• SommarDahlia

    Satsen storlek någon betydelse?

    Min sambo har blivit opererad för pungbråck, vilket tydligen kan leda till nedsatt fertilitet.. min fråga är ifall satsens storlek kan säga något om fertiliteten? typ att ju större sats desto större chans att där finns gott om spermier eller de har ingen betydelse?
    Tack för svar!!

  • Svar på tråden Satsen storlek någon betydelse?
  • lillsnutt

    Har mer att göra med kvaliteten på och mängden spermier i det som kommer. Spelar ju ingen roll hur stor sats killen har om det inte finns några spermier eller spermier med dålig kvalitet i. Dessutom krävs det ju bara 1 bra spermie för att det ska bli något

  • SommarDahlia
    Svar på #1
    detta är jag medveten om... det jag undrade är mer om en kille kan ha jättestor sats utan att där finns en enda spermie..
  • FruNaftra

    Storleken på satsen har ingen betydelse, en man kan ha stor sats och ändå dåliga spermier.


    SommarDahlia skrev 2009-01-07 15:02:09 följande:
    Svar på #1detta är jag medveten om... det jag undrade är mer om en kille kan ha jättestor sats utan att där finns en enda spermie..
  • Simba79

    lillsnutt skrev 2009-01-07 14:57:45 följande:


    Dessutom krävs det ju bara 1 bra spermie för att det ska bli något
    Spermierna måste samarbeta för att bryta ner proteinerna i äggets skal, en ensam spermie klarar inte det själv. Så det är lite krångligare än att "först fram vinner".

    Om man däremot gör IVF med ICSI räcker det med en spermie/ägg
  • Esping

    Jag tror inte att det är så sannolikt att det inte finns en enda spermie om mannen har en jättesats, då är det ju sannolikt sperma med i satsen. Däremot säger det ju ingenting om kvaliteten.

    Om mannen däremot har en väldigt liten sats kan det tyda på att det inte finns någon sperma i satsen, bara vätska från prostata och annat, och alltså inte en enda spermie.

    (Talar av egen erfarenhet, min man saknar sädesledare och har därmed en liten sats, ca 40% av en normal. Han har följdaktligen inte heller en enda spermie i sin utlösning)

  • FruNaftra

    Angående din man så kan jag säga att min man också har mycket liten sats. Ca 40-50% av det normala. Har har OK spermier men dessa är för få.


    Esping skrev 2009-01-10 22:43:50 följande:
    Jag tror inte att det är så sannolikt att det inte finns en enda spermie om mannen har en jättesats, då är det ju sannolikt sperma med i satsen. Däremot säger det ju ingenting om kvaliteten. Om mannen däremot har en väldigt liten sats kan det tyda på att det inte finns någon sperma i satsen, bara vätska från prostata och annat, och alltså inte en enda spermie. (Talar av egen erfarenhet, min man saknar sädesledare och har därmed en liten sats, ca 40% av en normal. Han har följdaktligen inte heller en enda spermie i sin utlösning)
  • Bling1975

    Min man har också väldigt liten sats och hade från början extremt få spermier. Nu har han inga alls. Jag tror att en liten sats kan vara ett tecken på att något är fel. Med en stor vet man dock inte, det beror nog på vad problemet beror på.


    Stitch längtar efter Lilo
  • Andreas9

    Har man lika mycket spermietäthet i satsen så är det så klart mycket bättre med en stor sats än en liten.

Svar på tråden Satsen storlek någon betydelse?