? Jag tar 2x400 mg progesteron och 3x2mg progynon dagligen./J
    Håller med att det är förvirrat, jag ska halvera min v 11, och hålla på till vecka tolv.
    Jag fick maila vika fatim de menade när jag dessutom skulle följa ultraljudet vilken vecka jag är i. Nu tror jag att det är klarare, ska halver den 21 april.
  • Bette

Hur har ni raknat, fran vilken dag borjar graviditeten. Jag har raknat aggplockningsdag som agglossningsdag, da ar jag i vecka 7 nu. Far se hur barnmorskan raknar nar jag traffar henne nasta vecka, ska dit da. Nu pa torsdag blir det forsta VUL for att se om det ar en eller tva, det verkar som alla kliniker vill ha detta VUL annars menar jag sa gor man ju inget VUL utan gor ultraljud forst i vecka 18 eller vad det ar. Hur kande ni er i vecka 7?  Jag mar prima, lite svullen mage dock. Nar borjade ni kanna er mer hungriga?

Kramar

Bette

• Wilja

Jag har fortfarande inte fått något besked från Olga ang nedtrappning av medicinerna. Jag är nu i v.10. Hur ska ni göra? Jag får väl härma er antar jag.
    Bette, vad spännande med vul på torsdag! Jag tycker inte att jag har varit så hungrig faktiskt, kanske att det har blivit en kvällmacka oftare än innan. Min mage är också väldigt svullen och jag har redan köpt ett par mammabyxor att ha hemma på kvällarna då magen är extra stor kvällstid.

Kram Wilja

• MoJ

Hej! Hoppas påsken varit skön! Det har verkligen varit skönt att vara ledig. Har varit på barnkalas, påskmiddag med svärsläkten samt försökt vara ute i det fina vädret så mycket som möjligt, men även passat på och sovit massor och lyssnat på kroppen i största allmänhet.

Bette- Även jag räknar äggplock som ägglossning. Det skiljer två dagar från hur AVA-Åbo räknar och en dag från hur min svenske läkare räknar trots att han mätte embryot i v 6 till 5mm och sade att det innebar att jag var i 6+4 (?!?) Enligt vårt sätt att räkna skulle det varit 6+5, vilket stämmer med de 5 mm. Men det spelar ju egentligen inte så stor roll. Jag tycker mest att det är spännande att kunna följa graviditeten så exakt! Det är jätteläckert att få se embryot så tidigt på UL och jag håller båda tummarna för torsdag, en för varje.

För mig kom illamående och trötthet som ett brev på posten v 7. Oavsett hur många timmar jag sover blir jag plötsligt supertrött. Det kan komma närsom, men värst är det på kvällarna och direkt efter medicinering. Jag mår ständigt tjyvtjockt och har svårt att tänka på mat eftersom jag vet att det mesta gör mig illamående, speciellt mat som luktar. Vilket är en total kontrast mot mitt vanliga jag. Nåväl, det känns faktiskt som en ganska skön bekräftelse på att jag är gravid och jag försöker äta lite och ofta för att få i mig det embryot behöver för att utvecklas och växa. att det är bra för enligt något jag läste går ämnesomsättningen ner rejält ca v 8. Frukt är min räddning! Kan få ett äpple att räcka i flera timmar för att hålla illåmåendet på rimlig nivå under ett långt möte.

Undrar när det tidiga illamåendet normalt går över? Pinsamt medveten om att för vissa är det först efter förlossningen.
    /J

• MoJ

Även jag fick en liten blödning när vi precis anlände till hotellet i Italien i graviditets v 6 (5+3). Blev förskräckt och ringde sjukvårdsupplysningen i Sverige som lugnade oss med att en del kvinnor dels kan få en liten blödning när menstruationen skulle ha kommit, dels att livmodertappen förändras och kan orsaka en liten blödning.
    /J

• Sanca

Det är verkligen fascinerande hur olika graviditeter kan vara, men ganska jobbigt när man vill ha ett facit att rätta sig efter. Själv så har jag i princip inte varit illamående alls, nån gång, heller inte haft någon brutal trötthetskänsla som jag inte haft tidigare (dvs somna i soffan på fredagkvällen). Det beror säkert på en mängd faktorer, det som jag tror varit särskilt bra för mig är att ha haft en lugn och harmonisk arbetsmiljö för första gången på flera år.

Allt sedan min graviditet klassades som "normal", dvs när det bara var ett foster kvar så har jag tränat (pump o styrketräning, promenader). Nu har jag även börjat på gravidvattengympa, väldigt härlig kombination med vanlig vattengympa för överkroppen. Sen tränar vi andning och avslappning och fikar och pratar om den kommande förlossningen. Bra sätt att närma sig den för mig. Jag har hela tiden bara tänkt kort tid framåt och då är förlossningen mycket långt borta. Nu är det "bara" ca 12 veckor kvar och tiden börjar plötsligt gå mycket snabbare igen...

Grattis o lycka till framöver till alla nykomlingar på den här sidan!

Inte lång tid kvar för er "gamlingar" som ligger i topp på BF-listan - hur känns det?

Svar på tråden Alla vi 40+:are som plusat efter ÄD nr 2.