• Ell

Prematur som vägrar att äta helt plötsligt! Hjälp!

Vi har en liten tjej på 5 månader (egentligen 3 månader men hon är född för tidigt) och senaste veckorna har hon börjat trassla jättemycket med maten, hon vrider och vänder sig och slår med händerna mot flaskan, allt för att inte äta! Hon verkar inte alls hungrig längre! Innan åt hon ca 100 ml var tredje timme med ett längre uppehåll på ca 5 timmar på natten men numer äter hon typ 40-60 ml var fjärde timme efter sååååå mycket trugande och på natten kan hon sova 7-9 timmar utan mat! Vi provar såklart att väcka och mata men då vägrar hon, bara ligger med flaskan i munnen men suger inget.

Detta har gjort att hennes viktökning stannat av helt och då hon är prematur och bara väger 3700 gram är det katastrof! Vi vet inte vad det är för fel och BVC vet inte heller och tycker sond kan vara ett alternativ. Men vi vill ju veta VARFÖR hon inte är hungrig och på så sätt lösa problemet! Hon är inte förkyld, har ingen infektion, är inte gnällig utan glad och pigg men vill knappt äta.

Nån som varit i samma situation eller har nåt tips?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer & Junie ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-07 15:37
    TACK så jättemycket till alla som engagerar sig och tar sig tid att utförligt beskriva och förklara! Jag uppskattar det verkligen!
  • Svar på tråden Prematur som vägrar att äta helt plötsligt! Hjälp!
  • Klara 80

Min flicka vägde 610 g när hon föddes i v.26. Kom inte riktigt ihåg vad hon vägde när maten började strula, men hon har alltid varit liten. Hon åt på flaska tidigare, men sedan vid ca 4 månaders ålder (1 mån korr) så började hon protestera mer och mer, ville inte ta flaskan och matningarna tog jättelång tid. Vid fem månader vägrade hon äta helt och de fick sätta tillbaka sonden i näsan. Sedan dess har hon vägrat flaska och inte velat äta eller dricka annat med tiden. Dessutom började hon kräka jättemycket. I oktober fick hon en knapp på magen där vi ger maten.

Vi har gjort massa utredningar... ofta börjar de strula med maten om de har reflux så hon har fått medicinering med Losec. Det hjälpte inte i hennes fall, men det kan ju vara något sådant din tjej behöver? Har ni gjort några undersökningar?

• Ell

Klara: Nej vi har inte gjort några undersökningar alls. Hon var förkyld strax innan jul och blev inlagd på sjukhus, då fick hon sond då hon krånglat med maten i över en vecka och hade gått ner i vikt. Då berodde matkrånglandet på att hon var så snorig men nu har hon varit frisk länge och krånglar fortfarande. Vi ska träffa BVC läkaren idag så då ska jag ta upp det igen. Hon kräks dock inte alls mycket, nån gång ibland bara.

Ville hon inte prova smakportioner heller? Jag ska fråga om vi kanske kan börja litegrann med det då hon ändå är såpass gammal även om hon är liten.

Hur funkar knapp?

• Klara 80

Hoppas det går bra hos läkaren idag!!! Håller tummarna! Kanske går det bättre med lite goda smakportioner eller gröt för er.

Nej, hon ville inte äta smakportioner heller, har fått i henne någon liten sked då och då, men nu tar hon ingenting alls. Vi tränar med hjälp av logoped och hoppas att hon ska börja äta snart. Knappen fungerar precis som en sond, fast den är inopererad direkt i magsäcken, ser ut som en liten knapp på magen. Smidigt i gemförelse med sonden som hon hade jättelänge.

• kengru

DEt verkar som att barn rent generellt går igenom såna faser, att de tillfälligt inte vill äta, prematurer som fullgångna. Om hon inte är påverkad är sond inte alls en bra idé. Studier har visat att sonder inte är bra för barns aptiter, det stör mer än det hjälper, undvik det så långt det bara går är mitt råd.

• kengru

TS; Har ni kollat hennes mandlar? snarkar hon? Min son hade ätstörningar sina första två år, men när de tog bort hans mandlar p polyper så vände det. Neo i Uppsala sa att det är en otroligt vanlig problematik hos barn som de flesta läkare missar, då de helt enkelt inte har vet att kopplingen finns.

• Ell
    kengru skrev 2009-01-07 10:56:33 följande:
    TS; Har ni kollat hennes mandlar? snarkar hon? Min son hade ätstörningar sina första två år, men när de tog bort hans mandlar p polyper så vände det. Neo i Uppsala sa att det är en otroligt vanlig problematik hos barn som de flesta läkare missar, då de helt enkelt inte har vet att kopplingen finns.
    Hon snarkar inte alls.

Nej jag vill inte heller ha sond utan en lösning på varför hon strejar så mycket. Besöket hos BVC gick jättebra, hon är helt frisk från infektioner så det är inget sånt. De tyckte vi kunde börja med smakportioner av gröt ifall det är så att hon är trött på ersättningen efter fem månader och så kan det ju vara. Hon hade ökat 85 gram sen i fredags också och det var jätteskönt att höra! Vi ska inte truga mer än 30 minuter heller och prova att ha fyra timmar mellan måltiderna så hon blir riktigt hungrig. Innan var deras råd att ge mat vid minsta pip men med tanke på att hon är så nöjd och nästan aldrig är gnällig funkar det inte bra för oss. Det känns skönt att ha en plan nu i alla fall, så smakportioner en gång om dagen nu i en vecka och mata så mycket/lite hon vill ha men var fjärde timme bara så blir det ny vikt om åtta dagar.
  • Trulis78

Hej!
    Nu har inte jag en prematur men ändå en matstrulare. Min första tanke var precis som Klara skrev reflux. Min dotter har det och behandlas med losec. Reflux är ganska vanligt förekommande hos prematurer (så vanligt som 1/10 har jag läst) och ger ofta upphov till matstrul. Kolla upp det, ofta provmedicinerar man för att veta. Jag skulle nog inte lita på en vanlig bvc-sköterska i det här fallet utan söka hjälp via helst neo eller annars en barnläkare som är bra på prematurer.

• Ell

Trulis: Vilka är symptomen på reflux?

• Trulis78

Det finns jätte många symptom. De flesta bebisar med reflux kräks ju väldigt mycket, och gärna då kaskadkräkningar, men inte alla. På många kan man höra våta rapar och sura uppstötningar. Många av dem har mycket hicka. Många sover dåligt och äter dåligt. Många tycks ha svårt att svälja. Sen skriker många av dessa bebisar väldigt mycket för det gör ju ont på dem. Min tjej var rätt nöjd så länge hon slapp äta om man säger så. Men hon sov uruselt och ja hon åt ju inte något vidare och verkade aldrig hungrig hur länge man än väntade ut henne.

• Trulis78

Min tanke på reflux kommer från att det är så stor andel av barnen i matvägrartråden här på FL som visar sig ha reflux. Det verkar helt enkelt vara en jätte vanlig anledning till matvägran så har man ett matvägrande barn kan det vara värt att kolla upp tycker jag. Eftersom det är extra vanligt med reflux hos prematura barn så tycker jag det finns extra stor anledning för er att kolla det.

• Ell
    Trulis78 skrev 2009-01-07 15:30:09 följande:
    Det finns jätte många symptom. De flesta bebisar med reflux kräks ju väldigt mycket, och gärna då kaskadkräkningar, men inte alla. På många kan man höra våta rapar och sura uppstötningar. Många av dem har mycket hicka. Många sover dåligt och äter dåligt. Många tycks ha svårt att svälja. Sen skriker många av dessa bebisar väldigt mycket för det gör ju ont på dem. Min tjej var rätt nöjd så länge hon slapp äta om man säger så. Men hon sov uruselt och ja hon åt ju inte något vidare och verkade aldrig hungrig hur länge man än väntade ut henne.
    Har din tjej alltid haft detta problem eller kom det bara en dag? Vid vilken ålder i så fall?

Junie sover jättebra, skriker aldrig, vill äta vissa mål men inte alltid, kräks nästan aldrig, hicka nån gång ibland efter maten, tycks inte ha svårt att svälja. Det känns inte som att det är det som är felet men jag ska absolut fråga när vi är på återbesök på neonatalen den 21:a.
  • Trulis78

Ok, ja fråga kan man ju alltid. På neo är de ju säkert väldigt duktiga på sånt här. Min tjej åt jätte bra fram till hon var kanske fyra månader, och sen började hon strula. Hon sov bra de första månaderna också. Det är tydligen inte helt ovanligt att det är så för när man har reflux så bildas sår i halsen som sen stör men det tar ju en tid för dem att uppkomma. Hoppas ni hittar orsaken till din tjejs beteende öch kan hjälpa henne!

• lisala

Hej!
    Hoppar in här:)
    Vår lilla tjej föddes i v 25 och varje måltid är numera en kamp. Hon är idag 6 månader och har varit utan sond i två månader. Hon medicineras 3 ggr om dagen då hon har pulmonell  hypertension. Hon tar bara medicinen i samband med ersättningen så det är otroligt stressande då vi måste få i henne maten vissa tider..

Hon är glad och inte alls gnällig. Men vägrar ibland att ta flaskan. Man ser att hon egentligen vill ha mat. Hon gnager på sina händer, slickar sig om munnen osv. Känns mest som om hon protesterar för att hon KAN.

Efter mycket trugande äter hon ibland. Jag är livrädd att de ska vilja sätta tillbaks sonden. Det hämmar mer än hjälper tycker jag och verkar vara en "quickfix".

Vi har börjat med gröt och andra smakportioner och det går ganska bra, till och från!

Hon behandlas med Nexium mot reflux men jag vet inte om det funkar!

Man blir såååå trött!!!! 

• mina12
    lisala skrev 2012-12-05 17:13:08 följande:
    Hej!
    Hoppar in här:)
    Vår lilla tjej föddes i v 25 och varje måltid är numera en kamp. Hon är idag 6 månader och har varit utan sond i två månader. Hon medicineras 3 ggr om dagen då hon har pulmonell  hypertension. Hon tar bara medicinen i samband med ersättningen så det är otroligt stressande då vi måste få i henne maten vissa tider..

Hon är glad och inte alls gnällig. Men vägrar ibland att ta flaskan. Man ser att hon egentligen vill ha mat. Hon gnager på sina händer, slickar sig om munnen osv. Känns mest som om hon protesterar för att hon KAN.

Efter mycket trugande äter hon ibland. Jag är livrädd att de ska vilja sätta tillbaks sonden. Det hämmar mer än hjälper tycker jag och verkar vara en "quickfix".

Vi har börjat med gröt och andra smakportioner och det går ganska bra, till och från!

Hon behandlas med Nexium mot reflux men jag vet inte om det funkar!

Man blir såååå trött!!!! 
    Hej!
    Se till att ni får någon form av hjälp. Vår tjej (född i v.24+0 2009) har haft det likadant. Redan när jag ammade så var det ett evigt trugande. Det blev bättre en kort period när hon började äta mat, men sen var vi inne i samma beteende igen. Vi tyckte att vi provade allt - trugade, tjatade, distraherade, ignorerade, berg av leksak, dansande och sjungande föräldrar. Hon fyller 4 år nu i januari och vi har fotfarande problem med hennes ätovilja. Jag tror att vi på många sätt förvärrade den (omedvetet så klart) genom allt vårt trugande och tjatande.

För ca 1,5år sedan fick vi komma till en klinik i Uppsala som jobbar med bla ätovilja hos barn. Där har vi fått lära oss hur vi ska hantera situationen. Tex har vi fått jobba jättemycket med att jobba bort kravkänslan som vår dotter fått bla pga allt trugande. Vi önskar att vi fått den hjälpen tidigare, för då tror jag det inte hade behövt bli lika stort.

Det är en enorm press på en förälder när ens barn inte äter! Jag vet inte hur många måltider jag gråtit mig igenom...

Nu är eran dotter så liten än, så det kanske inte alls behöver bli så stora problem, bara ni får rätt hjälp och handledning i att hantera ätovilja, så att den inte förstärks! 
  • lisala
    mina12 skrev 2012-12-09 18:37:29 följande:
    Hej!
    Se till att ni får någon form av hjälp. Vår tjej (född i v.24+0 2009) har haft det likadant. Redan när jag ammade så var det ett evigt trugande. Det blev bättre en kort period när hon började äta mat, men sen var vi inne i samma beteende igen. Vi tyckte att vi provade allt - trugade, tjatade, distraherade, ignorerade, berg av leksak, dansande och sjungande föräldrar. Hon fyller 4 år nu i januari och vi har fotfarande problem med hennes ätovilja. Jag tror att vi på många sätt förvärrade den (omedvetet så klart) genom allt vårt trugande och tjatande.

För ca 1,5år sedan fick vi komma till en klinik i Uppsala som jobbar med bla ätovilja hos barn. Där har vi fått lära oss hur vi ska hantera situationen. Tex har vi fått jobba jättemycket med att jobba bort kravkänslan som vår dotter fått bla pga allt trugande. Vi önskar att vi fått den hjälpen tidigare, för då tror jag det inte hade behövt bli lika stort.

Det är en enorm press på en förälder när ens barn inte äter! Jag vet inte hur många måltider jag gråtit mig igenom...

Nu är eran dotter så liten än, så det kanske inte alls behöver bli så stora problem, bara ni får rätt hjälp och handledning i att hantera ätovilja, så att den inte förstärks! 
    Hej!
    Du berättade om att ni fått hjälp i Uppsala med dotterns matproblem. Har du något namn på klinik eller person? Det här håller på att ta kol på oss!!
    Mvh Lisa 
  • mina12
    lisala skrev 2013-09-12 10:37:15 följande:
    Hej!
    Du berättade om att ni fått hjälp i Uppsala med dotterns matproblem. Har du något namn på klinik eller person? Det här håller på att ta kol på oss!!
    Mvh Lisa 
    Folke Bernadotte regionhabilitering heter det. Ni behöver en remiss från ert landsting, men ni kan ju alltid ringa och prata med kliniken först om vad de tror om er dotter! Vi har jobbat mycket tillsammans med logooeden Eva Nordahl och vi gillar henne.

Jag hoppas verkligen ni kan få hjälp, för det kan vara helt förödande. Vi står helt still med vår dotter just nu, men vi har tagit en paus i allt i väntan på att hon ska operera bort halsmandlarna... 
  • lisala
    mina12 skrev 2013-09-12 22:17:48 följande:
    Folke Bernadotte regionhabilitering heter det. Ni behöver en remiss från ert landsting, men ni kan ju alltid ringa och prata med kliniken först om vad de tror om er dotter! Vi har jobbat mycket tillsammans med logooeden Eva Nordahl och vi gillar henne.

Jag hoppas verkligen ni kan få hjälp, för det kan vara helt förödande. Vi står helt still med vår dotter just nu, men vi har tagit en paus i allt i väntan på att hon ska operera bort halsmandlarna... 
    Ok.. Fick en remiss idag dit:) 
    De pratade om att man stannade där i några dagar alt en vecka. Dum fråga kanske.. men tar man in på hotell då? Vi har även fått remiss för att kolla polyper och halsmandlar. Lycka till med dotterns operation av halsmandlar.
    /Lisa 
  • mina12
    lisala skrev 2013-09-17 16:11:21 följande:
    Ok.. Fick en remiss idag dit:) 
    De pratade om att man stannade där i några dagar alt en vecka. Dum fråga kanske.. men tar man in på hotell då? Vi har även fått remiss för att kolla polyper och halsmandlar. Lycka till med dotterns operation av halsmandlar.
    /Lisa 
    Har skickat mail till dig Lisa, men har inte svarat på ovanstående fråga där såg jag.

Vi var där i 2 veckor första gången och då bodde man i ett familjerum på kliniken med tillgång till kök, teverum/lekrum. Funkade jättebra. Barnet får mat, men föräldrarna måste ha med sig, köpa där eller laga själva. Vi hade med oss lite matlådor och lättlagad mat, för maten man kan beställa där är ingen höjdare... Det finns även en cafeteria med lite lunch i byggnaden bredvid.  
Svar på tråden Prematur som vägrar att äta helt plötsligt! Hjälp!