• hotten

just kommit hem ifrån 3 veckor på Bahia Feliz

Vi har nu kommit hem efter 3 veckors semester på Bahia Felizia, Gran canaria.

Vi brukar vara några veckor-månad nästan varje vinter på GC, oftast poerto rico. Dottern är även döpt på GC i san augustin svenska kyrkan. Så GC har varit som ett andra hem för oss under senaste 10 åren, fast vi rest rätt mycket annanstans oxå.

Kanske vill du läsa vår blogg (som jag uppdaterat nästan varje semester dag)? eller har nån specifik fråga som jag kanske kan hjälpa dig med?
    isåfall - Kontakta mig så får du adressen till min blogg! (vill veta vem jag ger den till)

• Svar på tråden just kommit hem ifrån 3 veckor på Bahia Feliz
  • mamma är bäst

Tjosan hej, jag har ju redan spanat in din blogg. Spännande!

Vi åker ju som sagt till andra sidan ön, playa Amadores. Du får gärna tipsa om sånt vi inte bör missa i Puerto Rico med omnejd, någon restaurang man inte får missa eller kanske någon man ska undvika? Har du koll på var det finns billiga (hyfsat) i Puerto? Vet att du brukar rekommendera Atlantico, men det känns lite väl långt bort för att köpa frukost, dryck och pasta för några dagar, men vill heller inte slänga bort pengar på dyra hotell-minimarkets om det finns en Spar eller liknande runt hörnet...

• hotten

hej igen, det finns spar lite varstans där det finns 2 LITE större mat affärer (kanske spar) i shoppingen i puerto rico.
    sen kan det ofta va billigare i shoppingen europa (ligger högst upp mellan gamla poerto rico å amadores)

när vi kom nu till flygplatsen så fick vi tom reklam med rabatt till sparköpen, å där var alla spar uppmärkta.. så kika efter sån reklam. några delade ut sånna å palmitos park reklam.

Du får naturligtvis inte missa marknaden i argunegin på tisdag förmiddagen. å så måste ni till poerto mogan (väldigt annorlunda mot övriga gc, vackert)

billig å supergod mat kan jag reka i puerto rico shoppingen, direkt när man skall in i shoppingen från mcdonnalds hållet förbi karusellerna, nere vid vägen brevid taxi stoppet. (du ser direkt vad jag menar när du är där, finns bara ett taxi stopp å ett mcdonnalds)

lika så inne på shoppingen nere (de flesta matställena är på andra våningen)på vänster sida från stranden uppåt sett. (namnet kan vara san miguel, som ölen heter, men ej säker)
    mitt emot finns en restaurang med enormt stora vinglas uppdukat, ser fint ut, men har urkass mat!!!

gillar ni pasta så finns det (funnits iallfall, han inte dit denna resa) en super härlig pasta speciel (pasta i alla variationer, å pizza) ställe i playa de cura (nästa by från amadores) i shoppingen andra våningen brevid spelhallen, logo-kycklingar som kommer ur skalet på fönstrena/servitrisernas kläder mm (går heller inte att missa då det finns bara en spelhall, å max 5 matställen där i de lilla shoppingen!

i amadores är det byggt en hel del sista tiden så jag vet inte riktigt vad som kan finns där, har inte funnits nått egentligen.. mer än usla matställen på stranden å några små krimskranms affärer på stranden..

• mamma är bäst

Tusen tack för många bra tips, Hotten!

Jättebra att få lite tips och varningar om restauranger. Förra året på Teneriffa åt jag på flera kassa ställen längs strandpromenaden. Sista kvällen ick vi mot byn istället för stranden och hittade en toppenrestaurang, något dyrare men med GOD mat. Så strandrestauranger undviker jag numera...

• hotten

jag brukar aldrig äta på strandrestauranger, men man kan ju stanna till för lite drickbart

föresten de som slog mig denna resa var att många taxibilar hade stor bilbarnstol (dock förmodligen framåtvänd men ordentlig sån stor för även mindre barn - ej spädisar) i bagaget!
    Det har jag aldrig sett förut utan vill man ha sånt så har man fått beställa en taxi med bilbarnstol å det har kunnat vara svårt att få. Nu såg jag det flera gånger!

• Martha

Hejhej.. Vill gärna läsa din blogg.. har själv varit på Bahia Feliz när jag var liten.. antar att det hänt mycket sen dess så det skulle vara skoj å se å läsa om er semester där.

♥♥♥♥ Havanna 051014 & Malva 070326 ♥♥♥♥
  • 3mamman

Låter underbart att resa så länge varje år. Fungerar det väl med barnens skola etc?

• hotten

3 mamman, nu i jul nyår tex så var vi borta 3 veckor 17/12-7/1
    vilket betyder att barnet behövde bara vara ledig 2½ dag innan julledigheten å vi kom hem på kvällen den 7 å skolan började den 8:onde.. så 2½ dag ledigt så jo det fungerar bra..

är man månader så finns svenska skolor (som man kan gå på om man stannar minst 3 veckor)tex i thai, GC, Tenriffa mfl.. å då följer de planeringen å böckerna från hemskolan.
    Fast nu går dottern bara i 2 an så vi har inte varit längre tider under skolterminen än.

• totinona

Hej hotten,

Vi funderar på att åka till Bahia Feliz i slutet av februari och bo på Blue village playa feliz. Känner du till det hotellet? Är det ok eller vilket rekommenderar du?

Vi är 6 vuxna + vår dotter på snart 2 år.

Finns det restauranger och små affärer i närheten eller får man åka nån annanstans då? Vi funderar på att välja till halvpension.

• fructizz

Vi är också lite sugna på GC, har du några tips på vart du hittar billiga resor?

Även hotelltips mottages gärna

• hotten

totiona: rek verkligen playa feliz! varmt vatten vid poolen, gott om plats å lediga solstolar! frächa toan mm vid poolen - renoveringen är ej helt klar än.
    en minibit (genväg) till orqidea så får du underhållning på kvällarna.

maten deras vet jag inte annat än att lunchen var samma usla menu som de andra hotellen (cocoloco baren, monte fleliz - tillhör ju samma hotellkedja nu). Middagen såg jag aldrig där men verkligen trevligt å frächt såg matsalen ut att vara!

enda minuset KAN vara OM ni inte får lägenhet nära poolen, då kan man hamna lite sämre till men det är ju ändå inget i jämförelse på hur de är på de andra hotellen i området...

du har torget med några små affärer å restauranger nära, men inget att hurra för..

mailar dig min hemsida adress privat, så kan du läsa min blogg där å se foto även från playa feliz.

fructizz: jag rek alltid poerto rico, bästa vädret!, nära till allt du behöver, bra kommunikationer, ändå relativt lungt. Enormt barnvänligt med parkpromenad ända från stranden till shoppingen.
    MEN ett hotell långt ner i dalen för annars blir det många trappor å inte barnvänligt!
    fritidsresors "Revoly playa" är alltid ett säkert kort, underhållning på kvällarna, bra mat, varmt vatten i poolen, snabbköpt i hotellet, inga trappor till strand/centrum, bra läge osv..

vings har oxå bra terassemar å framför allt hotellet ovanför (ser likadan ut som terassemar så kika på nätet/katalogen)

• fructizz

Åh vilka bra tips, du svarade nästan på min andra frågor,om det verkligen är varmt där om man åker nu?

• hotten

he he NEJ man vet inte om det är varmt, vädret på canaris är snabbt omväxlande under helavintern.

en dag kan man behöva ha tjocka flees jackor/täckjacka, å vi hyrde tom värmefläckt till rummet. EN annan dag var der jätte varmt hela dagen men blåste upp till storm å regn på kvällen.
    men har man tur så kan man gå tom i shorts å t tröja även på kvällen i både 1 å 2 veckor i rad.
    som svensk sommar man vet aldrig! samt att tex bahia blåser det ofta å mycket..

• Annaellenj

Hej!! Vi ska till Bahía feliz nu i mars. Ja har bara en fråga igentligen, när man tar transfer el taxi hur fixar man barnstol då? Har en 11mån bebis med då och tycker de känns otäckt att man släpper på det bara för vi är utomlands. Finns de så man kan förbokas med taxibolaget? Fritidsresor hade ingen i/till bussen.

Kan tänka mig om man tar "stadsbuss" till stan kan hon vara fastspänd i vagnen så då kanske de känns lite bättre för mig på nå vis haha.

Svar på tråden just kommit hem ifrån 3 veckor på Bahia Feliz