• jessamy

Mammor i Belgien?

Hej hej alla där ute.

Jag är en svensk tjej med belgisk sambo. Vi bor för tillfället i Sverige med våran nästan 3 veckor gamla dotter. I sommar ska vi vara i Belgien i 3 månader =)

Finns de flera mammor där?? Så man kanske kan gå på en fika date eller nå liknande??

• Svar på tråden Mammor i Belgien?
  • lisenlil

Hej

Det verkar visst inte finnas så många svenskar bosatta i Belgien här på familjeliv förskte starta en tråd om att bo i Bryssel inga svar ännu tyvärr....
    Men du som har en Belgisk sambo kanske kan lite om landet och folket ändå ?

• jessamy

Hej hej.

vad funderar du över?

Det finns en sida. www.sviv.se där kan du också hitta svenskar i världen =)

Men fråga på så ska jag försöka svara.

Bodde dock inte i bryssel men iaf :)

• lisenlil

Tack för tipset om sidan.!

Jag funderar lite allmänt på hur prisnivån är och om befolkningen är bra på engelska? Är folk öppna i allmänhet?

Nu vet jag inte om vi kommer våga ta steget och flytta men samtidigt så bör man kanske ta chansen. Den kanske inte kommer igen.

• jessamy

Varför skulle du flytta dit?

Folk kan prata engelska och man kan göra sig förstådd även om jag upplever att folk i sverige är bättre på engelska..

Folk är trevliga och det går att prata med dom. Priserna är ungefär de samma. 1 l mjölk = 1 euro. Ungefär.. om vi säger att 1 l mjölk är 10 kr här.

Priser på hyror är väl i princip som im sverige men att man får betala för värme och vatten etc.

Tåg och busspriser ungefär de samma..

:)

vad funderar du mera på?

• lisenlil

Hej

Tack för infon vet inte om vi kommer flytta dit men min man har fått förfrågan om en tjänst i eu parlamentet men inget är säkert han är i Bryssel nu på tjänsteresa. Det känns som ett stort steg att flytta utomlands vi har en dotter som snart är två och jag pluggar funderar på om allt går att ordna jag tänkte kanske plugga på distans. Man kanske ska ta chansen att prova på något annorlunda vet ju inte när den kommer igen.

• jessamy

Klart man ska ta chansen.. Scandinavian school of brussels finns ju om ni blir kvar i Belgien för din dotter.. Om din man jobbar för eu får hon säkert gå där. terminsavgiften är dyr men kanske är så att dom står för kostnaderna..

Belgien är ett trevligt land med korta avstånd.. Om man vill åka till holland, tyskland, frankrike, luxemburg ärde inte långt borta.

bara att fråga om du undrar över någonting..

läsa på distans går ju..tentorna kan bli svåra, men man måste ju åka till sverige på besök ibland så det är bara o åka hem. beror ju iofs på var du pluggar..

sas flyger från bryssel..

Svar på tråden Mammor i Belgien?