Hur går det med era barn som har syskon på dagis?
Min tjej undrar om hon får börja på dagis nu igen.
Hur gör ni som har prematura barn hemma med syskon? Jag menar med infektionsrisken osv. Drar de hem mycket från dagis?
Min tjej undrar om hon får börja på dagis nu igen.
Hur gör ni som har prematura barn hemma med syskon? Jag menar med infektionsrisken osv. Drar de hem mycket från dagis?
Jag har en liten på 8 mån (5mån korr) som är född v 26+2 och storebror 2,5 år har fått gå på dagis precis som han brukar! Han har bara blivit smittad en gång då storebror vart riktigt dålig själv annars har jag vart väldigt noga med att tvätta händerna hela tiden och nu i RS sesongen har jag faktiskt gjort så att jag duchar och byter kläder på storebror när han kommer hem från dagis just för att rs baccelusker kan sitta kvar i upp till ett dygn på kläder,leksaker mm!
Jag spritar hans händer då & då och även mina egna när vi är ute eller förkylda själva!
Så svårt att veta hur man ska göra men våra läkare på neonatalen sa att vi absolut inte kunde ha storebror hemma en längre tid för han skulle få ha sin vardag och sina rutiner som han är van vid och det har verkligen funkat för oss! Hämtning och lämning kan vara rätt jobbigt om barnen är inne då vi aldrig skulle ta in lillebror på förskolan, men då har fröknarna i mån av tid klätt på storebror tills jag ska hämta :)
Tack och lov är RS sesongen mild iår fick jag veta sist när lillebror fick sin RS spruta!
Min lillskrutt var ständigt förkyld, men han har å andra sidan mkt trånga luftrör så behövs inte så mkt för att han ska bli täppt och få astma. Det blev några penicilinkurer första året men nu var det länge sen sist.
Jag har ringt till dagiset nu. Hon ska få börja i nästa vecka. Vi ska försöka inrikta oss på att hon ska få vara där de timmar de är i skogen eller ute på gården.
Tack för era svar.
Mina två äldre barn är på förskola/F-klass. Sedan RS startade möter dock personalen i dörren när jag hämtar o lämnar. Tar inte med min lilla tjej (7 månader okorr, f v 27+1) in. Tycker inte att vi varit särskilt mycket sjuka den här vintern, men vi är noga med handhygienen.
Har precis fött min dotter i vecka 32+5 och ligger på neo med henne... Men mina stora går heltid just nu på förskolan då de bor hos farmor och farfar.. Sen kommer de gå 15 timmar per vecka när vi kommit hem. Det kommer inte funka att de inte får åka dit då de verkligen behöver det då de är 4 och 5 år gammla.. Hoppas det skall funka ändå. Får sprita händer och tvätta händer osv ordentligt och se till att barnen byter kläder när de kommer hem direkt..
Min tjej har inte varit på dagis på nästan 4 månader. Först bodde vi i lund, hela familjen. Sedan flyttade vi till ett sjukhus lite närmare hemmet, dock 5 mil. Jag sov på sjukhuset varje natt medans resten av familjen sov där varannan natt. Vi försökte att få henne att gå till dagis men hon vägrade. Naturligtvis har hon fått träffa sina kompisar ändå. Det var först idag som hon sa att nu ville hon till dagis.
Då dagiset är på landet tror jag inte att det ska bli några större infektioner därifrån. De ä alltid i skogen ett par tim om dagen sedan fösöker de äta de minst ett mål om dagen ute.
Det är dilemmat, att de blir smittade... vi fick rådet av doktorn att vänta in så bebisarna var starka nog, vägde över 4kg och var i övrigt friska innan storasystern började på dagis. När hon gjorde det tog det en vecka så var alla tre snoriga =(
Men å andra sidan så blir de härdade och immuna och kanske slipper snuv-karusellen när de själv börjar på dagis. Men vänta in så att läget är stabilt med bebisen...
PS: Hon var till en början med en stund på förmidddagen när de hade utevistelse för att få springa och leka av sig och spritade händerna innan hon kom hem...
K skulle ha börjat som imorgon men dagisfröken ringde hit o sa att magsjukan härjade så vi avvaktar någon vecka.
Vi har storebror 4 år endast under utelek. Han går ca två tim per dag. Det funkar fint, han får "rusa av sig", cykla, åka pulka, men framförallt ha en kontinuelig kontakt med sina kompisar.
Fram emot vårkanten skall han väl få börja som vanligt igen. Men nu med influensa, rs virus, vinterkräksjuka och vattenkoppor på avdelningen, så vågar vi inte riskera nåt. Skulle bli jobbigare för hela familjen om det blev ännu mera sjukhusvistelse.
Jag hade två dagisbarn.
Mina fick gå som vanligt,bytte deras kläder,tvåttade händer o spritade händer.
De fick inte hålla på med lillebror om de var snoriga eller så.
När jag skulle hämta låg lillebor ute i vagnen,jag såg honom genom fönstret på dagiset.
Han klarade sig i över te månader sedan fick han visserligen RS-viruset men då var barnen hemma på jullov.
Hade jag vetat hur det här året hade sett ut hade jag tagit vårdnadsbidrag istället. Sjukdomarna går i varandra hela tiden och storebror är mycket trevligare att umgås med när han inte går på dagis. Tycker egentligen dagiskonceptet är toppen, men håller på att bli galen på alla ögoninflammationer, bihåleinflammationer, öroninflammationer, långvariga hostor och vinterkräksjukor. Börjar starkt överväga att säga upp dagisplatsen och bli en hemmamamma istället!
Min stora tjej får endast vara på dagis när de är ute. En dag i veckan är hon där en timme, sedan är det två dagar i veckan som hon kan vara där två timmar. De andra barnen är uppdelade i grupper och några är inne och några är ute och så byts det av medan min tjej är ute hela tiden. Det har fungerat bra, personalen är bra med att skjutsa in några i taget och släppa ut några nya så att hon aldrig blir ensam ute. Än så länge har hon inte klagat, visst händer det när jag kommer att hon vill gå in med de andra och äta men då säger jag bara snabbt syrran sitter i bilen och att vi har ju mat hemma som vi skall äta och vad vi skall göra på em, måla, baka, leka med lera etc och då rusar hon glatt till bilen.
Sedan tvättar och spritar hon händerna noga när hon kommer hem, glömmer jag någon gång som idag då vi var en sväng hos mormor så påminner hon direkt.
Tror att hon är den enda dagisungen som inte har varit sjuk denna vintern, det verkar alltid vara 4-5 barn som är hemma sjuka. Minstingen har fått en infektion men den kan pappa ha fått hem från jobbet eller från affären, så det kan man nog inte skylla på dagis. Minstingen får synagis så jag håller tummarna på att vi klarar oss från RS denna säsongen.